:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۸.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
نعمت‌زاده خبر داد

مرکز تحقیق و توسعه رنو در ایران ایجاد می‌شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن بیان اینکه دلایل مختلفی در طولانی شدن روند مذاکرات با رنو وجود داشت، اعلام کرد که بر اساس قرارداد جدید رنو با ایران که نسبت به قراردادهای قبلی وضعیت بهتری دارد و پررنگ تر است، یک مرکز توانمند تحقیق و توسعه رنو و یک مرکز فنی - مهندسی در ایران ایجاد می شود.
کد خبر: ۹۶۸۰۸
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۶
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- محمدرضا نعمت زاده در آیین امضای قرارداد همکاری مشترک در زمینه توسعه و تولید خودروهای جدید در ایران که ظهر امروز (دوشنبه) در محل ساختمان این وزارتخانه با حضور مسوولان ایدرو، شرکت خودروسازی رنو و شرکت پرتو نگین ناصح برگزار شد، با اشاره به این که رنو یکی از شرکت‌های شناخته شده در جهان محسوب می‌شود، اظهار کرد: بازار ایران یکی از بازارهای این شرکت محسوب می‌شود و ما مشارکتی را از ۱۲ سال قبل با رنو آغاز کرده‌ایم که هنوز کامل نشده است.

نعمت زاده ادامه داد: پس از برجام و رفع تحریم‌ها فضای بین ‌المللی به گونه‌ای تغییر یافت که شرکت‌های تولیدی و تجاری ما امکان یافتند با شرکت‌های خارجی همکاری‌های خود را آغاز کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این که توسعه همکاری‌های بین المللی در راستای افزایش توان فناوری و تجارت خارجی مدنظر قرار گرفته است، گفت: علی‌رغم رکودی که در این زمینه طی سال‌های قبل داشتیم بخش خصوصی توانست مشارکت خوبی را در زنجیره بین‌المللی شکل دهد و ۲۰۰ مشارکت در بخش صنعت، معدن و تجارت در کمتر از دو سال شکل گرفته که برخی از آن به تولید رسیده است.  

وی افزود: صنعت خودرو یکی از صنایع مدنظر ما پس از برجام بود. برخی عنوان می‌کنند که چرا کشورهایی که با ما شروع کرده‌اند در وضعیت بهتری قرار دارند. آنها باید بدانند که صنعت خودرو صنعت ثابتی نیست و همکاری‌های بین المللی از الزامات رشد و توسعه‌ آن به شمار می‌رود.

نعمت زاده با اشاره به مسائل مطرح شده در قرارداد رنو، ایدرو و شرکت نگین ناصح خاطر نشان کرد: دلایل مختلفی در طولانی شدن روند مذاکرات وجود داشت و در نهایت یک مرکز توانمند تحقیق و توسعه و یک مرکز فنی مهندسی که نسبت به قراردادهای قبلی وضعیت بهتری دارد و پررنگ تر است مدنظر قرار گرفته است. علاوه بر این قطعه‌سازان کشور می‌توانند در زنجیره مدنظر قرار گیرند و اگر این توانایی را داشته باشند و قطعات آنها مشابه سایر کشورها باشد از آنها خریدهای لازم صورت می‌گیرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین از ایجاد خط تولید موتور مستقل براساس قرارداد مذکور خبر داد و گفت: کارخانه‌ای در این راستا شکل می‌گیرد که به غیر از تولید موتور برای رنو برای سایر محصولات هم موتور تولید خواهد شد. در قرارداد رنو و ایدرو تولید و صادرات در زیر سایه همکاری مشترک مدنظر قرار گرفته است.

نعمت‌زاده با اشاره به این که در ابتدای کار اعتراضاتی صورت گرفت که به چه علت سهم ایدرو در این مشارکت ۴۰ درصد خواهد بود، گفت: ما به حضور فعال بخش سرمایه‌ گذار خصوصی تاکید داریم و در ابتدای امر برای شروع کار ایدرو فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر دیدیم که سهم آن به ۲۰ درصد کاهش یافته است. علاوه بر این سهم شرکت فرانسوی ۶۰ درصد خواهد بود و سهم شرکت پرتو نگین ناصح نیز ۲۰ درصد لحاظ شده است.