:
كمينه:۲۲.۶۲°
بیشینه:۲۲.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
با امضای یادداشت تفاهم همکاری نظامی ایران و عراق عنوان شد

فصل تازه مناسبات دفاعی و امنیتی تهران- بغداد

بلافاصله بعد از آزادسازی موصل و در شرایطی که عربستان سعودی و شرکایش تلاش دامنه‌داری را برای گسترش ایران‌هراسی دنبال می‌کنند، ایران و عراق شکل تازه‌یی از مناسبات امنیتی و دفاعی را طراحی می‌کنند که در آن طیف وسیعی از همکاری‌های نظامی و دفاعی گنجانده شده است.
کد خبر: ۹۵۷۹۰
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۰
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- روابط راهبردی که در آن موضوعات مختلفی از مبارزه مشترک با تروریسم تا پشتیبانی‌های آموزشی، لجستیکی و... مورد توجه قرار گرفته و می‌تواند به عنوان الگویی از توسعه مناسبات در سطح منطقه ارائه شود. ساختارسازی برای این روابط راهبردی ازجمله موضوعاتی است که در جریان سفر وزیر دفاع عراق به تهران و دیدار با مقامات دفاعی و امنیتی کشورمان دنبال می‌شود.  بر این اساس در روز دوم سفر سرلشکر عرفان الحیالی، وزیر دفاع عراق به تهران یادداشت تفاهم همکاری‌های دفاعی- نظامی میان ایران و عراق توسط سردار دهقان، وزیر دفاع کشورمان و همتای عراقی امضا شد. به گزارش اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع، در این یادداشت تفاهم آغاز طیف وسیعی از همکاری‌های دفاعی- نظامی در حوزه‌های مختلف مورد توافق طرفین قرار گرفته است. گسترش همکاری‌ها و تبادل تجربیات در مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری، امنیت مرزها و پشتیبانی‌های آموزشی، لجستیکی، فنی و نظامی از مفاد این یادداشت تفاهم به شمار می‌رود. پس از امضای یادداشت تفاهم همکاری‌های دفاعی-نظامی میان وزرای دفاع دو کشور، طرفین در جمع خبرنگاران بر تعمیق و گسترش همکاری‌های دفاعی میان دو کشور تاکید و اظهار امیدواری کردند که تفاهمنامه مذکور بتواند همکاری‌های جدی‌تر، عمیق‌تر و فعال‌تری را رقم بزند. سرلشکر عرفان الحیالی، وزیر دفاع عراق بعد از امضای این تفاهمنامه راهی ساختمان شورای عالی امنیت ملی ایران شد تا در جریان دیدار با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور مهم‌ترین موضوعات دوجانبه و چند‌جانبه را بررسی کنند.

 پرهیز از رویکردهای تجزیه طلبانه در عراق

موضوع همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق و حاشیه‌هایی که این اقدام در فضای منطقه‌یی و در مسیر استقلال کشور عراق ایجاد می‌کند ازجمله مهم‌ترین موضوعاتی بود که در جریان ملاقات دریابان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و سرلشکر عرفان الحیالی، وزیر دفاع عراق روی آن تمرکز شد. شمخانی با اشاره به تبعات این اقدام گفت: رویکردهای تجزیه‌طلبانه می‌تواند بستری برای توسعه طمع‌ورزی دشمنان عراق و زمینه‌ساز ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی در آینده این کشور باشد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در این دیدار با تجلیل از ایستادگی حماسی مردم، ارتش و نیروهای مردمی عراق در برابر تهدیدات گروه‌های تروریستی اظهار کرد: همکاری نزدیک میان کشورهای قربانی تروریسم در منطقه برای مقابله نظامی، امنیتی و فرهنگی با تروریسم ضرورتی اجتناب‌ناپذیر و عاملی بازدارنده در مسیر شکل‌گیری مجدد تروریسم و دخالت نظامی بیگانگان به بهانه مقابله با آنان خواهد بود. شمخانی وحدت سرزمینی و یکپارچگی ملی در عراق را ضامن ثبات، امنیت و حفظ منافع همه اقوام و طوایف عراق دانست و تصریح کرد: دولت و ملت ایران همچون گذشته پشتیبان نیروهای مسلح عراق خواهند بود و در راستای استقرار کامل امنیت و آرامش در این کشور و محو کامل تهدیدات تروریستی در تمام عرصه‌های مورد نیاز ازجمله بازسازی و توسعه شهرها همکاری خواهند داشت.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر ضرورت افزایش اتحاد و همدلی کشورهای اسلامی و اتکا به آموزه‌ها و اشتراکات اصیل اسلامی خاطرنشان کرد: امروز جهان اسلام برابر تهدیدی تاریخی و خطرناک‌تر از فتنه تکفیری‌ها قرار گرفته و آن به حاشیه بردن مساله فلسطین و بزرگ‌نمایی مسائل انحرافی به عنوان تهدید اول جهان اسلام است.

 برنامه مشترک دو کشور برای مبارزه با تروریسم

سرلشکر عرفان الحیالی، وزیر دفاع عراق نیز در این دیدار با ابراز قدردانی از پشتیبانی‌های بی‌دریغ دولت، ملت و نیروهای مسلح ایران از عراق در مبارزه با تروریسم و نقش تعیین‌کننده این حمایت‌ها در پیروزی ملت عراق برابر داعش تاکید کرد: با توجه به اهداف و منافع مشترک ایران و عراق، تقویت سازوکارهای گسترش همکاری‌ها در عرصه‌های مختلف ضروری است.

الحیالی افزود: ارتش عراق به صورت مستقل و متکی به تجربه‌های سال‌های اخیر خود با هر گونه تجاوز و اشغال خاک این کشور برخورد کرده و اجازه شکل‌گیری فتنه جدید و اقدامات غیرقانونی با هدف تجزیه عراق را نخواهد داد.