:
كمينه:۲۲.۶۲°
بیشینه:۲۲.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰

شرایط بسیار سخت دادستانی برای رفع فیلتر یوتیوب

وزیر ارتباطات از ارائه درخواست رفع فیلتر برای دو سرویس یوتیوب و بلاگ اسپات برای دانشگاهیان به دادستانی کل کشور خبر داد و گفت: موافقت دادستان با شرایط سختی همراه است.
کد خبر: ۹۶۵۴۲
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۵
خبراقتصادی - محمود واعظی در حاشیه رونمایی از کارت پوشه ملی ایرانیان در جمع خبرنگاران گفت: نامه‌یی از سوی من و وزیر علوم برای دادستانی کل کشور و رییس کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ ارسال شد تا سرویس‌هایی که دانشگاهیان با آن کار پژوهشی انجام می‌دهند رفع فیلتر شود.
وی با بیان اینکه بسیاری از اساتید دانشگاه و کسانی که کار پژوهشی انجام می‌دهند از بخش علمی این سایت‌ها استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: دادستان در پاسخ ما شرایطی گذاشتند که ما باید با اعمال این شرایط نسبت به رفع فیلتر این سایت‌ها اقدام کنیم. وی با بیان اینکه برخی از دانشگاهیان خودشان شرایطی دارند که می‌توانند از صفحات نامناسب استفاده نکنند، افزود: بطور کل استفاده‌کنندگان دانشگاهی به دنبال سایت‌های بی‌ربط نیستند و بیشتر برای کارهای علمی از این سرویس‌ها استفاده می‌کنند. وی ادامه داد: البته شرایطی از سوی دادستانی برای رفع فیلتر این سایت‌ها در نظر گرفته شده است که چند تا از این شرط‌ها آنقدر سخت است که انجام آن مشکل است. اما به هر ترتیب ما به دنبال انجام شروط مدنظر هستیم.
وزیر ارتباطات در ادامه با اشاره به مذاکره با بانک مرکزی برای ارائه پرداخت موبایلی اعلام کرد: در این سیستم، پرداخت‌هایی تا یک سقف معین نیازی به وارد کردن کد در پسورد ندارند. وی در توضیحاتی درباره مذاکره با بانک مرکزی برای پرداخت موبایلی گفت: در گذشته بانک مرکزی در برداشت‌هایی که از طریق پرداخت موبایلی وجود داشت، محتاط عمل می‌کردند. در جلسه‌یی که با آقای سیف و همکاران ایشان داشتیم، آنها اطمینان پیدا کردند سبکی که ما ارائه کردیم و امروز در دنیا مصطلح است، لطمه‌یی به رگولاتوری مالی و بانکی آنها وارد نمی‌کند و مردم نیز امنیت دارند. همچنین تداخلی در مسائل بانکی وجود
نخواهد داشت.
وی ادامه داد: بنابراین آنها به ما قول دادند با توجه به فعال کردن دولت الکترونیکی از روز گذشته، بخشی از این فعالیت‌های بانکی از طریق موبایل می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و بخشی دیگر تا آخر شهریور عملیاتی می‌شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره تفاوت این پرداخت‌ها با پرداخت از طریق اپلیکیشن‌های بانک‌ها و اپراتورها توضیح داد: در این نوع پرداخت، سیستمی روی موبایل وجود دارد که تا یک سقف پرداخت، احتیاجی به وارد کردن کد ویژه و پسورد ندارد و با گرفتن موبایل روی سیستم عمل می‌کند.
 اجرای سیاست‌های مختلف در حوزه فیلترینگ
همچنین محمدجواد آذری جهرمی در حاشیه رونمایی از کارپوشه ملی ایرانیان در خصوص مذاکره برای رفع فیلتر یوتیوب و بلاگ اسپات برای مراجع دانشگاهی، توضیح داد: در حال حاضر حتی کسانی که می‌خواهند در حوزه پزشکی تحقیقات کنند، هم باید فیلترشکن نصب کنند. به کار بردن یک مکانیزم پالایش برای همه مطلوب نیست. یکی از بحث‌هایی که در پالایش هوشمند به دنبال آن بودیم و اکنون زیرساختاش فراهم شده همین موضوع است که برای گروه‌های مختلف، سیاست‌های مختلف اعمال شود.
وی ادامه داد: برای مثال خبرنگاران نیاز به سایت‌های خبری دارند که شاید به دستور مقامات قضایی از دسترس خارج شده باشند و ما آنها را از دسترسی به این منابع محدود کردیم. اکنون زیرساخت‌های لازم فراهم شده که شاید گامی برای پیاده‌سازی نظام پالایش در سال‌های آینده باشد. طبیعتا نسبت به گروه‌های اجتماعی کم سن و سال‌تر مراقبت‌های بیشتر داشته و به کسانی که نیاز به دسترسی‌های علمی یا سیاسی دارند، دسترسی بهتری بدهیم.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: با رفع فیلتر این دو سرویس می‌توانیم مرحله آزمایشی این کار را آغاز کرده تا بتوانیم تحولی جدی در نظام پالایش صورت دهیم. آذری جهرمی در پاسخ به سوالی مبنی بر ارائه وی پی ان‌های غیرمجاز در سایت‌های مختلف، بیان کرد: از مصادیق مجرمانه‌یی که در موارد 66‌گانه‌یی که در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مشخص شده، ترویج شیوه‌های دور زدن فیلترینگ است. طبیعتا اگر سایتی خرید و فروش وی پی ان انجام دهد، از این مصادیق است و دادستان کل کشور و مراجعی که مسوول پایش هستند وظیفه دارند آنها را شناسایی کرده و اعمال مقررات کنند.
وی با بیان اینکه درباره سایت‌هایی که باید فیلتر شود، نقشی مترتب بر وزارت ارتباطات نیست، افزود: اما ما همیشه با یک تناقض روبرو هستیم که در حوزه فیلترینگ تمام فشارها را متوجه بخش فنی کار که وزارت ارتباطات است می‌کنیم و دیگران مسوولیت خود را انجام نمی‌دهند. زمانی که یک فضای باز برای خرید و فروش موارد مجرمانه برای مثال مشروبات الکی در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد، به جای بستن این شبکه‌ها باید با مکانیزم‌ها برخورد کرد و افرادی که در پلیس فتا هستند باید در این خصوص اظهارنظر کنند.
گفتنی است وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز گذشته از سامانه کارپوشه ایرانیان به عنوان رابطی بین دولت و مردم رونمایی کرد. سامانه کارپوشه ایرانیان به عنوان یک صندوق پست الکترونیکی برای مردم عمل می‌کند و با وجود آن مردم از مراجعه به دستگاه‌های دولتی بی‌نیاز می‌شوند. کارپوشه ملی ایرانیان در واقع درگاه واحدی برای ارتباط با دولت است و حجم تبادل اطلاعات و نگهداری آن در این زمانه امکانپذیر می‌شود. در فاز نخست این سامانه رابطه یکسویه دولت با مردم را فراهم می‌کند و هر نوع ابلاغ، پیگیری و سند در قالب این صندوق پستی در دسترس مردم قرار می‌گیرد. این درگاه به پروتکل موبایل نیز متصل است. در فاز دوم نیز قرار است رابطه دوسویه از سمت مردم به دولت نیز در این صندوق پستی فعال شود. در این مراسم همچنین تفاهم نامه همکاری برای ارائه خدمات کارپوشه ملی ایرانیان میان شرکت ملی پست و سازمان فناوری اطلاعات به امضا رسید.