:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
محسن بشيري

ضرورت واردات سیگار مالبرو براي مقابله با قاچاق

کارشناسان در حمایت از واردات کالاهایی که امکان تولید مشابه داخلی را ندارند، اما با رشد تقاضا و مصرف داخلی همراه هستند، تاکید دارند که در صورت ممنوعیت واردات به هر دلیلی، با موج رشد قاچاق کالا و خروج ارز و همچنین اثرات منفی اجتماعی آن، کاهش کیفیت، ایجاد تقلب، قیمت های نامناسب، ثروت ها و فرصت های بادآورده پنهان و نهان کاره مواجه خواهیم شد و حتی باعث ایجاد فساد اداری، تبانی و حرکت های غیر قانونی، و نارضایتی و خسارت های جانی و مالی و لطمه زدن به سلامت مردم می شود
کد خبر: ۹۶۱۴۷
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۴
خبراقتصادي -  در سال های اخیر در مقابل موج عظیم قاچاق کالا ازجمله سیگار، خروج میلیاردها دلار ارز، مصرف سیگارهای بدون کیفیت و تولید این سیگارها با نام برندهای معتبر در کشورهای منطقه، که موجب لطمه زدن به سلامت مردم می شود، بسیاری از مسوولان و تصمیم گیرندگان و همچنین کارشناسان بر واردات رسمی و بدون واسطه و با نظارت شرکت دخانیات و وزارت صنعت و معدن و تجارت با مجوزهای استاندارد و بهداشت تاکید کرده اند و از جمله قرارداد واردات رسمی سیگار مالبرو به عنوان یکی از پر مصرف ترین سیگارهای بازار جهانی و ایران مورد توجه بوده است.  
این کار اگرچه به طور همزمان باید با هشدارهایی به مصرف کنندگان همراه باشد تا مردم نسبت به خطرات مصرف دخانیات آگاه باشند، اما در عین حال باید توجه داشته باشیم که چه واردات رسمی انجام شود و چه از طریق قاچاق شاهد حضور سیگارهای خارجی و صاحب برند در بازار داخلی باشیم، در هر حال مردم به مصرف سیگار اقدام خواهند کرد. 
اما واردات سیگار، ضمن این که حقوق دولت و مردم از جمله پرداخت عوارض، مالیات و سایر هزینه های محاسبه استانداردها و سلامت کالا را توسط وارد کننده پرداخت می کند، در عین حال زمینه مقابله با قاچاق و خروج ارز را فراهم خواهد کرد. زیرا شرکت های داخلی عملا در تولید و توزیع بسیاری از سیگارهای وارداتی امکان مشارکت با شرکت خارجی را خواهند داشت و از تولید توتون، تا خط مونتاژ تولید، بسته بندی و توزیع سیگار با مشارکت شرکت های داخلی و خارجی انجام خواهد شد. 
واردات رسمی سیگار، هر چند باید با تبلیغات نسبت به کاهش مصرف سیگار و تشویق مردم به ترک سیگار همراه باشد اما به خاطر نظارت نهادهای متولی از جمله وزارت خانه های صنعت، بهداشت، شرکت دخانیات و.... عملا باعث کاهش خسارت به سلامت مردم شده و هزینه درمان مردم را نسبت به واردات قاچاق کاهش می دهد. 
دولت از طریق بستن مالیات و عوارض بر واردات سیگار، عملا شرایط را برای افزایش درآمد و مصرف آن در بخش درمان و آموزش پزشکی و مقابله با سرطان و بیماری های خاص و... فراهم می کند. 

براین اساس در سال های اخیر،  با توجه به مزایای بسیار واردات سیگار و مشارکت تولید داخلی با شرکت های صاحب برند خارجی،  مسوولان اقتصادی و مقابله با قاچاق کالانیز نسبت به فواید واردات سیگار تاکید داشته و مذاکرات وهمکاری های برای تولید سیگار و واردات سیگار به صورت مستقیم و با حذف قاچاق فراهم شده و مردم نیز نسبت به خرید سیگار از طریق شبکه رسمی و مشاهده آرم و برچسب مقابله با مضرات سیگار، و قیمت مناسب تر آن در مقایسه با خرید از شبکه قاچاق رضایت بیشتری داشته اند 
از آن جا که سیگار مالبرو یکی از پر مصرف ترین سیگارها و حجم واردات را در بازار داخلی دارد لذا  اعطای مجوز واردات و تولید داخل به محصولات شرکت فیلیپ موریس، عملا باعث شفاف سازی، کسب درآمد برای بیت المال و دولت، تلاش برای سلامت و بهداشت بهتر جامعه شده و به عقیده بسیاری از کارشناسان و مصرف کنندگان سیگار باعث رضايت مردم مي شود. 
زیرا از این طریق، شرکت دخانیات ایران نیز امکان نظارت بر بازار، تولید بهتر، انتقال دانش فنی، مشارکت در تولید با شرکت های خارجی را خواهد داشت و نه تنها باید این قراردادها ايجاد و ادامه یابد تا با نظارت کافی و حذف واردات همراه باشد بلکه لازم است این سیاست در مورد مصرف و تولید سایر برندهای معتبر جهانی و به خصوص سیگارهایی با قیمت پایین ادامه یابد و حتی در تولید سیگارهای با کیفیت داخلی با اسانس های طبیعی و کم ضرر لازم است که همکاری های بین المللی جهت صادرات، بسته بندی و برندسازی بهتر انجام شود. 
برخی افراد و گروه های سیاسی در گذشته سعی کرده اند با طرح انتقادهایی از جمله صهیونیستی بودن شرکت فیلیپ موریس، با این طرح مقابله کنند اما وزارت صنعت در سال 93 اعلام کرد: طبق اظهار نظر وزارت خارجه، مستنداتی دال بر صهیونیستی بودن شرکت فیلیپ موریس وجود ندارد و به همین دلیل مجوز واردات سیگار مارلبرو به کشور صادر شده است. امید است که در سایر بخش های بازار دخانیات کشور نیز از این تجربه مفید استفاده شود.