:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

رد طرح ایمنی مترو فرودگاه امام‌خمینی (ره)

روز گذشته درحالی که محمدباقر قالیباف، شهردار تهران از افتتاح خط مترو فرودگاه امام خمینی(ره) طی هفته آینده خبر داد، شورای عالی فنی امور زیربنایی وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که درحال حاضر طرح ایمنی خط مترو تهران- فرودگاه امام که از سوی شرکت مترو تهران تهیه‌ شده مورد تایید این شورا نیست.
کد خبر: ۹۶۵۴۶
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۲
خبر اقتصادی - این نخستین ‌بار نیست که شهردار تهران دست به افتتاح نمایشی پروژه‌ها می‌زند. به نظر می‌رسد قالیباف قصد دارد در این هفته‌های پایانی باقی مانده از دوره 12ساله مدیریتش بر شهر تهران تمام پروژه‌های نیمه تمام را افتتاح کند. فارغ از اینکه آیا این پروژه‌ها از ایمنی کامل برخودارند یا خیر. ظاهرا افتخار افتتاح این پروژه‌ها بر حفظ جان شهروندان اولویت دارد.
خرداد ماه سال جاری نیز خبر افتتاح نمایشی خط 7مترو دردسرساز شد و بسیاری از کارشناسان و اعضای شورا بر ناایمن بودن این خط تاکید کردند. اما مهدی چمران، رییس شورای شهر به عنوان نماینده شهروندان به جای بررسی و تذکر به شهرداری تمام تلاش خود را به کار برد تا صدای این اعتراض‌ها شنیده نشود و بارها بر ایمنی خط 7 تاکید کرد هر چند رحمت‌الله حافظی از دیگر اعضای شورا در این خصوص دست به افشاگری زد و با نشان دادن تصویر نامه‌های مدیران شرکت مترو در روز بهره‌برداری از نا ایمن بودن این خط پرده برداشت.
با وجود این، قالیباف همچنان اصرار دارد که افتتاح خطوط مترو را به نام خود ثبت کند. وی روز گذشته در بازدید از خط 6 مترو تهران توضیحاتی درباره این خط ارائه کرد و گفت: این خط از جنوب شرق تهران و مقابل حرم عبدالعظیم حسنی آغاز و از مسیر دولت آباد و 17شهریور به میدان شهدا، امام حسین(ع) و سپاه ادامه پیدا می‌کند و با طی مسیر بلوار کشاورز به سمت مرزداران و نهایتا شمال غرب تهران یعنی سولقان منتهی می‌شود. طول این خط 38کیلومتر است و با عبور از مسیرهای پرجمعیت شهر تهران به‌ویژه مرکز شهر نقش موثری در جابه‌جایی مسافر توسط مترو و با عمده خطوط مترو شهر تهران تقاطع دارد.
شهردار تهران ادامه داد: حدود 23ماه پیش درخصوص ادامه تکمیل خط 6 مترو تهران به دلیل نبود بودجه تردیدهایی داشتیم اما نهایتا این خط منهای 5 کیلومتر انتهایی آن از 23ماه قبل آغاز شد و امروز بیش از 93درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. ساخت تونل- لاینینگ و ریل‌گذاری‌ها انجام شده و ایستگاه‌ها نیز بیش از 90درصد آماده شده‌اند که مابقی آنها نیز ظرف ماه‌های آینده تکمیل خواهند شد.
دیروز اما قالیباف با اعلام افتتاح ایستگاه فرودگاه حضرت امام خمینی(ره) در هفته آینده گفت: امروز متروی تهران به لحاظ زیبایی، ایمنی، سرعت و کیفیت واقعا بی‌نظیر است!
به گفته قالیباف، تصمیم‌گیری و مطالعات توسعه خطوط مترو تهران با حضور مشاوران داخلی و خارجی در شورای عالی ترافیک شهرهای کشور و کلان‌شهر تهران مورد بررسی قرار خواهد گرفت اما درحال حاضر دو خط 9و 10 به صورت اکسپرس پیش‌بینی شده تا از شهرک‌های اقماری غرب و شرق تهران عبور کرده و به صورت مستقیم به مرکز شهر تهران متصل شود. باید خطوط حومه‌یی شهر تهران به صورت مستقیم به مرکز شهر متصل شود.
