:
كمينه:۲۰.۴°
بیشینه:۲۰.۹۹°
Updated in: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶
دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری مطرح کرد

اصلاح نسبی فضای کسب و کار با توازن در نرخ ارز

تلاطم‌های هر چند آرام چند روز گذشته بازار ارز، برخی‌ را نگران کرده؛ نگران جهشی که دوباره تغییرات نرخ را رقم زند و زمینه‌ساز برخی مشکلات اقتصادی دوباره در اقتصاد ایران شود
کد خبر: ۹۶۵۳۷
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۰
خبراقتصادی - شاید بتوان گفت اهمیت قیمت دلار در اقتصاد ایران همانند اهمیت نرخ بهره پایه در اقتصادهاى توسعه یافته است. دلار و پیش‌بینی آن برای ماه‌ها و روزهای آینده به عنوان یک متغیر کلیدی از آن جهت حائز اهمیت است که می‌تواند بر بسیاری از متغیرهای اقتصادی کشور همانند تورم، صادرات و واردات و تغییرات قیمتی سکه، مسکن و ارزش سهام شرکت‌ها اثر بگذارد.
در همین راستا سعید اسلامی‌بیدگلی با اشاره به اینکه نرخ ارز در شرایط رقابتی و آزاد تنظیم و تصمیم‌گیری نمی‌شود، گفت: اساسا پیش بینی نرخ ارز از ابتدای سال گذشته تصحیح قیمت آن بوده است چرا که در غیر این صورت اقتصاد ایران با مشکلات خیلی جدی مواجه خواهد شد.
وی ادامه داد: بنابراین هرگاه دلار خواست از یک محدوده قیمتی تجاوز کند، نتوانست و این امر به خاطر نقش نظارتی که بانک مرکزی به عنوان بازارساز داشت. البته عوامل اثرگذار مهمی در سال جاری بر روی قیمت دلار اثر گذار بوده است؛ نخست انتخابات ریاست‌جمهوری که بی‌تردید مهم‌ترین عامل برای تعیین نرخ ارز بود چرا که دولت یازدهم تمایل نداشت در روزهای پایانی عمر خودش نرخ ارز افزایش پیدا کند.
این کارشناس اقتصادی عامل دیگر کنترل نرخ ارز را وجود ریسک‌های سیاسی و اقتصادی بین‌المللی دانست و افزود: انتخاب ترامپ و اعلام دیدگاه‌های افراطی وی در مورد ایران به ویژه موضع وی در خصوص برجام و بازگشت تحریم‌ها موجب شد، مجددا برای ایران در فضای بین‌المللی مشکلاتی ایجاد شود که البته این مساله تا حدودی به تصمیم‌گیری صحیح دولتمردان ارتباط پیدا می‌کند اما آنچه که مسلم است دولتمردان علاقه‌یی نسبت به افزایش نرخ ارز ندارند؛ بنابرایت دایم در تلاش برای کنترل قیمت آن هستند.
وی اضافه کرد: با وجود این به دلایل متعدد از جمله افزایش درآمدهای دولت، توان صادراتی ما و همچنین به جهت بهبود فضای کسب وکار باید قیمت ارز تعدیل شود که البته این تعدیل از نگاه برخی کارشناسان با افزایش نرخ ارز همراه خواهد بود.
اسلامی بیدگلی با بیان اینکه ساختار اقتصادی کشور ساختاری دولتی است، گفت: با توجه به اینکه بخش بزرگی از اقتصاد ما در اختیار دولت و نهادهای دولتی است شیوه تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری آن در بازار ارز بسیار تاثیرگذار خواهد بود. به عنوان نمونه بازار ارز در سال گذشته دو بخش متفاوت را تجربه کرد. یک بخش تا اوایل آذرماه بود که بازاری آرام با نوسانات معمولی روزانه بود. اما از ابتدای آذرماه بازار ارز کم‌کم رنگ‌و‌بوی دیگری گرفت و به سرعت در مدت کوتاهی توانست بیش از 400 تومان رشد کرده و به نرخ‌های بالای 4100 تومان نیز برسد. اما با مداخله دولت این مهم کنترل شد.
این کارشناس اقتصادی بر سیاست عدم مداخله دولت در تعیین نرخ ارز تاکید کرده‌ و گفت: در حال حاضر اقتصاد نیازمند حضور هر چه کم رنگ‌تر دولت در حوزه قیمت‌گذاری است و اگر این امر تحقق پیدا کند قطعا قیمت ارز بالاتر از آنچه امروز هست خواهد بود. البته با توجه به اینکه دولت با کسری تراز مواجه است و همچنین به دلیل سیاست‌های اقتصادی کشور به صادرات نیاز دارد، تعدیل و افزایش قیمت ارز می‌تواند کمک شایانی داشته باشد. در صورتیکه هر قدر این قیمت کاهش پیدا کند تولید‌کننده را با مشکلات جدی‌تری مواجه خواهد کرد.
اسلامی بیدگلی با اشاره به اینکه دولت باید نگاه بازارگرایانه به بازار ارز داشته باشد، ادامه داد: قیمت ارز هم مثل هر کالای دیگری به دو مساله وابسته است: عرضه و تقاضا. بدین‌ترتیب مداخله دولت در تعیین قیمت ارز متفاوت است با سیاست ارزی در عرضه و تقاضا. به عبارت دیگر اینکه دولت جداگانه فارغ از واقعیت‌های اقتصادی از جمله نرخ تورم ما یا نرخ تورم کشورهای هدف نرخ ارز را تعیین کند موافقتی وجود ندارد.