:
كمينه:۷.۷۹°
بیشینه:۸.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

حکایت فرازونشیب بیمه صنعت قالیبافی/هیچ بافنده جدیدی بیمه نشده است

عدم توجه مسئولان به بیمه کردن قالیبافان جدید و بازگشت بیمه حذف شدگان در دوسال گذشته موجب شده تا این صنعت با مخاطرات جدیدی روبرو شود.
کد خبر: ۹۶۹۲۹
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵









اقتصادگردان_ به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،مقوله صنعت فرش دستباف از سالیان گذشته مورد توجه ویژه ای در کشور ما بوده است .فرش یک کالای سنتی و فرهنگی بوده و از طرف دیگر دارای ارزش افزوده بالا و اشتغالزایی گسترده ملی است.در سالی که بنام اشتغال و تولید نامگذاری شده و توجه ویژه ای به سوی احیای تولید ملی و در نتیجه اشتغالزایی شده است،مبحث بافت فرش های دستباف نیز پررنگ تر می شود و در نتیجه مسئولان نیز موظفند موانع پیش روی گسترش این صنعت ملی را هر چه بیشتر برطرف کنند.
در سال های گذشته برای حمایت بیشتر از قالیبافان کشور،قانونی در مجلس شورای اسلامی مبنی بر بیمه شدن قالیبافان مطرح شد و به تصویب رسید.پس از آن تعداد زیادی از فعالان این حوزه تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتند.اما متاسفانه از دوسال پیش ،سازمان اجتماعی تحت عنوان پایش بیمه شدگان قالی بافی ،تعدادی از افرادی را که به راستی از راه بافتن فرش امرار معاش می کردند،حذف کرد.
در این میان بازرسان تامین اجتماعی در بسیاری از موارد بدون نظر کارشناسان اتحادیه ها و انجمن های مرتبط با فرش بافی دست به حذف بیمه شدگان زدند و بهانه اصلی آنها حذف افراد سودجویی بود که به دروغ خود را قالیباف اعلام کرده بودند اما در این حرفه یا کار نمی کردند و یا فعالیت محدودی داشتند.
با این وجود بسیاری از کارشناسان و متخصصان بر این باور بودند که کمبود منابع تامین اجتماعی بیشتر از هر دلیل دیگری موجب ریزش بیمه شدگان قالیبافی شده است.
اعتراض ها در این زمینه ادامه داشت تا اینکه مجلس شورای اسلامی طی قانونی تامین اجتماعی را موظف به بیمه کردن تمامی فعالان حوزه صنایع دستی کرد که این شامل قالیبافان نیز می شد.اما باگذشت حدود 3 ماه از تصویب این قانون هنوز یک نفر قالیباف جدید هم تحت پوشش بیمه قرار نگرفته است.
با وجود تاثیرات عمیق فرهنگی ،اجتماعی و اقتصادی فرش بافی در جامعه و خانواده های ایرانی و رکود فراگیری که چند سالیست دامن این هنرصنعت ملی را گرفته است،حمایت مسئولان دولتی بویژه در حوزه ایجاد امنیت شغلی بیشتر در این حوزه ضروری بنظر می رسد و باید از این جنبه به این موضوع بنگریم که با یک هزینه بسیار پایین می توانیم در قالیبافی در تمام نقاط کشور ایجاد اشتغال کنیم، در حالیکه ایجاد شغلی مشابه آن در صنایع دیگر بسیار هزینه برتر است و این نشان دهنده ضرورت تخصیص منایع و بودجه بیشتر در این صنعت ملی است.
در دوسال گذشته بیمه شده جدیدی در قالیبافی نداشته ایم
مجتبی فیض اللهی ،قائم مقام مرکز ملی فرش ایران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ،پیرامون بیمه قالیبافان کشور گفت:بر اساس مصوبه جدید مجلس شورای اسلامی،سازمان تامین اجتماعی مکلف شده تا همه تولیدکنندگان صنایع دستی را بیمه کند اما در حوزه فرش اوضاع در دوسال اخیر تغییری نکرده و بیمه شده جدیدی نداشته ایم.
وی در ادامه با بیان اینکه ما هم معتقدیم اگر کسی به دروغ ادعای فرش بافی کرده باید از بیمه قالیبافی حذف بشود، افزود:بعضا گزارش هایی به ما رسیده که افراد بافنده به دلیل تغییر مکانی از بیمه بافندگی حذف شده اند و یا موارد مشابه که در واقع موجب تضییع حقوق این قشر زحمت کش جامعه شده است.
فیض اللهی تصریح کرد:با توجه به نظارت دقیق بازرسان تامین اجتماعی و اصناف مرتبط بنظر نمی رسد افراد متقلب و سودجو بتوانند خود را در غالب قالیباف جا بزنند.
وی در پایان بیان کرد:درخواست ما از سازمان تامین اجتماعی این است که هر چه زودتر قانون جدید را اجرا کرده و تمامی بافندگان فرش را تحت پوشش بیمه قالیبافی قرار دهد.
 تعداد زیادی از حذف شدگان تامین اجتماعی،قالیبافان واقعی بودند
 محمدرضا عابد مشاور مرکز ملی فرش ایران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،گفت: زمانی که قانون بیمه قالیبافان به تصویب رسید،عده ای از افراد سودجو توانستند با ارائه مدرک فنی و حرفه ای و علم کردن یک دار تابلو فرش،خود را قالیباف جا بزنند.
وی در ادامه افزود:در سال گذشته سازمان تامین اجتماعی در جهت حذف این افراد،یک غربالگری صورت داد، اما متاسفانه در این میان برخی از قالیبافان واقعی هم حذف شدند.
عابد تشریح کرد:دلیل اصلی سازمان تامین اجتماعی،کمبود بودجه برای تحت پوشش قرار دادن همه قالیبافان است و با وجود تصویب قانون مجلس شورای اسلامی مبنی بر بیمه کردن تمامی کارگران صنایع دستی و فرش دستباف ، بیمه شده جدیدی در حوزه قالیبافی در دوسال گذشته نداشته ایم.
مشاور مرکز ملی فرش ایران تاکید کرد:نکته قابل تامل دیگر آن است که قالیبافان برعکس دیگر فعالان صنایع دستی برای بیمه شدن باید حداقل میزان بافت در ماه را داشته باشند و خود این موضوع هم در مواردی کارگران قالیبافی را با مشکل روبرو کرده است.
وی اضافه کرد:بطور حتم باید معیار بیمه شدن قالیبافان هم مورد بازنگری قرار گرفته و با توجه به اینکه قالیبافی شغل بسیار سختی است ،می بایستی با حداقل تولید و اشتغال این حرفه تحت پوشش بیمه قرار بگیرد.