:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

ممنوعیت مالیات بر حقوق زیر 2 میلیون

رییس سازمان امور مالیاتی می‌گوید: حقوق زیر 2میلیون تومان از پرداخت مالیات معاف است و اگر افرادی هستند که کمتر از 2میلیون تومان حقوق می‌گیرند و تحت عناوین مختلفی از حقوق آنها مالیات کسر می‌شود حتما این موضوع را به سازمان امور مالیاتی اعلام کنند.
کد خبر: ۹۵۴۹۷
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۰
خبراقتصادي - سیدکامل تقوی‌نژاد درباره حذف معافیت‌های مالیاتی گفت: طبق یکی از بندهای برنامه ششم توسعه اعطای هرگونه ترجیح و معافیت‌های دیگر در طول برنامه ششم توسعه ممنوع است. البته قانونگذار می‌تواند با دوسوم رای مجلس شورای اسلامی برای هر موردی که خاص این بند را نقص کند، ولی این در اختیار قانونگذار است. تقوی‌نژاد افزود: درباره معافیت‌های پیشین نیز اعتقاد ما بر این است که در بخش تولید تا بهبود شرایط اقتصادی کشور و استقرار فناوری در بخش‌های تولیدی و از سوی دیگر ایجاد ارزش افزوده قابل توجه برای بخش کشاورزی و غیره پیشنهادی برای حذف معافیت‌های کلی ارائه نکنیم. البته معتقدیم که می‌شود بخش‌هایی که درآمدهای بالایی دارند را جدا کرد، ولی به هرحال در بخش‌هایی که ما به آن توجه کرده‌ایم و معافیت‌های مالیاتی در نظر گرفته‌ایم در همه جای دنیا از امتیازاتی برخوردار هستند.
وی تصریح کرد: در برخی معافیت‌ها مثل معافیت‌های تولیدی و کشاورزی فعلا قصدی برای برداشتن معافیت نداریم، ولی در برخی بخش‌های دیگر ممکن است، تجدید نظرهایی صورت گیرد.
وی در ادامه در خصوص برخی انتقادها به مالیات فعالیت‌های تولیدی گفت: برای اتخاذ یک روش مناسب مطالعاتی را درباره‌ مالیات تولید در کشورهای مختلف انجام دادیم و نتایج تحقیقات ما نشان می‌دهد که در کشورهای مختلف مثال کشورهای OECD نرخ مالیات بنگاه‌ها از سایر بخش‌ها متفاوت است. به گفته تقوی‌نژاد نرخ تولید حتی می‌تواند تعدیل شود و مهم است، تولید‌کنندگان بدانند برای ایجاد تعدیل در نرخ مالیات سازمان امور مالیاتی پیشگام است.
رییس سازمان امور مالیاتی در زمینه نرخ 20 درصدی مالیات پژوهشگران نیز گفت: ما متوجه شدیم اگر افراد در دانشگاه یا موسسات تحقیقاتی بخواهند با موسسه خود کار تحقیقاتی انجام دهند، فعالیت آنها در جدول حقوق لحاظ خواهد شد. با توجه به اینکه امسال پایه معافیت 2 میلیون تومان است و مالیات فاصله بین 2میلیون تا ۱۲ میلیون با نرخ ۱۰ درصد و بالای ۱۲ میلیون با نرخ ۲۰ درصد محاسبه می‌شود، عمده فعالیت‌های تحقیقاتی بالای این مبالغ است، بنابراین آنها باید مالیات
۲۰ درصدی پرداخت می‌کردند. در همین زمینه با وزیر علوم و معاون پژوهشی وی مذاکراتی انجام دادیم و به این نقیصه پی بردیم.
وی گفت: در این زمینه من بخشنامه‌یی صادر کردم که اداره امور مالیاتی با نگاهی مثبت به این دسته از مودیان مالیاتی نگاه کنند، چرا که آنها فرهیختگان، نخبگان و محققانی هستند که در توسعه کشور پیشرو هستند و پس از آنکه دیدیم این موضوع با بخشنامه حل نمی‌شود، لایحه‌یی تنظیم کردیم و در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار دادیم تا به این ترتیب مالیات بخش پژوهش به پنج درصد مقطوع کاهش پیدا کند تا دردسرهای پیشین برطرف شود.
بر اساس گفته‌های تقوی‌نژاد این لایحه اکنون در مجلس شورای اسلامی است و در صحن علنی مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا مالیات پنج درصدی برای پژوهش تصویب شود. «به این ترتیب گرچه ممکن است مالیات ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیاردی را هم از دست بدهیم ولی رضایت نخبگان را به دست خواهیم آورد و از سویی دیگر نوعی همکاری در بخش پژوهش کشور نیز انجام دادیم.»
وی همچنین درباره مالیات بر سود سپرده‌ها گفت: ما مطالعه‌یی انجام دادیم و ۳۰ کشور را بررسی کردیم. از این ۳۰ کشور در ۲۷ کشور مالیات از سود سپرده اخذ می‌شود. در کشور ما در موسسات مجاز قانونی از سپرده‌ها مالیات اخذ نمی‌شود، البته از موسسات غیرمجاز مالیات دریافت می‌شود تا مردم پول خود را در موسسات غیرمجاز نگذارند.
به گفته وی «این است که مالیات در کشور ما که در حدود هشت درصد است می‌تواند افزایش پیدا کند و مطابق با قانون برنامه ششم توسعه به هدف ۱۱ درصدی برسد.» تقوی‌نژاد گفت: در این موضوع نیز برنامه ما این است که پایه‌های مالیاتی افزایش پیدا کرده و منابع جدید مثل همین سپرده‌های بانکی شناسایی شده و برای دریافت مالیات از آنها اقدام شود. اکنون درباره سپرده‌های بانکی که به آن اشاره کردیم گزارشی تنظیم شده و در اختیار وزیر امور اقتصادی و دارایی قرار داده شده است. گزارش ما نشان می‌دهد که جهت‌گیری در همه جای دنیا اخذ مالیات از سپرده‌هاست، ولی تاکنون سازمان امور مالیاتی اقداماتی انجام نداده است. به هر حال این موضوع مورد بررسی قرار خواهد گرفت. برنامه ما این است که مودیان شناسایی شده تحت فشار قرار نگیرند، به ویژه با نگاهی خاص به فعالان اقتصادی.
تقوی‌نژاد در بخشی دیگر از صحبت‌های خود درباره نرخ‌های پایه مالیات گفت: قانونگذار تکلیف کرده است که هر سال پایه معافیت مالیاتی در قانون بودجه مشخص شود. به این ترتیب که پیش‌تر در بخش دولتی یک نرخ برای پایه معافیت مالیاتی داشتیم و در بخش‌های غیردولتی نرخ‌های دیگر محاسبه می‌شد ولی در قانون بودجه رعایت عدالت کرده و همه را یکسان کردیم. در حال حاضر هر کارمندی در بخش دولتی و خصوصی زیر 2میلیون تومان دریافتی داشته باشد، هیچ‌گونه مالیاتی نباید پرداخت کند و اگر چنین اقدامی صورت می‌گیرد، فرد باید به سازمان امور مالیاتی اطلاع دهد.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
رحمان ستوده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
0
0
بنام خدا- اداره دارایی بجای تشویق نخبگان و حذف مالیات از آنها و رونق دادن به حرفه آنها اولین کاری که می کند با فشار مالیات و افزایش هزینه ها فعایت آنها را با مشکل روبرو می کند.