:
كمينه:۱۵.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
برگزاری جلسه فراکسیون امید با 9 وزیر پیشنهادی

ظریف: میلیاردها دلار سرمایه بعد از برجام وارد شد

جلسه فراکسیون امید مجلس دهم صبح روز گذشته با چند تن از وزرای پیشنهادی حسن روحانی برگزار شد.
کد خبر: ۹۷۱۴۰
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۹
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- در این جلسه وزرای امور خارجه، نفت، راه و شهرسازی، دادگستری، اطلاعات و بهداشت و درمان هر یک جداگانه حضور یافتند و توضیحاتی در مورد برنامه‌های پیشنهادی خود به نمایندگان ارائه کردند. وزرای جهاد کشاورزی، کشور، ورزش و جوانان، ارتباطات و فناوری اطلاعات هم از دیگر وزیرانی بودند که در جلسه عصر دیروز این فراکسیون شرکت داشتند.

در همین راستا وزیر امور خارجه کشورمان در جلسه‌یی که با اعضای فراکسیون امید پارلمان داشت به برنامه‌های این وزارتخانه در دولت دوازدهم پرداخت. وی گفت: در حوزه سیاست خارجی طبق قانون وزارت خارجه صرفا مسوول روابط خارجی نیست و تمامی امور به خصوص این حوزه زیرنظر مقام معظم رهبری است که در چارچوب‌ها تعیین می‌شود.

محمدجواد ظریف با بیان اینکه در برجام به اهداف خود رسیده‌ایم، گفت: میلیاردها دلار سرمایه خارجی بعد از برجام وارد کشور شده است. وی با بیان اینکه هماهنگی وزارت امور خارجه با سایر وزارتخانه‌ها در دولت یازدهم مناسب بود، تصریح کرد: در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری با وجود اینکه برنامه کاملا داخلی بود، اما از 27 کشور اروپایی در آن حضور داشتند لذا باید به واقعیات آنگونه که هست، نگاه کرد.

ظریف همچنین حوزه همسایگان و دیپلماسی اقتصادی را از مهم‌ترین اولویت‌های وزارت امور خارجه دانست و افزود: تا پیش از این، هیچ سهمیه‌یی در معادلات بین‌المللی درباره سوریه نداشتیم اما اکنون ما تعیین‌کننده برگزاری جلسات و اعضایی که می‌توانند در این جلسات حاضر شوند، هستیم.

به گزارش خانه ملت وی به تغییرات ساختاری در وزارت امور خارجه نیز اشاره و بیان کرد: متناسب با اولویت‌ها در ساختار وزارت خارجه تغییر خواهیم داشت که بر همین اساس معاونت‌های منطقه‌یی حذف شده و معاونت سیاسی با تمرکز بر حوزه‌های مورد نیاز فعال می‌شوند. وزیر امور خارجه با اشاره به هماهنگی‌های داخلی وزارت خارجه با سایر دستگاه‌ها، اظهار داشت: در حوزه برجام به اهداف خود رسیده‌ایم و تاکنون موانع حمل و نقل، حوزه نفت و بانک برداشته شده است و از آنجا که در مذاکرات درباره سایر حوزه‌ها صحبت نشد لذا نمی‌توان انتظار داشت تحریم‌ها در حوزه‌های دیگر نیز برداشته شود.

ظریف در ادامه با بیان اینکه تاکنون میلیاردها دلار سرمایه خارجی بعد از برجام وارد کشور شده، ابراز داشت: البته بدعهدی امریکا باید به نحوی پاسخ داده شود که در پایان این اقدامات به نفع امریکایی‌ها نباشد چنانچه سرمایه‌گذاری توتال در ایران یک پله جهش محسوب می‌شود.

وزیر امور خارجه کشورمان در پایان اظهارات خود، درباره حضور زنان و اهل‌سنت در این وزارتخانه خاطرنشان کرد: وزارت امور خارجه در دولت یازدهم نخستین دستگاهی بود که از حضور زنان به عنوان معاون وزیر و سفیر و همچنین یک سفیر اهل‌سنت استفاده کرد که این منوال در دولت دوازدهم ادامه می‌یابد، البته متاسفانه به دلیل عدم توجه به حوزه زنان، بانوان زیادی در سطوح مدیریتی وزارت خارجه نداریم اما روی این موضوع کار می‌کنیم.

