:
كمينه:۲۲.۶۲°
بیشینه:۲۲.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
رشد ۱۸ درصدی بیمه‌های زندگی

٢٩ هزار میلیارد تومان كل ذخایر بیمه‌های زندگی و تجاري

رییس کل بیمه مرکزی کل ذخایر رشته های بیمه‌های زندگی و غیر زندگی شرکت های بیمه در ایران را ٢٩ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و از رشد ۱۸ درصدی بیمه‌های زندگی در سه ماه نخست سال جاری خبر داد.
کد خبر: ۹۶۸۲۴
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۶
 عبدالناصر همتی در نشستی با خبرنگاران رسانه ها به مناسبت روز خبرنگار در پاسخ به پرسش خبرنگار ما، كه علاوه  بر شاخص خسارت و حق بيمه شركت ها، چرا ساير پرداخت ها و عوارض و ميزان ذخاير شركت ها و كل صنعت بيمه در كنار عملكرد شركت هاي بيمه و خسارت هاي پرداختي و درآمد حق بيمه، به صورت همزمان منتشر نمي شود تا امكان تحليل بهتر عملكرد صنعت بيمه را ارائه كند، گفت: اين آمارها محرمانه نيست و مشخص است و از جمله ميزان ذخاير كل صنعت بيمه در بخش ها و رشته هاي مختلف شامل بيمه هاي تجاري، بيمه هاي زندگي و... روي هم رفته حدود 29 هزار ميليارد تومان است. 


كاهش رقابت ناسالم و نرخ شكني ها

رییس کل بیمه مرکزی ادامه داد: رشته های بیمه اجباری شخص ثالث و بیمه تکمیلی درمان به دلیل تخریب های غیرفنی مقداری از تعادل خارج شده بود که در حال خروج از حالت بحرانی هستند؛ همچنین مساله بیمه های اتومبیل‌های صفر کیلومتر هم با همکاری سندیکای بیمه گران و شرکت ها حل شد و خودروسازان همكاري كردند و با پرداخت نكردن سهم به خودروسازان، وضعيت خودروهاي صفر كيلومتر نيز ساماندهي خواهد شد. 
رییس شورایعالی بیمه به جلسه اخیر با مدیران عامل شرکت های بیمه اشاره کرد و افزود: در حال حاضر برای رشته بیمه مسئولیت نرخ های غیرفنی داده می شود و در این جلسه خواستار توجه مدیران عامل شرکت ها به این موضوع شدیم.
به گفته همتی، سال 93 و 94 با رشد سریع تعرفه‌های درمان به شرکت‌های بیمه‌ای که درمان نقش پررنگی در پرتفوی آنها داشت شوک قابل توجهی وارد شد و به تدريج چالش هاي خسارت هاي سنگين شخص ثالث، درمان و ساير رشته ها كم شده و در حال بر طرف كردن مشكلات اساسي و خسارت هاي بالاي صنعت بيمه هستيم. 
وی همچنین ارائه نرخ‌های غیرفنی در بیمه‌نامه‌های مسئولیت را از دیگر نکات نگران‌کننده در صنعت بیمه ذکر کرد.
همتی همچنین ساماندهی بیمه شخص ثالث اتومبیل‌های صفر را از دیگر دستاوردهای صنعت بیمه در سال 95 ذکر کرد و افزود: این سال با رشد 22 درصدی حق بیمه‌ها به خوبی به پایان رسید و امسال را هم با رشد 18 درصدی سپری کرده است.
نظارت بر صندوق هاي بازنشستگي

وي در مورد نظارت بر صندوق هاي بازنشستگي گفت: با همکاری وزارت رفاه و وزارت اقتصاد طرح بیمه بازنشستگی تکمیلی را ارائه کرده‌ایم که امیدواریم در صورت تصویب اجرایی شود و يا به صورت لايحه و يا مصوبه دولت اجرايي خواهد شد زيرا معتقديم كه صندوق هاي بازنشستگي نيازمند رگولاتور و نظارت يك سازمان مانند بيمه مركزي است و اين كار مي تواند به بهبود عملكرد صنوق هاي بازنشستگي كمك كند. همچنان معتقدم صندوق‌های بازنشستگی نیاز به یک رگولاتور دارند و با توجه به نقش بیمه مرکزی یکی از ابعاد وظایفش می‌تواند نظارت بر صندوق‌ها باشد.
همتی در پاسخ به اين نكته كه حوادثی مانند آتش‌سوزی بوعلی، حادثه پلاسکو و آتش‌سوزی شرکت کروز به عنوان یک قطعه‌ساز بزرگ نشان داد شرکت‌های بیمه دچار ضعف اساسی در مدیریت ریسک هستند، برای حل این مشکل چه برنامه‌ای دارید؟ گفت: مدیریت ریسک برای ما هم مهم است. در گذشته ما واحدی داشتیم به نام پیشگیری و ایمنی که آن را به مدیریت ریسک تغییر داده‌ایم و حتماً با برنامه‌های جدی این مسئله را پیش خواهیم برد.
وی با بیان اینکه همایش امسال بیمه و توسعه بر این اساس با محوریت «مدیریت ریسک» برگزار می‌شود، گفت: با توجه به اینکه اقتصاد ما دولتی بوده است، در مدیریت ریسک ضعف داشته‌ایم و به تدریج که سازمان‌ها و شرکت‌ها خصوصی می‌شوند می‌توان رابطه مستقیمی با سهامدار خصوصی برقرار کرده و مدیریت ریسک بهتری داشت.
خسارت هاي سنگين سال گذشته 

رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به اینکه کنسرسیوم نفت و گاز صنعت بیمه در طی 6 سال 60 میلیون یورو عایدی داشته و در حادثه بوعلی 94 میلیون یورو خسارت پرداخته است، تاکید کرد: وقوع یک حادثه اینچنینی می‌توانست کل درآمد صنعت بیمه تا کنون را ببلعد. کنسرسیوم سالی 10 میلیون یورو درآمد داشت که در طول 6 سال عمر آن می‌شود 60 میلیون یورو اما به یکباره ما 94 میلیون یورو خسارت پرداخت.
وی افزود: شاید شرکت‌های بیمه در ارزیابی ریسک دقیق عمل نکرده باشند، این نشان می‌دهد که ما نیاز به پوشش‌های بین‌المللی داریم. شانس آوردیم خسارت آتش‌سوزی بوعلی 94 میلیون یورو شد، می‌توانست 500 میلیون یورو بشود و هرآنچه که صنعت بیمه تا الان جمع کرده بود را یکجا پس بدهد.
وی در این رابطه به سهم 30 درصدی بیمه مرکزی، 19 درصدی بیمه ایران، 10 درصدی بیمه آسیا در پرداخت خسارت آتش‌سوزی بوعلی اشاره کرد و گفت: سایر خسارت‌ را شرکت‌های بیمه دیگری که عضو کنسرسیوم بودند پرداختند و فشار خاصی به صنعت بیمه وارد نشد.
همتی همچنین به گزارش عملکرد سال گذشته صنعت بیمه پرداخت و اظهار داشت: در سال 95 حوادث تلخ زیاد داشتیم اما این حوادث سبب مراجعه بیشتر مردم به شرکت‌های بیمه شد. در سال 95 روند توسعه صنعت بیمه روند قابل قبولی بود و البته خسارت‌های زیادی داشتیم.
وی در این رابطه به پرداخت خسارت حوادثی چون ساختمان پلاسکو، قطار سمنان، معدن یورت، پتروشیمی بوعلی و دهها هزار خسارت دیگر اشاره کرد و افزود: خوشبختانه صنعت بیمه بدون مشکلی این خسارت‌ها را پرداخت و نشان داد اقتدار و توانایی لازم را برای پاسخگویی به تعهداتش را دارد.
همتی گفت: سال گذشته بسیاری از دغدغه‌ها درباره ذخایر بیمه را برطرف کردیم و از بیمه‌ها خواستیم ذخایر کافی بگیرند و در این رابطه بیمه مرکزی را هم قانع کنند.
وی با اشاره به برگزاری مجمع تمامی شرکت‌های بیمه، افزود: نسبت به بازدهی مالی سایر بازارها فکر می‌کنیم روند شرکت‌های بیمه خوب بوده است و در دو سال آینده بهتر نیز خواهد شد. تعدادي از شركت ها زيان اندك و قابل جبران ندارند تعدادي سود كم و متوسط و برخي ديگر سود قابل توجه و خوب داشته اند. 
معاون وزیر اقتصاد با اشاره به بهبود وضعیت بیمه شخص ثالث در پرتفوی شرکت‌های بیمه، یادآور شد: خوشبختانه با اصلاح قانون این چالش کنترل و صنعت بیمه از بحران خارج شد. 
به گفته همتی، رشد بیمه‌نامه‌های عمر و بیمه آتش‌سوزی در سال جاری خوب بوده که نشان‌دهنده آگاهی مردم در پی حوادثی چون آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو است.نفوذ صنعت به بیمه نیز رو به رشد است و به نظر می‌رسد تا پایان سال این شاخص از 2.2 درصد عبور کند.
وی با اشاره به فاصله معنی‌دار ضریب نفوذ بیمه در ایران و کشورهای پیشرفته، خاطرنشان کرد: ما در کشور بیمه‌های اجباری و تأمین اجتماعی قوی داریم و به همین دلیل در بیمه‌های بازرگانی نمی‌توان ضریب نفوذ بیمه را بدان شکل با کشورهای پیشرفته مقایسه کرد چرا که در بسیاری از این کشورها عمده بار بیمه بر دوش بیمه‌های  عمر و زندگی بازرگانی است. 
همتی در پاسخ به پرسشی در خصوص پرداخت خارج از سقف تعهد شرکت بیمه‌گر در حادثه معدن یورت اظهار داشت: بیمه آسیا در معدن یورت سقف تعهد داشت و بیش از تعهدش پرداخت نخواهد کرد. در این رابطه مالک معدن باید متقبل خسارات بیشتر شود. 

