:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
رییس سابق تعاونی مسکن نظام مهندسی در پاسخ به ادعاي عملكرد نامناسب بانك هاي خصوصي بر بازار مسكن

سود بانكي پايين در دولت هاي نهم و دهم كمكي به عرضه و تقاضا و قدرت خريد مردم در بازار مسكن نكرد

درتجربه سالهای گذشته ( دوران احمدی نژاد و طرح مسکن مهر) که بانک های خصوصی موظف به پرداخت تسهیلات مسکن با سود بسیارپایین شدند و با کاهش نرخ های سود مسکن علی رغم پیش بینی های انجام شده نه تنها در بازار مسکن تحرک رخ نداد بلکه برعکس موجب افزایش بی رویه قیمت مسکن و ایجاد سوداگری دراین بازار شد و نتیجه نشان داد که کاهش نرخ سودهای بانکی به رونق این بازار کمک نکرد و تناسبی که بین تولید مسکن و قدرت خرید مردم باید لحاظ می شد رخ نداد
کد خبر: ۹۶۳۲۸
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۹
احمد سرحدی رییس سابق تعاونی مسکن نظام مهندسی درخصوص طرح این ادعا که بانک های خصوصی و سودهای بالا موجب افزایش رکود شده است توضیح داد و گفت: رکود بازار مسکن هیچ ربطی به سود بانک های خصوصی ندارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری نسیم اقتصاد، این کارشناس مسکن با اشاره به اظهارات حسام عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک و نظرهای غیرکارشناسانه ایشان اظهارکرد: نظرهای غیرکارشناسانه برخی مسئولین شاید برای عموم مردم جذاب باشد اما چنین اظهارنظرهایی برای کارشناسان اقتصادی محلی ازاعراب ندارد و بدیهی است که سود بانکی نتیجه یک فعل وانفعال اقتصادی است و به عنوان یک معلول شناخته می شود نه علت رکود مسکن و درست نیست معلول را به جای علت بگذاریم و نتیجه گیری  کنیم.
مسئله رکود مسکن چند سالی است که انبوه سازان و مردم را دچار نگرانی کرده است و این رکود که از سال 91 شروع شده و تا پایان سال 95 همچنان ادامه داشته است. وازآنجایی که  یکی ازاصلی‌ترین موتورهای رشد اقتصادی کشوربازار مسکن است تجربه تلخ این سال ها نشان داده که رکود بی سابقه ای دراین سال ها برفضای بازار مسکن حکمفرما بوده است ازسوی دیگر دغدغه فعالان بازار این است که  هرچه زودتر دوران رکود و سردی فضای کسب و کار تمام شود و فروشندگان و خریداران که همچنان در دوراهی پر ابهام خرید و فروش قرار دارند پایان یابد.
دراین میان برخی مسئولین با ارایه نظرهای غیرکارشناسانه و بدون تحقیقات علت رکود را به مسائل بی ربط وغیردخیل ربط داده و باعث آشفتگی ذهن بسیاری از مردم می شوند.
 به طورمثال حسام عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک چندی پیش علت رکود در بازار مسکن را نرخ سودهای بانک های خصوصی دانست و درمصاحبه با رسانه ها اعلام کرد که سود بانکی باعث شده است که تولید درکشور با رکود مواجه شده و مردم به جای سرمایه‌گذاری در تولید به سمت سود بانکی بروند و به تبع تولید مسکن نیز کاهش پیدا کند. همچنین او با با انتقاد از بانکهای خصوصی تصریح کرد: اکنون مافیای بانکی یا همان بانک‌های خصوصی وجود دارند که اصلا کار بانکداری نمی‌کنند و در واقع کار آنها دکانداری است و حتی قدرت بانک مرکزی نیز به آنها نمی‌رسد و نمی‌تواند آنها را کنترل کند و رویکردی که آنها برگزیده‌اند برخلاف ماده 4 و 7 قانون بانکداری است. همانگونه که مشاهده می کنیم مالکیت عموم برج‌ها و ساختمان‌ها را از شمیرانات تا شهرری به عهده دارند که این خلاف صریح قانون است و سازمان بازرسی کل کشور هر چه سریعتر باید ورود کند.