وی درخصوص تکمیل مترو شهر جدید پرند نیز گفت: بخشی از خط مترو پرند انجام شده ولی به دلیل اینکه خارج از محدوده شهر تهران است، دولت باید پول آن را پرداخت کند. امروز اگر 400میلیارد تومان دولت برای این خط نیز اختصاص دهد کمتر از 5 ماه دیگر می‌تواند به بهره‌برداری برسد. این در شرایطی است که بخشی از ریل‌گذاری و زیرساخت‌های ادامه مترو از فرودگاه حضرت امام خمینی(ره) تا شهر جدید پرند فراهم شده است.
 عدم تایید طرح ایمنی مترو
هر چند قالیباف از افتتاح خط مترو فرودگاه امام خمینی طی هفته آینده خبر داد اما یک مقام مسوول در وزارت راه و شهرسازی درخصوص اظهارات مسوولان شهرداری تهران مبنی بر افتتاح خط مترو تهران- فرودگاه امام در تاریخ ۱۶مرداد سال جاری اعلام کرد؛ در جلسات مشترک با مسوولان شرکت مترو تهران مقرر شد، طرح‌ ایمنی خط مترو تهران- فرودگاه امام با توجه به همجواری آن با آزادراه تهران- قم از سوی شرکت مترو تهران تهیه شود تا پس از بررسی شورای عالی فنی امور زیربنایی وزارت راه و شهرسازی و در صورت نبود یا رفع ابهامات مورد تصویب قرار گیرد.
درحال حاضر طرح ایمنی خط مترو تهران- فرودگاه امام که از سوی شرکت مترو تهران تهیه ‌شده مورد تایید شورای فوق نیست. وی از ارسال ایرادات طرح ایمنی مترو فوق در قالب نامه‌یی به شرکت مترو تهران خبر داد و گفت: شرکت مترو تهران در تاریخ ۷مرداد ماه سال جاری طرح ایمنی مربوط را به دبیرخانه شورای عالی فنی امور زیربنایی وزارت راه و شهرسازی ارائه کرد که با توجه به ایرادات فنی و ایمنی و عدم تایید کارشناسان شورا قابل طرح در شورای عالی فنی امور زیربنایی نیست.
مسوول دبیرخانه شورای عالی فنی امور زیربنایی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به آخرین جلسه مشترک میان نمایندگان وزارت راه و شهرسازی و شرکت مترو تهران که مورخ ۳۱تیر ماه سال جاری برگزار شد، تصریح کرد: طبق صورت‌جلسه، شرکت مترو موظف است ظرف ۱۰روز کاری نسبت به ارائه طرح ایمن‌سازی که توسط مشاور ذی‌صلاح تهیه ‌شده باشد با لحاظ شرح خدمات مورد تایید شورای عالی فنی اقدام کند تا وزارت راه و شهرسازی به قید فوریت ضمن بررسی‌های لازم، موضوع را در شورای عالی فنی مطرح و نتیجه را اعلام کند.
این مقام مسوول تاکید کرد: طبق توافق طرفین در صورتی ‌که طرح ایمنی ارسالی مورد تایید قرار گیرد ابتدا باید طرح ایمنی در خط مترو تهران- فرودگاه امام(ره) اجرا شود و پس از اتمام و بازرسی از طرح اجرایی، مسوولان شهرداری تهران برای انجام تشریفات بهره‌برداری از این خط اقدام کنند.
این مقام مسوول در وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه«بهره‌برداری از یک پروژه ناایمن، خطرات و حوادث گوناگونی را می‌تواند در پی داشته باشد» گفت: هر گونه خطر احتمالی همچون خروج واگن از خط، انحراف خودروهای درحال تردد از آزادراه و برخورد با مترو و تجهیزات خط و... و بالعکس دور از ذهن نیست.
 بررسی طرح‌های جانمایی ایستگاه پرند
در رویدادی دیگر، نمایندگان شرکت راه‌آهن و شرکت عمران شهرهای جدید با هدف بررسی نحوه توسعه حمل و نقل ریلی در شهر جدید پرند و نیز جانمایی ایستگاه راه‌آهن پرند جلسه مشترک برگزار کردند.
