:
كمينه:۲۶.۵۱°
بیشینه:۲۶.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۸
رضا امیدی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی

چرایی انحلال سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها

با تصویب قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در سال 1388 سازمانی تحت عنوان سازمان هدفمندی یارانه‌ها تاسیس شد. این سازمان ذیل وزارت اقتصاد و دارایی فعالیت خود را آغاز کرد و پس از مدتی به عنوان سازمانی وابسته به سازمان برنامه و بودجه کشور پیوست
کد خبر: ۹۶۲۸۸
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳
تصویر مرتبط

خبراقتصادی -  تاسیس این سازمان در دوران افول وزارت رفاه و تامین اجتماعی صورت گرفت و خود یکی از دلایل حذف وزارت رفاه در سال 1390 بود.
این در شرایطی است که براساس قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی(مصوب1383) «ساماندهی و مدیریت یارانه‌های اجتماعی» از وظایف وزارت رفاه و تامین اجتماعی لحاظ شده است. علاوه بر یارانه‌های اجتماعی«تنظیم بودجه عمومی دولت در قلمرو بیمه‌یی و حمایتی» نیز جزو اختیارات و مسوولیت‌های این وزارتخانه است. بر این‌ اساس دو ابزار مهم سیاست‌گذاری یعنی بودجه‌ریزی و مدیریت منابع یارانه‌های اجتماعی به وزارت رفاه و تامین اجتماعی واگذار شده بود تا به عنوان «سیاست‌گذار» و «سازمان برنامه حوزه اجتماعی» فعالیت کند.
اما وجود سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و قرار گرفتن آن ذیل سازمان برنامه و بودجه عملا موجب شده تا وزارت رفاه دو ابزار مهم سیاستی خود را از دست بدهد و میدان سیاست‌گذاری اجتماعی، مخدوش‌تر و ناهماهنگ‌تر و ناکارآمدتر شود و منازعات ساختاری، ارتباطی، اطلاعاتی و منفعتی در این حوزه تشدید شود که خروجی آن چیزی جز ناکارآمدی بیشتر برنامه‌های رفاهی کشور نبوده است. از این‌ رو انحلال سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و واگذاری وظایف قانونی وزارت رفاه و تامین اجتماعی به وزارتخانه مربوطه یکی از گام‌های اولیه در زمینه بازطراحی سازماندهی حوزه رفاه و تامین اجتماعی است.