:
كمينه:۱۵.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۰
تلاش سازمان نظام مهندسی براي كاهش حوادث

مانور بزرگ بازرسی از ساختمان های در حال ساخت سازمان نظام مهندسی تهران برگزار شد

سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران روز گذشته در یک مانور بزرگ بازرسی به چندین پروژه در حال ساخت به صورت سرزده رسیدگی كرد
کد خبر: ۹۵۷۴۴
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۲

اقتصادگردان در این مانور بزرگ  كه با حضور خبرنگاران رسانه هاي گروهي  همراه بود از چندین پروژه در حال اجرا در برخی نقاط شهر تهران بازرسی صورت گرفت تا مراحل کیفی حین انجام کار به درستی رعایت شود.

 این طرح به منظور کنترل کیفیت ساختمان های در حال ساخت و در راستای وظایف ذاتی این سازمان انجام شد 

ورود سازمان نظام مهندسی به نظارت به معنای به صفر رسیدن حوادث ساخت نیست

در همين رابطه بهنام عابدی عضو سازمان نظام مهندسی گفت : اتفاقاتی که در حین ساخت به وجود می اید ممکن است ناشی از قصور مجری یا پیمانکاران جز باشد و هیچ گاه نمی توان گفت ورودسازمان نظام مهندسی به عرصه نظارت به معنای به صفر رسیدن حوادث کار و نیروی انسانی یا فنی در ساختمان هاست .

بهنام عابدی عضو هیات مدیره گروه مکانیک سازمان نظام مهندسی در خصوص انتقاداتی که به عملکرد سازمان نظام مهندسی در بحث آسیب ها و حوادثی که ناشی از کار غیرحرفه ای به ساختمانهای مجاور وارد می شود ،گفت: سازمان نظام مهندسی براساس قانون مجلس شورای اسلامی از حدود سال 74 کار اجرایی خود را آغاز کرده و در طی این سالها در مسیر رشد و اعتلا بوده و مرجع رسیدگی به کلیه اتفاقاتی است که در صنعت ساختمان به وجود می آید و در کارگروههای متفاوتی که به این منظور وجود دارد با ارگان های مربوطه مشکلات پیش رو هم مورد بحث و بررسی ورسیدگی واقع می شود .

وی ادامه داد: فرآیند تولید ساختمان تنها مرتبط با سازمان نظام مهندسی نیست و یکی از مهمترین بخش ها مرجع صدور پروانه یا همان شهرداری هاست ،پهنه بندی شهری ،معماری و فضای کلی شهر و همه شاخص های دیگری که در ساخت و سازهای شهری مورد اهمیت است به سازمان ها و ارگان های مختلف مربوط است که جریانات به هم تنیده ای است که سازمان نظام مهندسی ساختمان تنها یک بخش از آن است .

عضو سازمان نظام مهندسی خاطرنشان کرد: سازمان نظام مهندسی 120 هزار مهندس دارد که کار طراحی و اجرا را درکل استان تهران انجام می دهند و تلاش براین است که این حوادث با ابلاغ دستورالعمل ها و بالا بردن دانش مهندسی کاهش یابد اما وقتی فعالیتی انجام می شود بروز حادثه نیز ممکن است وجود داشته باشد همان گونه که حوادثی از این دست در سایر کشورها نیز به وجود می اید و ورود سازمان نظام مهندسی به معنای به صفر رسیدن آن نیست .

عابدی اظهار کرد: مهم آن است که حرکت به سمت اعتلا باشد به این معنا که دانش مهندسی روز به روز در حال ارتقا باشد و ناظران نیز مجهز به امور فنی باشند و مالکان و سازندگان نیز مجهز باشند و از سوی دیگر مرجع صدور پروانه دقت لازم را داشته باشد تا بتوان یک ساختمان ایمن را احداث کرد .

عضو سازمان نظام مهندسی تصریح کرد: اتفاقاتی که در حین ساخت به وجود می اید ناشی از قصور مجری یا پیمانکاران جز باشد و هیچ گاه نمی توان گفت ورودسازمان نظام مهندسی به عرصه نظارت به معنای به صفر رسیدن حوادث کار و نیروی انسانی یا فنی در ساختمان هاست .

وی افزود: در بحث تاسیسات فنی تا سال 1384 از مالکان تعهد محضری اخذو گاز ساختمان وصل می شد اما پس از آن مهندسان به این بحث ورود کردند و مجوز راانها صادر می کردند و باید گفت در طول این سالها با وجود رشد انشعاب گاز آمار مرگ و میر حدود 50 درصد کاهش یافته است و مقررات رعایت می شود .

عضو سازمان نظام مهندسی عنوان کرد: اگر این حساسیت ها در سایر بخش های ساخت مانندگود برداری وسازه ای نیز رعایت شود حوادث ساخت و ساز به نحو مطلوبی کاهش خواهد یافت .