:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
10 برابر شدن خسارت‌ حوادث تروریستی در جهان

پوشش بیمه خشونت سیاسی و حوادث تروریستی

با افزایش حملات تروریستی و ناآرامی‌های سیاسی در جهان، شهروندان بیشتری در کشورهای جهان برای خرید بیمه خشونت‌های سیاسی و ترور اقدام کرده‌اند.
کد خبر: ۹۵۷۴۸
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۴
اقتصاد گردان - احسان شمشیری: با افزایش حملات تروریستی و ناآرامی‌های سیاسی در جهان، شهروندان بیشتری در کشورهای جهان برای خرید بیمه خشونت‌های سیاسی و ترور اقدام کرده‌اند. در سال‌های اخیر بی‌ثباتی سیاسی و ترور و حوادث غیر‌قابل پیش‌بینی حاصل از خشونت باعث شده که تقاضا و هزینه بیمه خشونت‌های سیاسی توأمان افزایش یابد، چراکه در اغلب موارد مردم در زمان‌های خطر، به خرید این بیمه‌نامه روی می‌آورند و از آنجا که در سال‌های اخیر، این‌گونه موارد در کشورهای مختلف افزایش یافته، در نتیجه افراد مختلفی در سبد بیمه‌یی خود، پوشش بیمه ترور و ناآرامی سیاسی را تقاضا کرده‌اند.


بررسی اخبار، آمار و حوادث در سال‌های اخیر نشان می‌دهد حملات تروریستی در حال افزایش است، به‌طوری که مرگ و میر حاصل از آن 35درصد بین سال‌های 2013 و 2014 افزایش داشته و گستره حملات در بیش از 70 کشور گزارش شده و در حقیقت شاهد یک جابه‌جایی در نوع حملات تروریستی هستیم. قبلا به یک گروه سیاسی یا مذهبی یا برخی سیاستمداران حمله می‌کردند اما اکنون به طیف گسترده‌یی از جمعیت که ممکن است سابقه فعالیت مذهبی و سیاسی نداشته باشند، حمله می‌شود و این حملات کور و با هدف تعداد بیشتر کشته‌ها، عملا ریسک و خطر را برای درصد بیشتری از جمعیت مطرح کرده است.
در حال حاضر، ظرفیت بازار جهانی برای پوشش ریسک خشونت سیاسی حدود 2.5میلیارد دلار امریکا برآورد می‌شود که از این مبلغ حدود 1.5میلیارد دلار در دوبی، آسیا، برمودا و امریکای‌شمالی است.
مرگ و میر ناشی از این حملات رشد 900درصدی را نسبت به سال 2001 داشته و 10برابر شده است. در عین حال ضرر و زیان مالی ناشی از آن در 2014، 10 برابر سال 2000 است این رقم شامل تنها تعداد محدودی از هزینه‌های مستقیم این حملات بوده و اگر هزینه‌های غیرمستقیم، مانند سفرهای ناخواسته و تعطیلی کسب‌وکار به‌صورت موقت و هزاران تصمیم متاثر از حملات تروریستی را درنظر بگیریم، قطعا ارقام بسیار بزرگی از میزان خسارت حاصل از حملات تروریستی را باید با حالت قبل از سال 2000 درنظر بگیریم.
تاثیر حملات تروریستی بر یک اقتصاد بسیار بیش از این است، از بین رفتن صنعت توریسم ترکیه و مصر و کاهش 97درصدی تولید نفت در یکی از کشورهای نفت‌خیز، مثال‌هایی از تاثیر تروریسم بر اقتصاد
به‌ صورت گسترده است. صنایعی که بیشتر درمعرض اقدامات تروریستی قرار دارند صنعت خرده‌فروشی، حمل‌ونقل، نفت، برق و ساخت‌وساز هستند که به‌ترتیب بیشترین تعداد حملات را تجربه کرده‌اند و تروریست‌ها و هکرها تلاش می‌کنند به ساختار انرژی، حمل‌ونقل، کسب‌وکارهای خرد و محل اجتماع مردم، نیروگاه برق، بیمارستان‌ها و... حمله کنند تا هراس بیشتری در مردم ایجاد کنند.
اثرات تروریسم بر کسب‌وکارها و امنیت زندگی، نگرانی فزاینده‌یی برای افراد و صاحبان سرمایه و کسب‌وکار رقم زده و در این راستا صنعت بیمه ایران نیز مانند بسیاری از کشورها، نیازمند ارائه راه‌حلی برای پوشش بیمه خشونت سیاسی است که هم بازار داخلی را پوشش دهد و هم سرمایه‌گذاری خارجی را حمایت کند تا از این طریق، پوشش این‌گونه ریسک‌ها و خطرات، باعث تشویق سرمایه‌های خارجی در کشور شود و به رونق کسب‌وکار و تولید و اشتغال‌زایی کمک کند.  اگرچه در سال‌های اخیر، ایران یکی از امن‌ترین کشورهای جهان از نظر کسب‌وکار محسوب می‌شده، اما با اوج گرفتن درگیری‌های منطقه‌یی و برخی ماجراجویی‌ها، لازم است برای رفع نگرانی سرمایه‌گذاران برای حضور در بازار ایران، این‌گونه ریسک‌های احتمالی نیز پوشش داده شود تا همچنان نام ایران به‌عنوان یک کشور حامی سرمایه‌گذاری و جذاب برای امنیت سرمایه‌گذاری مطرح باشد.
برخی کارشناسان در این زمینه معتقدند که در طولانی‌مدت بازار بیمه اتکایی بین‌المللی انعطاف لازم را برای مخاطرات پیچیده و فراملی، فراهم خواهد آورد، اما در کوتاه‌مدت صنعت بیمه ایران، می‌تواند راه‌حل‌های مکفی را برای بازار داخلی خود ارائه و این‌گونه خطرات و ریسک‌ها را پوشش دهد.