درحالی که به اعتقادات بسیاری از کارشناسان مسکن، سودهای بانکی نه تنها مخل بازار مسکن نبوده بلکه به ایجاد تحرک در بازار مسکن دراین سالها کمک کرده است به طوریکه درتجربه سالهای گذشته ( دوران احمدی نژاد و طرح مسکن مهر) که بانک های خصوصی موظف به پرداخت تسهیلات مسکن با سود بسیارپایین شدند و با کاهش نرخ های سود مسکن علی رغم پیش بینی های انجام شده نه تنها در بازار مسکن تحرک رخ نداد بلکه برعکس موجب افزایش بی رویه قیمت مسکن و ایجاد سوداگری دراین بازار شد و نتیجه نشان داد که کاهش نرخ سودهای بانکی به رونق این بازار کمک نکرد و تناسبی که بین تولید مسکن و قدرت خرید مردم باید لحاظ می شد رخ نداد.
احمد سرحدی رییس سابق تعاونی مسکن نظام مهندسی درخصوص طرح این ادعا که بانک های خصوصی و سودهای بالا موجب افزایش رکود شده است توضیح داد و گفت: رکود بازار مسکن هیچ ربطی به سودهای بانک های خصوصی ندارد و تنها 2 دلیل دارد اول : بالابودن قیمت مسکن و دوم عدم قدرت خرید مردم برای خرید که عرضه را بیش از تقاضا کرده است و پیشی گرفتن نسبت عرضه به تقاضای مسکن از آنجا بحرانی می شود که سوداگران با هدف ایجاد بازارسرمایه ای و سودآوری اقدام به خرید ملک کرده و به رونق کاذب منتهی شده است .
سرحدی مولفه هایی از جمله نرخ تورم، رکود، نوسانات نرخ ارز و دستمزدها از جمله عوامل موثر بر بازار مسکن دانست و خاطرنشان کرد تا زمانی که شرایط بدین شکل باشد، شاهد افزایش قیمت مسکن در سال های آینده خواهیم بود.
وی در ادامه مشکل اصلی رکود در بازار مسکن را غیر واقعی بودن قیمت ها دانست و بیان کرد: عدم تناسب عرضه و تقاضا طی سال های گذشته منجر به کاهش میزان معاملات در این بازار شده است و سیاست های غلط دولت نهم و دهم درانباشت بیشترین سرمایه های دولتی و خصوصی به طرح مسکن به ویژه مسکن مهر باعث دفن شدن بسیاری از دارایی های دولت دراین حوزه شد که آن هم با فداکردن کیفیت بسیاری از واحد ها بدون استفاده مانده است و موجب هدررفت بسیاری از منابع دولت و ایجاد بازار سوداگری درمسکن شد .
این کارشناس مسکن با اشاره به اظهارات حسام عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک و نظرهای غیرکارشناسانه ایشان اظهارکرد: نظرهای غیرکارشناسانه برخی مسئولین شاید برای عموم مردم جذاب باشد اما چنین اظهارنظرهایی برای کارشناسان اقتصادی محلی از اعراب ندارد و بدیهی است که سود بانکی نتیجه یک فعل وانفعال اقتصادی است و به عنوان یک معلول شناخته می شود نه علت رکود مسکن و درست نیست معلول را به جای علت بگذاریم و نتیجه گیری  کنیم.
او درادامه توضیح داد: فرض کنیم که نرخ سودهای بانکی را به مقدار زیادی کاهش دادیم تصور شما از شرایط به وجودآمده پس از این کاهش نرخ چیست ؟ مطمئنا  با دانستن اینکه بازار مسکن کشش لازم را نخواهد داشت بسیاری از مردم با هجوم به سمت بانک ها و خارج کردن سپرده های خود به بازارهای موازی نظیرطلا ، ارز ، بورس ، قاچاق و سوداگری روی آورده و اقتصاد را با معضلات دیگری مواجه خواهند کرد .
رییس سابق تعاونی مسکن نظام مهندسی ادامه داد: سرمایه های مردم درجایی که امکان سودآوری باشد می رود بنابراین مسکن که سال هاست با رکود مواجه است گزینه مناسبی نه برای سرمایه گذاران و نه برای مصرف کنندگان واقعی خواهد بود چرا که مصرف کنندگان نیز بنا به دلیل فقدان شغل و سرمایه کافی قادر به پرداخت تسهیلات بانک نخواهد بود بنابراین این حرف کاملا گزافه است که نرخ سود بانکی را علت رکود بازارمسکن بدانیم .
احمدرضا سرحدی درپایان گفت: تا زمانی که وضعیت اقتصاد سامان نیابد رکود همچنان ادامه دارد و مسئولان تنها باید به وضعیت اقتصاد کلان توجه کنند و تا زمانی که اقتصاد پویا نگردد اشتغالزایی و درآمد به تبع آن ممکن نخواهد بود .