:
كمينه:۲۳.۷۳°
بیشینه:۲۳.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۵
در کارگروه توسعه فرش دستباف کاشمر عنوان شد:

پیش‌بینی بیش از ۵۰ درصد ظرفیت ایجاد اشتغال کاشمر در حوزه فرش/درخواست ۶ میلیارد تومان تسهیلات توسط فعالان صنعت فرش کاشمر

کارگروه توسعه صنعت فرش کاشمر با حضور معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی، معاون فرماندار کاشمر و جمعی از مسئولان و فعالان صنعت فرش کاشمر در محل فرمانداری این شهرستان تشکیل شد.
کد خبر: ۹۵۹۰۳
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵









اقتصادگردان_ به گزارش کاشمر بصیر، رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان کاشمر در این جلسه طرح‌های ارائه شده از سوی فعالان صنعت فرش این  شهرستان را هشت طرح عنوان کرد و گفت: از این تعداد، سه طرح به صورت مجتمع و پنج طرح به صورت غیرمتمرکز با مدیریت متمرکز است.
سعید ایمانی خاطرنشان کرد: سرمایه لازم برای این طرح‌ها بالغ بر ۹ میلیارد تومان می‌باشد و تسهیلات درخواستی ارائه کنندگان طرح‌ها حدود ۶ میلیارد تومان است ضمن اینکه ظرفیت ایجاد اشتغال طرح‌های مذکور ۷۲۹ می‌باشد.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی هم در این نشست اظهار داشت: فرش کاشمر اهمیت به سزایی در ایجاد اشتغال در این شهرستان دارد به عنوان نمونه در برنامه ایجاد اشتغال در سال جاری که برای استان تهیه شده است برش شهرستانی هم آماده شده و بر این اساس از مجموع ۲۰ هزار شغلی که برای کل استان در سال جاری در نظر گرفته شده سهم شهرستان کاشمر، حدود ۴۱۲ شغل پیش‌بینی شده است.
علی غفوری‌مقدم افزود: از مجموع ظرفیت ایجاد اشتغالی که برای کاشمر در نظر گرفته شده، ۱۱۰ شغل در حوزه اصناف، ۲۲۰ شغل در حوزه فرش، ۶۲ شغل در حوزه صنعت، ۱۱ شغل در حوزه تسهیلات رونق تولید و ۹ شغل نیز در حوزه معدن پیش‌بینی شده و لذا مشاهده می‌شود که بیش از ۵۰ درصد ظرفیت ایجاد اشتغال در کاشمر برای سال جاری در حوزه فرش پیش‌بینی شده است و این به دلیل ظرفیت‌های کاشمر در این حوزه می‌باشد.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی ادامه داد: تمام تلاش ما در استان این است که برای تحقق اشتغال در حوزه فرش، منابع اعتباری لازم که امکان آن وجود دارد را پیگیری کنیم و در این زمینه اقدامات خوبی انجام شده است به گونه‌ای که اخیراً جلسه‌ای با حضور استاندار و وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی به طور ویژه برای فرش برگزار شد و فرصت مناسبی ایجاد گردید که منجر به مکاتبه با امضای استاندار برای وزیر کار و درخواست اعتبارات لازم شد.
وی خاطرنشان کرد: هم اکنون در حال پیگیری پروژه‌های استانی هستیم و موارد مربوط به مشهد آماده شده اما جدول مربوطه را نگه داشته‌ایم تا نتیجه بررسی پروژه‌های درخواستی در کاشمر مشخص شده و موارد لازم را به آن جدول افزوده و تحویل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بدهیم تا تسهیلات لازم را در نظر بگیرند.
غفوری مقدم اظهار داشت: با توجه به اینکه بیش از ۵۰ درصد ایجاد اشتغال در سال جاری در کاشمر را در حوزه فرش پیش‌بینی کرده‌ایم خوشبختانه عزم سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و نیز سایر دستگاه‌های مربوطه اعم از استانداری و کارگروه اشتغال استان نسبت به مسأله فرش جدی بوده و فضای مثبتی حاکم شده است.