 تداوم اجرای طرح تحول سلامت

وزیر پیشنهادی بهداشت دولت دوازدهم هم با حضور در پارلمان برنامه‌های خود را در فراکسیون امید تشریح کرد. سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی علاوه بر پاسخ به سوالات نمایندگان با ارائه برنامه 4 ساله آتی وزارتخانه بهداشت گفت: امیدوارم بتوانیم در جهت کاهش مشکلات، سربلندی و تداوم انقلاب اسلامی هر آنچه در توان داریم انجام دهیم. 4 سال گذشته با همه سختی‌ها و خوبی‌ها گذشت و کارنامه‌یی از آن به‌جا ماند که می‌تواند مهم‌ترین معیار قضاوت نمایندگان برای انتخاب وزیر دولت دوازدهم باشد. وی یادآور شد: در دولت جدید طرح تحول سلامت باید ادامه یابد، رییس‌جمهور نیز در نطق انتخاباتی و بعد از آن تاکید داشتند حوزه سلامت و طرح تحول در اولویت قرار دارد.

هاشمی افزود: وزارتخانه بهداشت و درمان، وزارتخانه سختی است زیرا همه ایرانیان همه روزه با آن سر و کار دارند و این وزارتخانه در طول 24 ساعت باید پاسخگو باشد. اقدامات انجام شده وظیفه است و در بخشی که کوتاهی شده مردم حق دارند انتقاد کنند. متاسفانه زمانی کار در این وزارتخانه را شروع کردیم که به مدت 3 سال در دولت دهم به دلیل مشکلات بین وزیر و رییس‌جمهور رها شده بود.

وی تداوم طرح تحول سلامت و ادغام منابع براساس مصوبات برنامه ششم را از اولویت‌های دولت دوازدهم دانست و گفت: هر آنچه در قانون برنامه ششم به تصویب رسیده در برنامه پیشنهادی ما گنجانده شده است از جمله نظام ارجاع، توجه به بخش بهداشت، تامین منابع پایدار، تنظیم درآمدها و هزینه‌ها و مطالبه‌گری در قالب برنامه ارائه شده است؛ در واقع تصمیمات همه دستگاه‌ها از قوه قضاییه تا سایرین با وزارتخانه بهداشت و درمان سر و کار دارند. به گزارش خانه ملت این وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم در ادامه کاهش آسیب‌های اجتماعی را از دیگر برنامه‌های وزارتخانه بهداشت و درمان دانست و تصریح کرد: کاهش آسیب‌ها به برنامه کل نظام منوط است اما در موارد مرتبط با این وزارتخانه قطعا دنبال خواهد شد.

 تاکید وزارت اطلاعات دولت دوازدهم بر حفظ امنیت پایدار برای مردم

وزیر پیشنهادی اطلاعات دولت دوازدهم در حاشیه نشست فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خانه ملت بر حفظ امنیت پایدار مردم تاکید کرد و گفت: برادری و همدلی بین دولت و مجلس و سایر قوا به رفع مشکلات مردم و پیشرفت کشور منتهی خواهد شد.

سیدمحمود علوی افزود: جلسات خوب و صمیمانه با نمایندگان مجلس داشتیم که تلاش شد به دغدغه‌های آنها پاسخ لازم داده شود. احساس می‌شود پاسخ‌ها متقاعدکننده بوده، زیرا سوالات تنها شبهاتی بود که با شفافیت کامل پاسخ داده شد.

وی با بیان اینکه امید است برادری و همدلی بین دولت و مجلس و سایر قوا به رفع مشکلات مردم و پیشرفت کشور منتهی شود. افزود: برنامه پیشنهادی برای دولت دوازدهم ارائه شد و سوالاتی از سوی نمایندگان که در موارد مختلف با آن مواجه می‌شوند، مطرح شد؛ برخی سوالات نیز پیرامون برنامه ارائه شده بود که به‌طور کامل پاسخ داده شد.

علوی درخصوص اولویت‌های وزارت اطلاعات دولت دوازدهم گفت: برنامه پیشنهادی به تمامی نماینده‌ها ارائه شده و اولویت‌ها برمبنای آیه شریفه قرآن است که می‌فرماید: «أشِدّاءُ على‌الکفّارِ رُحماءُ بینهُم».

وزیر پیشنهادی اطلاعات دولت دوازدهم ادامه داد: وزارت اطلاعات در دولت جدید، برای جامعه خود و نیروهای درون نظام و شهروندان آسایش، آرامش، امنیت و تعبیه بسترهای رشد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، رسانه‌یی، علمی، انرژی و تربیتی را در اولویت کار قرار خواهد داد. وی تصریح کرد: از سوی دیگر کوچک‌ترین بستری برای اقدامات ضدامنیتی دشمنان فراهم نخواهد شد، همان‌گونه که تاکنون از آنها جلوگیری شده است، لذا امیدواریم امنیت را به صورت پایدار برای مردم حفظ کنیم.