طی این برنامه قرار است شهر جدید پرند که درحال حاضر دارای یک خط ریلی(دارای ۲۲حرکت رفت و برگشت در ساعات پیک صبح و عصر) است به زودی از ایستگاه جدید راه‌آهن واقع در میدان استقلال پرند به عنوان شلوغ‌ترین میدان شهر بهره‌مند شده و خطوط ریلی آن نیز در داخل فضای شهری توسعه پیدا کند.
در این جلسه همچنین درخصوص تبادل بین خط مترو و قطار حومه‌یی پرند در چند ایستگاه توضیحاتی از سوی مشاور طرح ارائه و مساله مورد بررسی قرار گرفت.
افزایش مسافر و اقتصادی شدن این پروژه عظیم همچنین نحوه تامین مالی پروژه نیز از دیگر مسائل مورد بررسی از سوی نمایندگان دو شرکت نام برده بود که نتایج آن پس از تصویب و صدور مصوبات اعلام خواهد شد.
حبیب‌اله طاهرخانی، عضو هیات‌مدیره شرکت عمران شهرهای جدید نیز با حضور در این جلسه ضمن تاکید بر این نکته که قطار باید به مراکز اصلی جذب جمعیت در شهرها متصل شود، گفت: قطعا ایجاد حمل و نقل حومه‌یی در پرند باید به نحوی انجام شود که حمل و نقل درونی شهر را نیز سامان داده و شبکه ریلی این منطقه را ارتقا دهد.
وی همچنین با اشاره به این مطلب که اطلاع‌رسانی و انجام تبلیغات درخصوص استفاده از این سیستم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، گفت: باید در این حوزه از هر ابتکاری استفاده شود تا شاهد خروجی مناسبی از اجرای پروژه باشیم.
به گفته موسوی، معاون مسافری شرکت راه‌آهن نیز درحال حاضر برای هر صندلی در قطار تهران- پرند نزدیک به ۱۴هزار تومان از سوی این شرکت سوبسید داده می‌شود که امید است با اجرای این پروژه و 4 خطه شدن این مسیر ریلی شاهد استقبال بیشتر مسافران از این پروژه باشیم.
 
قالیباف: هیچ قرارداد دقیقه نودی وجود ندارد
یکی از انتقادهایی که در روزهای پایانی مدیریت قالیباف بر شهر تهران می‌شود، انعقاد قراردادهای دقیقه نودی با برخی شرکت‌های خاص است که صدای اعتراض اعضای شورا را بلند کرده است. روز گذشته قالیباف این موضوع را تکذیب کرد و گفت: هیچ قرارداد دقیقه نودی وجود ندارد و 3ماه قبل در شورا اعلام کردم که تنها قراردادهای جاری که کار درحال پیگیری است، انجام خواهند شد. اگر منظور بستن قرارداد جدیدی است این اتفاق هرگز نخواهد افتاد. برای مثال قرارداد زباله‌سوزها نهایی شده اما جلو آن را گرفتیم تا شورای بعدی درخصوص آن تصمیم‌گیری کند. حتی در مورد واگن‌سازی نیز قراردادی داشتیم که جلو آن را گرفتیم تا آن را نیز شورای بعدی تصمیم‌گیری کند. بعضا برخی اظهارنظرها درخصوص اینکه شهر سوخته است یا آواربرداری انجام می‌شود، نادرست است و من می‌گویم که اگر آواربرداری است شما همین کار را هم نمی‌توانید انجام دهید.  همچنین قالیباف در پاسخ به شایعاتی مبنی بر این که وی اتاق کار خود را تخلیه کرده است نیز واکنش نشان داد و گفت: در سه شب گذشته با توجه به ادامه کار تا ساعت 30دقیقه بامداد به خانه نرفتم و شب را در دفترم ماندم. من از دانشگاه تهران مامور به شهرداری شدم و روزی که حکم پایان کار مرا بزنند به دانشگاه برمی‌گردم اما تا آن روز سر کار خود هستم.