وی تصریح کرد: البته باید گفت که کار ساده‌ای در پیش نداریم اما این امیدواری وجود دارد که شاهد رونق تولید فرش و ایجاد اشتغال در این حوزه باشیم و لازمه آن این است که افرادی در این موضوع پای کار بیایند که توانمندی اولیه را به لحاظ اجرایی و سرمایه اولیه خودشان داشته باشند و بتوانند قدم‌های اولیه را محکم بردارند.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی گفت: امیدواریم در شهرستان کاشمر نیز تمام ظرفیت‌هایی که وجود دارد از این حوزه حمایت کنند تا بتوانیم به سرعت مباحث اجرایی را آغاز کنیم ضمن اینکه باید از ظرفیت‌های مشترک از جمله با کمیته امداد در این راستا استفاده کنیم.
وی با اشاره به درخواست‌هایی که از سوی فعالان صنعت فرش کاشمر برای اجرای پروژه‌های تولیدی و اخذ تسهیلات در این جلسه ارائه شده است خاطرنشان کرد: ما از هر فعالیتی در حوزه فرش شهرستان استقبال می‌کنیم و هیچ مغایرتی با طرح‌هایی که به صورت شاخص، انتخاب و پیگیری خواهد شد ندارد لذا اگر از مجموعه طرح‌های ارائه شده، چند مورد به عنوان اولویت انتخاب شد به این معنی نیست که سایر طرح‌ها کنار گذاشته شده‌اند بلکه از سایر طرح‌ها نیز حمایت و استقبال می‌کنیم.
غفوری‌مقدم در مورد شاخص‌های انتخاب طرح‌ها برای اختصاص تسهیلات حمایتی اظهار داشت: طرح‌هایی که قرار است برای دریافت تسهیلات مورد پیگیری قرار بگیرند باید یک سری شاخص‌های لازم را داشته باشند که از آن جمله بر اساس تأکید کارگروه اشتغال استان باید در سال جاری به بهره‌برداری رسیده و به مرحله اجرا درآید و شاخصه دوم آن است که باید اشتغال جدید ایجاد کند.
وی افزود: سومین شاخص آن است که زمینه کار چه به لحاظ سرمایه مورد نیاز و چه به لحاظ فضا و مکانی که لازم است تا یک حد قابل قبولی هم اکنون فراهم باشد و شاخص چهارم این است که برای فروش محصولات تولیدی خود مشکلی نداشته باشد چرا که ما برای فروش محصولات نه قولی می‌توانیم بدهیم و نه اقدام مستقیمی می‌توانیم انجام دهیم و لذا کسانی مد نظر خواهند بود که ظرفیت‌هایی برای فروش محصولات خود دارند به عنوان مثال شعبه‌هایی برای فروش دارند و یا از ظرفیت‌های صادراتی برخوردار هستند.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی ادامه داد: با توجه به بازدیدی که کارشناسان ما از طرح‌های ارائه شده در کاشمر انجام داده‌اند اولویت‌بندی طرح‌ها انجام خواهد شد و البته ما هیچ طرحی را حذف نمی‌کنیم بلکه همه طرح‌ها را به عنوان طرح‌های آماده شهرستان کاشمر در نظر می‌گیریم اما لازم است در این زمینه اولویت‌بندی انجام شود لذا پس از مشخص شدن اولویت‌ها به خود افراد اعلام می‌کنیم تا کار خود را به سرعت آغاز کنند و ما نیز این پروژه‌ها را برای دریافت تسهیلات به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان معرفی می‌کنیم.
غفوری‌مقدم تأکید کرد: گام به گام برای اینکه موانع اجرایی را در حد ظرفیت موجود برطرف کنیم در کنار شما خواهیم بود.
برامکی معاون فرماندار کاشمر نیز در این جلسه تأکید کرد: متأسفانه تا کنون آن‌گونه که باید و شاید به موضوع فرش کاشمر اهمیت لازم داده نمی‌شده است و لذا پای کار آمدن سازمان صنعت، معدن و تجارت را در حوزه فرش به فال نیک می‌گیریم و در فرمانداری کاشمر آماده هر گونه همکاری برای رونق صنعت فرش این شهرستان و ایجاد اشتغال در این حوزه هستیم.