:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
پس از گذشت 13 سال از توليد مشترك ال 90 لوگان در ايران خودرو و پارس خودرو امضا شد

بزرگترین سرمایه گذاری صنعت خودرو ايران بین رنو فرانسه و ایدرو

قرارداد بزرگترین سرمایه گذاری تاریخ صنعت خودرو ایران بین رنو فرانسه و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با حضور «محمدرضا نعمت زاده» وزیر صنعت، معدن و تجارت امضا شد
کد خبر: ۹۶۸۰۰
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۳
خبراقتصادي - پس از 13 سال همكاري بين رنو فرانسه با خودروسازان ايران، سرانجام شرايط همكاري رنو و ايدرو براي ايجاد يك سايت مستقل رنو در ايران وتوليد محصولات با كيفيت بالاي رنو در ايران فراهم شد و توليد ال 90 يا لوگان كه قبلا در ايران خودرو و پارس خودرو توليد مي شد، اكنون در كنار ساير محصولات جديد رنو در سايت مستقل رنو در ايران توليد خواهد شد و از اين پس شاهد افزايش و تنوع محصولات رنو در ايران و جلب رضايت بيشتر مشتريان و مصرف كننده ايراني از اين محصولات خواهيم بود. 



 با گذشت بیش از 10 ماه از امضای توافق اولیه در نمایشگاه خودرو پاریس 2016، قرارداد بزرگترین سرمایه گذاری تاریخ صنعت خودرو ایران بین رنو فرانسه و ایدرو به عنوان نماینده بخش دولتی در ایران و شرکت «پرتو نگین ناصح» به عنوان نماینده بخش خصوصی امضا شد. 
این همکاری مشترک شامل یک مرکز مهندسی و خرید جدید برای حمایت از قطعه سازان داخلی و یک کارخانه تولیدی با ظرفیت اولیه سالیانه 150 هزار دستگاه است. 
خودرو های «سیمبل» و «داستر» جدید، نخستین خودروهای تولیدی این کارخانه خواهند بود که در سال 2018 به تولید می رسد. 
براساس این توافقنامه، رنو برای نخستین بار در ایران، مراکز توزیع، فروش و خدمات پس از فروش خواهد داشت. 
این شرکت در حوزه تحقیق و توسعه، خرید و بومی سازی، تولید خودرو و توزیع و صدور آن در شبکه توزیع و تحت استاندارد شرکت رنو در بازارهای داخلی و خارجی ، فعال خواهد بود. 
«منصور معظمی» رئیس هیات عامل ایدرو در این مراسم گفت: فاز نخست قرارداد با رنو به ارزش 660 میلیون یورو برای تولید 150 هزار دستگاه خودرو است که نخستین تولید اواخر1397 وارد بازار می شود؛ در فاز نخست دو محصول «نیو داستر» و «نیو سیمبل» در داخل کشور تولید می شود که طراحی آنها در مراحل پایانی است و پس از تحویل کارهای اجرایی آغاز می شود. 
به گفته معظمی، فاز دوم از 2019 شروع می شود و سه سال طول می کشد که هنوز نهایی نشده است. 
معظمی ادامه داد: 60 درصد سهام مربوط به رنو و 40 درصد مربوط به ایران است که 20 درصد مربوط به ایدرو بوده و مابقی در اختیار بخش خصوصی خواهد بود. 
وی تصریح کرد: مطابق این قرارداد 30 درصد محصول با مسئولیت رنو باید صادر شود که شامل محصول نهایی و قطعه است. 
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: ورود ایدرو کاملا قانونی است و طبق اصل 44 قانون اساسی دولت می تواند 20 درصد سهم بازار را داشته باشد؛ همچنین دولت هر لحظه که بخواهد می تواند سهم قانونی 20 درصدی خود را واگذار کند. 
وی یادآوری کرد: سهام 40 درصدی ایدرو از سال گذشته به 20 درصد در زمان انعقاد قرارداد کاهش یافته و این سازمان برای اجرا و انعقاد این قرارداد بیش از 10 ماه وقت گذاشته است. 
معظمی با پیش بینی اینکه در این قرارداد نزدیک به سه هزار اشتغال مستقیم ایجاد می شود، افزود: مرکزتحقیق و توسعه رنو در ایران قرار می‌گیرد و تربیت نیروی انسانی ماهر و مدیران کارآمدتر از آثار این همکاری ها خواهد بود. 
وی تاکید کرد: در این قرارداد ساخت گیربکس، شاسی و قطعات دیگر پیش بینی شده و در قراردادی با بلژیک ها، تولید گیربکس اتوماتیک نیز آغاز شده است. 
به گزارش ایرنا، در شرایط پس از برجام، شرکت رنو آستین ها را بالا زد و برای عقب نماندن از رقیب دیرینه خود یعنی پژو، مذاکره با خودروسازان ایرانی را آغاز کرد.
همکاری رنو در ایران پیچیدگی های خاص خود را دارد؛ سابقه رنو در ایران به همکاری با هر دو خودروساز بزرگ ایران برمی گردد؛ زمانی که سکوی خودروی ال 90 (پلتفرم) برای تولید در اختیار هر دو شرکت سایپا و ایران خودرو قرار گرفت.
این شرکت از طرفی با پارس خودرو (شرکت زیرمجموعه سایپا) از گذشته همکاری داشته و علاوه بر تولید خودروهای مگان، اکنون پارس تندر، کولیوس و ساندرو را در تولید مشترک خود دارند و از طرفی چند محصول خود از جمله تندر 90 و تندر پیکاپ را با ایران خودرو تولید و به بازار عرضه می کند.
مدیران عامل هر دو خودروسازی بزرگ ایران، در آن زمان خود را شریک قدیمی رنو و محق برای ادامه همکاری می دانستند؛ این روند ادامه یافت اما رنو با هیچ کدام از دو شرکت قرارداد امضا نکرد و سرانجام امضای قرارداد با شرکت ایدرو (سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران) را پذیرفت.
دور جدید همکاری های خودرویی ایران و فرانسه با امضای توافق نامه ایدرو و رنودر دومین روز از نمایشگاه خودرو پاریس، بین «منصور معظمی» رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و «تیری بلوره» قائم مقام مدیر عامل رنو و با حضور محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و «کارلوس گون» مدیرعامل رنو آغاز شد.
البته رنو علاوه بر اینکه در دوران تحریم مانند رقیبش پژو، ایران را ترک نکرد، و محصولاتی دیگری همچون تندر 90، پارس تندر و ساندرو هاچ بک و استپ وی را به بازار ایران آورد.