:
كمينه:۱۹.۸۴°
بیشینه:۱۹.۹۹°
Updated in: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶
محمدحسین ابوالفتحی:

تلاش ایرانی برای تولید فرش دستباف متناسب با نیاز بازارهای جهانی

به گزارش روابط عمومی کنفدراسیون صادرات ایران، محمدحسین ابوالفتحی با تاکید بر ضرورت همخوانی فرش دستباف ایرانی با دکوراسیون و مبلمان ایرانی گفت: با توجه به اینکه هر روز علم پیشرفت می‌کند و هنر نیز به موازات آن رشد می‌یابد، دکوراسیون داخلی نیز با تحولات بسیاری مواجه بوده و طرحها و رنگ‌ها با تحول روبرو شده اند؛ در حالیکه متاسفانه در زمینه فرش دستباف، این هنر-صنعت اصلی ایرانی، سرعت تحولات بسیار کند بوده و طرح‌ها و نقشه‌ها همچنان مربوط به 100 سال پیش است. 
کد خبر: ۹۶۳۹۰
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۸






اقتصادگردان_ عضو اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف افزود: ظرف 50 سال اخیر، اتفاقات زیادی در دکوراسیون رخ داده و روز به روز تغییرات زیادی انجام شده است؛ به همین خاطر برای اولین بار در ایران تلاش شده تا نقشه ها و طرح‌های فرش دستباف ایرانی با دکوراسیون داخلی همخوان شود؛ به همین خاطر طراحی فرش دستباف ایرانی به روز شد و همخوان با مبلمان و پرده ایرانی، در طرح، رنگ و نقشه پیش رفت. 
وی تصریح کرد: در عین حال تولید مبلمان نیز به سمت سنت های ایرانی سوق داده شده و این دو با هم تلفیق و همخوان شده‌اند تا بتوان علاوه بر اینکه نسبت به سنت پایبند باشیم، و نسبت به مدرنیته نیز عقب نمانیم؛ به همین دلیل در مبل‌ها تغییرات به صورت مدرن- کلاسیک صورت گرفته و در فرش نیز این اتفاق رخ داده و تلاش شده که فرش دستباف ایرانی را با طراحی روز ایرانی و متناسب با مبلمان و رنگ آمیزی پارچه آن تطبیق دهیم. 
به گفته ابوالفتحی، این کار برای اولین بار در ایران صورت گرفته؛ چراکه باید متناسب با فرهنگ هایی که وجود دارد؛ تامین بازار نیز صورت گیرد؛ در عین حال اگر بخواهیم نگاه ما یک نگاه صادراتی و فراملی باشد، قطعا باید فرهنگ های سایر کشورها را در نظر داشته باشیم. وی اظهار داشت: بسیاری از مردم دنیا فرش دستباف ایرانی را دوست دارند، اما نمی توانند از آن در دکوراسیون منزل خود استفاده نمایند، چراکه به لحاظ رنگ با دکور آنها همخوانی ندارد، بنابراین اگر بخواهیم در مجامع بین المللی وارد شده و بازارهای جهانی را فتح کنیم، باید فرش دستباف را هم متناسب با این موضوع تغییر دهیم. 
ابوالفتحی گفت: تمام تلاش ما این است که بتوانیم صادرات فرش دستباف ایرانی را هم در کنار صادرات مبلمان، رونق داده و متناسب با بازارهای جهانی، تولیدات را انجام دهیم.