:
كمينه:۲۶.۵۱°
بیشینه:۲۶.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
با برگزاری مانور سازمان نظام مهندسی

کیفیت ساخت‌وسازها بازرسی شد + عکس

صبح امروز مانور سازمان نظام مهندسی استان تهران با هدف بازرسی کیفیت اجرای پروژه‌های ساختمانی برگزار شد.
کد خبر: ۹۵۷۷۵
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۱
اقتصادگردان- استفاده از مجری ذیصلاح در فرآیند ساخت و ساز باعث افزایش طول عمر ساختمان، کاهش هزینه و دردسرهای نگهداری و تعمیر می‌شود تا جایی که رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران معتقد است: اگر بتوانیم عمر مفید ساختمان‌ها در ایران را فقط یک سال افزایش دهیم ۴۰۰۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی کرده‌ایم. متوسط عمر مفید ساختمان‌ها در ایران حدود ۳۰ سال است و این درحالی است که این رقم در جهان به ۱۰۰ سال می‌رسد.

افزایش عمر مفید ساختمان‌ها همواره دغدغه سازمان نظام مهندسی ساختمان بوده، اما در طول سال‌های گذشته به کارگیری مجری ذیصلاح چندان جدی گرفته نشده است.

بدین منظور صبح امروز «مانور بازرسی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران» با هدف بررسی کیفیت اجرای پروژه‌های ساختمانی با حضور رئیس سازمان نظام مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، اعضای هیات مدیره، بازرسان و خبرنگاران برگزار شد.

ابتدا به بازدید از پروژه‌ای پرداختیم که عنوان شد فاقد مجری ذیصلاح است. ورودی ساختمان میلگردهایی ریخته شده بود که برای همسایگان ایجاد مزاحمت می‌کرد. حمیدرضا خوشدل مفیدی – معاون خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران – در این باره گفت: در این پروژه مصالح غیراستاندارد استفاده شده، لباس کارگران غیرایمن است، محوطه کارگاه از ایمنی لازم برخوردار نیست، در زمان ساخت و ساز برای همسایگان ایجاد مزاحمت می‌شود، زیرا این پروژه فاقد مجری ذیصلاح است.

وی ادامه داد: با توجه به این که ناظر در این پروژه مقیم نیست و به صورت مقطعی حضور می‌یابد اشکالاتی توسط کارگران فاقد مهارت که عمدتا اتباع خارجی هستند ایجاد شده که به نوعی به هدر رفت هزینه‌ها منجر شده است.

خوشدل مفیدی تاکید کرد: مجری ذیصلاح وظیفه دارد شناسنامه فنی تهیه کند که می‌تواند نقشه‌های فرآیند ساخت و ساز را در اختیار مالک قرار دهد و به او برای تعمیر و نگهداری کمک کند، اما می‌بینیم که در بسیاری از پروژه‌ها این الزامات رعایت نمی‌شود.

در ادامه خبرنگاران از پروژه‌ مسکونی دیگری که دارای مجری ذیصلاح بود بازدید کردند. مجری این پروژه اظهار کرد: بنده از ابتدا به طور دائم بر سر ساختمان حضور داشته و کلیه مراحل را زیر نظر گرفته‌ ام. هنگام گودبرداری جوانب ایمنی رعایت شد، فوندانسیون و اسکلت دارای بتن باکیفیت و استاندارد است، کارگران جوانب ایمنی را رعایت می‌کنند و سعی شده مزاحمت کمتری برای همسایگان ایجاد کنیم، هرچند به هر حال کار ساخت و ساز بدون سروصدا و مزاحمت تقریبا غیرممکن است.

قورچیان افزود: به دلیل این که قصد داریم واحدهای با کیفیت به متقاضیان تحویل دهیم تمام مراحل تاسیسات فنی و مکانیک توسط متخصصان مربوطه انجام می‌شود. هم‌چنین با وجودی که این ساختمان دارای ۱۲ واحد است، تعداد پارکینگ‌ها را بیش از تعداد واحدها پیش‌بینی کرده‌ایم.

بازدید بعدی ما از پروژه‌ای هفت طبقه بود که بازرس سازمان نظام مهندسی، عنوان کرد: در این ساختمان حدود ۹۷ درصد موارد ایمنی و فنی رعایت شده است.

وی همچنین افزود: ماهیانه ۵۰۰ بازدید از پروژه‌های در حال ساخت انجام می‌دهیم و از ابتدای گودبرداری تا پایان کار ساختمان هفت بار بازرسی‌های فنی سازمان نظام مهندسی صورت می‌گیرد.

در حاشیه این مانور رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، اظهار کرد: مانور امروز بدین منظور انجام شد که ببینیم پروژه‌هایی که مجری ذیصلاح دارند و یا فاقد مجری صاحب صلاحیت هستند از چه وضعیت برخوردارند.

حسن قربانخانی تاکید کرد: قانون گذار برای ساختمان سازی صلاحیتی تایید کرده که اگر این صلاحیت رعایت نشود و افراد غیر در این کار دخالت کنند علاوه بر این که کیفیت ساختمان‌ها پایین می‌آید و مردم متضرر می‌شوند، سرمایه‌های کشور هم از بین می‌رود.

وی با اشاره به این که میانگین مصرف انرژی در ساختمان‌های ایران چندین برابر متوسط جهانی است، ادامه داد: هر ساله هزاران میلیارد تومان خسارت ناشی از بی‌توجهی به کیفیت ساختمان‌ها به کشور تحمیل می‌شود که باید این موضوع از طریق فعالان این حوزه و سیاست گذاری اصولی اصلاح شود.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران درباره‌ی آخرین وضعیت مبحث دوم مقررات ملی ساختمان، گفت: این مبحث در هیات دولت در حال بررسی است و منتظریم که دولت در این خصوص تصمیم‌ گیری کند.

قربانخانی با بیان این که هم اکنون در شهر تهران ۶۸ درصد ساختمان‌ها زیر ۱۵۰۰ متر مساحت دارند، اظهار کرد: متاسفانه این درصد قابل توجه فاقد ناظران تاسیساتی، مکانیکی، ناظران برق و معماری هستند و معتقدیم حضور این افراد در هر شرایطی به این موضوع کمک می‌کند که کیفیت کار بالا برود.