:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
انجمن حمایت ازحقوق مصرف کنندگان استان تهران اعلام کرد

عمده قندهای مصرفی مردم غیراستاندارد و آلوده به بلانکیت و خاکستر اند

نتایج حاصل از آزمایش ها که به صورت محرمانه به این انجمن واصل گردید حاکی از مغایرت در میزان سولفوردی اکسید در تعداد 6 برند که شامل22% کل نمونه ها و مغایرت در میزان خاکستر در تعداد 23 برند که شامل 85% کل نمونه ها می باشد که اغلب آنها نیز دارای آرم استاندارد و غذا و دارو بوده اند.
کد خبر: ۹۶۲۸۳
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰
خبراقتصادی -   انجمن حمایت ازحقوق مصرف کنندگان استان تهران در راستای اجرای بند 2 ماده 12 قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان مصوب سال 1388 مجلس شورای اسلامی مبنی بر ارائه نظرات مشورتی و همکاری با دستگاه های ذیربط اجرایی جهت اجرای موثر مقررات امور مربوط به حقوق مصرف کنندگان و همچنین جهت رصد و پایش کیفیت محصولات غذایی اقدام به تهیه و نمونه برداری از قندهای تولیدی و عرضه شده برای مصرف عموم مردم که حجم عمده ای از برندهای موجود در بازار مصرف استان تهران را تشکیل می دهد نموده است بطوریکه قندهای خریداری شده با رعایت اصول بهداشتی و مطابق صورتجلسات موجود نمونه برداری شده و به صورت پلمپ شده ممهور به مهر انجمن در قالب مکاتبه محرمانه جهت تعیین میزان بلانکیت و خاکستر به یکی از آزمایشگاه های دارای صلاحیت و همکار سازمان های ملی استاندارد و غذا و دارو ارسال گردید. 


نتایج حاصل از آزمایش ها که به صورت محرمانه به این انجمن واصل گردید حاکی از مغایرت در میزان سولفوردی اکسید در تعداد 6 برند که شامل22% کل نمونه ها و مغایرت در میزان خاکستر در تعداد 23 برند که شامل 85% کل نمونه ها می باشد که اغلب آنها نیز دارای آرم استاندارد و غذا و دارو بوده اند. مراتب به انضمام کلیه مستندات موجود طی مکاتبه های جداگانه و محرمانه جهت رسیدگی به مراجع ذیربط از جمله سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان ارسال گردید، در حالی که تا کنون هیچگونه پاسخی از سوی مراجع مذکور واصل نگردیده است. شایان ذکر است اقدامات مشابه در این خصوص توسط انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استانهای خراسان رضوی و کردستان نیز صورت پذیرفته است که نتایج آنها هم حاکی از وجود مغایرتهای بالا در میزان سولفوردی اکسید و خاکستر در نمونه قندهای آزمایش شده می باشد.
کلیه اقدامات صورت گرفته طی گزارشی محرمانه به معاون محترم وزیر و مدیرعامل سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان ارسال گردید که مدیرکل محترم مربوطه در آن سازمان سریعاً اقدام به تشکیل جلسه و دعوت از مسئولین ذیربط سازمان های غذا و دارو و استاندارد نمودند که متأسفانه علیرغم پیگیری های مکرر هیچ یک از مسئولین آن سازمان ها در جلسات فوق نیز حاضر نگردیدند.
لازم به توضیح است بلانکیت یا همان جوهر قند پودری سفید رنگ است که کاربرد صنعتی دارد و عموماً در صنعت رنگرزی و بازیافت کاغذ باطله مورد استفاده قرار می گیرد و برای سلامت انسان مضر است و در هیچ جای دنیا به عنوان یک افزودنی غذا محسوب نمی شود. حداکثرمقدار استاندارد اجباری بلانکیت مصرفی در تولید قندها 10 پی پی ام است که اخیراًپس از انجام آزمایش های مذکور این استاندارد به 5 پی پی ام نیز کاهش یافته است که این امر به معنی بالاتر بودن تعداد واحدهای تولیدی مغایر با استاندارد خواهد بود. مصرف بیشتر از حد استاندارد آن ایجاد عوارضی از قبیل اختلالات گوارشی، استنشاقی، پوستی و حتی چشمی می کند و مانع عملکرد آنتی اکسیدان ها می شود که در نبود آنتی اکسیدان ها بدن در برابر عوامل سرطان زا بی دفاع می شود که مصرف بالای این ماده شیمیایی احتمال ابتلا به سرطان دستگاه گوارش را بالا می برد. بهداشت جهانی استفاده از این ماده در تهیه مواد غذایی را ممنوع کرده است.
وجود خاکستر در قند نیز مجموع یون های سدیم و پتاسیم است که مصرف بیش از حد استاندارد آن در تهیه قند منجر به بالا رفتن فشار خون و تخریب سیستم گوارشی بدن می شود. وجود خاکستر بالا در قند به تعبیری همان مصرف همزمان قند و نمک می باشد که عارضه های مذکور رابه همراه دارد.
لذا با عنایت به مغایرت های موجود در نتایج آزمون ها افزون بر اینکه بهداشت عمومی نیز در بسته بندی و نگهداری قندها از مبدأ تولید تا بسیاری از واحد های صنفی سطح عرضه رعایت نمی گردد و همچنین به دلیل گستردگی مصرف عمومی این کالا در بین مردم و مضرات بسیار خطرناک و تهدیدکننده سلامت ناشی از بالا بودن میزان سولفوردی اکسید و خاکستر در نمونه ها شایسته است عموم مصرف کنندگان کشور جهت حفظ سلامت خود حتی الامکان از مصرف قندهای موجود با شرایط فعلی امتناع نمایند و دستگاه های ذیربط نیز نسبت به کنترل و بازرسی های خود از واحدهای تولیدی قند و شکر اهتمام بیشتری ورزیده و نسبت به پاسخگویی به عموم مردم و تشکل های مرتبط و قانونی از جمله انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان و نهایتاً برخورد قاطع با متخلفین اقدام نمایند.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد
|
-
|
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۷
0
0
با عرض سلام،متاسفم که باید مندرجات مقاله مذکور را تایید کنم مورد مشابهی را دو بار مورد آزمایش قرار دادیم که میزان خاکستر بیشتر از حد مجاز گزارش شد وامکان دارد میزان بلانکیت هم بالا بوده باشد چون قند مذکور از گچ دیوار بسیار سفیدتر وحتی در تاریکی شب درخشان است،همانطور که ذکر شد بلانکیت یک ماده ای است که سرطانزایی آن به اثبات رسیده است.تا می توانید قند حبه (حاوی شکر وآب که تحت فشار فراوری شده است) استفاده کنید