 سهم 52 درصدی بمب‌گذاری

حمله به بخش خرده‌فروشی و حمل‌ونقل، بیشترین رعب و وحشت را در آحاد مردم ایجاد می‌کند و حمله به بخش نفت معمولا بیشترین خسارت‌های مالی را رقم زده و درآمدهای نفتی دولت‌ها را متاثر می‌کند.
در حال حاضر اگرچه شاهد افزایش حملات مسلحانه -بیش از 30درصدی اقدامات تروریستی- هستیم، اما بمب‌گذاری همچنان 52درصد اقدامات تروریستی را شامل می‌شود.

 بیشترین حملات  به صنایع

 ایران در سال‌های اخیر در ردیف کشورهای کم‌ریسک ارزیابی می‌شد. اما پس از حادثه حمله گروه داعش به مجلس ریسک تروریستی ما نیز افزایش یافته است هرچند که نیروهای امنیتی ایران در خنثی کردن عملیات داعش بسیار موفق عمل کرده‌اند، اما باید توجه داشت که همچنان خطرات تروریستی وجود دارد.

 توزیع جغرافیایی در ایران و همسایگان

بیمه‌گران برای تعیین حق بیمه، دسترسی بسیار مناسبی به رتبه‌بندی ریسک دارند که برمبنای هر خطر صورت گرفته و روندها برای یک دوره یک‌ساله موجود است.
موقعیت‌های مکانی در نقشه با توضیح اتفاقات مرتبط قابل‌ملاحظه است و اطلاعات قابل‌توجهی درخصوص ریسک کلی کشور، نزدیکی به اهداف پرریسک و توالی تاریخی اقدامات تروریستی موجود است.

 ظرفیت بازار و تشکیل صندوق

ظرفیت بازار جهانی برای پوشش ریسک خشونت سیاسی حدود 2.5میلیارد دلار امریکا برآورد می‌شود که از این مبلغ حدود 1.5میلیارد دلار در دوبی، آسیا، برمودا و امریکای‌شمالی است. در برخی کشورها دولت خود صندوق‌هایی نظیر
UK- Pool RE، India – MTRIP، Germany – Extremus، را به این منظور تدارک دیده است.
در شرایط کنونی یک صندوق تروریسم به‌دلیل وجود بازار پیچیده شرکت‌های محلی می‌تواند ریسک کشورهای منطقه را قبول کند. ضریب خسارت پایین می‌تواند این رشته را به یکی از رشته‌های سودده تبدیل کند و بسیاری از شرکت‌ها از آن استقبال خواهند کرد.
قیمت‌های بیمه‌گران بین‌المللی یکی دیگر از مشکلات و در عین حال عوامل تعیین نرخ این رشته بیمه‌یی است. بر این اساس، یک نهاد ناظر قدرتمند در ایران و منطقه، توانایی راه‌اندازی و مدیریت این صندوق را دارد، ممکن است برای ایران این صندوق مفید باشد زیرا ایران امن‌تر از ترکیه و عراق و پاکستان و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است و یک صندوق بیمه‌یی مقابله با تروریسم می‌تواند در ایران کل منطقه و کشورهای دیگر را تحت پوشش قرار دهد. تروریسم موضوعی است که نگرانی فزاینده‌یی برای کسب‌وکارها و افراد رقم زده است.
صنعت بیمه ایران نیازمند ارائه راه‌حلی برای پوشش بیمه خشونت سیاسی است که هم بازار داخلی را پوشش می‌دهد و هم سرمایه‌گذاری خارجی را حمایت می‌کند و این موضوع می‌تواند از طریق ایجاد صندوق بیمه‌یی مقابله با تروریسم در منطقه، در ایران، به رشد سرمایه‌گذاری و رفع نگرانی مردم منطقه کمک کند.