استانداردهاي تدريجي 

رئیس کل بیمه مرکزی در خصوص اجرای استانداردهای بین‌المللی IFRS در صنعت بیمه نیز گفت: اجرای IFRS در صنعت بیمه دارای پیچیدگی‌های خاص و متفاوت از نظام بانكي است و کسانی که خودشان در سطح بین‌المللی این استانداردها را گذاشته‌اند هنوز درباره‌اش به جمع‌بندی نرسیده‌اند و شركت هاي بيمه ايران نيز به تدريج به اين سمت حركت خواهند كرد و از شهريورماه به تدريج اين دستورالعمل ها اجرايي خواهد شد و نسخه هاي دوم و بعدي اين دستورالعمل درجهان درحال تكميل شدن است. 
همتی همچنین در خصوص صدور بیمه‌نامه توسط دفاتر پیشخوان دولت گفت: آنها اجازه صدور بیمه‌نامه ندارند اما معتقدم شرکت‌های بیمه باید تلاش کنند نمایندگانشان در صدور بیمه‌نامه IT محور شده و به ابزارهای جدید مسلط شوند.كسانی که می‌خواهند فروش اینترنتی بیمه‌نامه داشته باشند باید مجوز نمایندگی و کارگزاری بگیرند و اگر جایی بدون شرایط لازم اقدام به صدور این گونه بیمه‌نامه‌ها کنند ما مسئولیتش را نمی‌پذیریم. 
به گفته همتی تا پایان سال گذشته شرکت‌های بیمه ذخایر عمر و غیرعمرشان را جدا کرده‌اند اما سرمایه‌گذاری‌هایشان همچنان در هم است که جداسازی این سرمایه‌گذاری‌ها زمان‌بر خواهد بود. شرکت‌هایی که بخش زیادی از پرتفوی‌شان مربوط به بیمه عمر بود در این رابطه تقاضای تبدیل شدن به دو شرکت مستقل را داشتند که من پذیرفته‌ام و در حال تهیه آیین‌نامه‌های آن هستیم.
همتی همچنین در خصوص حجم بالای مطالبات معوق و زیان انباشته بیمه دولتی ایران نیز گفت: مطالبات معوق بیمه ایران در حال جمع شدن است این مطالبات عمدتاً از دستگاه‌های دولتی است و توافقاتی صورت گرفته که بخشی از آن پرداخت و بخشی را نیز اوراق بدهی دریافت کنند.
طلب بيمه از دولت 
وی در پاسخ به پرسشي در مورد ميزان طلب هاي بيمه ايران از دستگاه هاي دولتي، با اشاره به برگزاری مجمع بیمه ایران یادآور شد: وقتی اجازه برگزاری مجمع به این شرکت داده شده یعنی ذخایر کافی را گرفته و صورت‌های مالی آن مشکل خاصی ندارد باید کمک کنیم بیمه ایران به روزهای اقتدار خود برگردد.ميزان طلب هاي بيمه ايران و بدهي دولت در دست بررسي و پيگيري است. 
وی با تقدیر از تلاش های خبرنگاران و رسانه‌ها در توسعه فرهنگ بیمه، اظهار داشت: یکی از کارهای مهم برای توسعه فرهنگ بیمه، اطلاع رسانی مثبت و نقد سازنده و بیان نقطه نظرات مردم و کارشناسان است.
رییس کل بیمه مرکزی بر اهمیت رسانه ها به ویژه شبکه های اجتماعی تاکید کرد و افزود: از رسانه ها و خبرنگاران می خواهم به توسعه فرهنگ بیمه در کشور کمک کنند.
وی رشد بیمه های زندگی را خوب توصیف کرد و افزود: در سه ماهه نخست سال جاری رشد بیمه های زندگی ١٨ درصد بود.
همتی نفوذ بیمه در کشور را ٢.٢ درصد عنوان کرد و افزود: پیش بینی ما عبور این رقم از ٢.٢ درصد تا پایان سال است.علت فاصله نفوذ بیمه در ایران با میانگین جهانی به دلیل قدرت نظام تامین اجتماعی در ایران است. پیش از صحبت‌های همتی، مصطفی زندی مدیرکل روابط عمومی و بین الملل بیمه مرکزی، گزارشی از برنامه های کوتاه و میان مدت بیمه مرکزی برای توسعه فرهنگ بیمه در طول سال های فعالیت دولت یازدهم ارائه کرد.