:
كمينه:۱۹.۸۴°
بیشینه:۱۹.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
قائم‌مقام ارشد مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو خبر داد

برنامه‌های ایران‌خودرو برای اصلاح ترکیب سبد دارایی‌ها

قائم‌مقام ارشد مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، جزییات اقدامات و برنامه‌های ایران‌خودرو برای اصلاح ترکیب سبد دارایی‌ها با هدف بهبود کارایی شرکت‌های زیرمجموعه را اعلام کرد.
کد خبر: ۹۵۴۹۶
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۹
خبراقتصادي - عباس ملکی تهرانی در تشریح این برنامه‌ها و اقدامات گفت: جمع ارزش سهام شرکت‌های واگذار شده ایران‌خودرو در سال مالی 95 معادل مبلغ 3 هزار و 37 میلیارد ریال بوده است‌. او افزود: اجرای این برنامه، موجب افزایش درآمدهای ایران‌خودرو از محل واگذاری دارایی‌های مازاد شده است. ملکی تهرانی با اشاره به تحول ساختاری ایجاد شده در فضای صنعت خودرو در دولت تدبیر و امید و به‌ویژه پس از اجرایی شدن برجام گفت: ازجمله اهداف اقتصادی دولت تدبیر و امید ایجاد تعادل در بازارهای مختلف نظیر بازارهای کالا، سرمایه، مسکن و پول بوده و خوشبختانه دولت در این مسیر تعامل سازنده‌یی با اقتصاد جهانی در عین توجه به تحکیم بنیان‌های اقتصاد داخلی را مدنظر قرار داده است. او تاکید کرد: شرکت ایران‌خودرو نیز همسو با فضای بانشاط ایجاد شده، ناشی از عملکرد حوزه سیاست خارجی در دولت یازدهم، سیاست اصلاح ساختار سبد دارایی‌هایش را در دستور کار قرار داده است. قائم‌مقام ارشد مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو توضیح داد: این سیاست در چارچوب آیین‌نامه واگذاری شرکت‌های زیرمجموعه، مصوب هیات‌مدیره ایران‌خودرو به اجرا درآمده است. به گفته ملکی تهرانی، در این چارچوب اهتمام اصلی و تمرکز ویژه مدیریت گروه بر واگذاری سهام شرکت‌های زیرمجموعه بوده است. او با اشاره به آمار واگذاری سهام شرکت‌های زیرمجموعه در سال مالی گذشته اعلام کرد: در سال مالی 1395 معادل 14‌درصد سهام شرکت بیمه پارسیان به مبلغ یک‌هزار و 59میلیارد ریال واگذار شد. همچنین 2‌درصد از سهام شرکت ایران‌خودرو متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری سمند به مبلغ یک‌هزار و 127میلیارد ریال فروخته شد. ملکی تهرانی گفت: در ادامه اجرای برنامه اصلاح ساختار سبد دارایی‌های ایران‌خودرو، 70‌درصد از سهام شرکت فنرسازی خاور نیز در مجموع به مبلغ 353میلیارد ریال واگذار شد. در این میان بخش دیگری از سهام متعلق به گروه ایران‌خودرو در سایر شرکت‌های فعال در بورس در مجموع به مبلغ 517میلیارد ریال فروخته شد. او با اشاره به برنامه ایران‌خودرو برای واگذاری سهام دیگر شرکت‌های تابعه در سال مالی جاری تاکید کرد: این شرکت درنظر دارد پس از بررسی و تحلیل سبد سرمایه‌گذاری‌ها در صورت لزوم فرآیند اصلاح ساختار را امسال هم ادامه دهد، اما طبیعتا این فرآیند باید با هدف بهینه‌سازی ترکیب دارایی‌ها در عین رعایت صرفه و صلاح اقتصادی به اجرا درآید.
قائم‌مقام ارشد مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو افزود: توجه داشته باشید که برنامه واگذاری سهام شرکت‌های زیرمجموعه، با نگاه به افزایش بهره‌وری سرمایه گروه صنعتی ایران‌خودرو و استفاده بهینه و موثر از دارایی‌های غیرمولد صورت گرفته است، ضمن اینکه تعیین تکلیف آن دسته از سرمایه‌گذاری‌هایی که بازده مناسبی نداشته‌اند، یکی دیگر از اهداف ایران‌خودرو از تدوین این برنامه بوده است.
 او ضمن ابراز امیدواری به نتایج اجرای این برنامه در تداوم فعالیت‌های تولیدی ایران‌خودرو گفت: در صورت تحقق اهداف این برنامه، انتظار داریم ساختار سبد دارایی‌های ایران‌خودرو بهینه‌سازی و اصلاح شود، ضمن اینکه تامین مالی بهینه از منابع غیرمولد یکی دیگر از اثرات مبارک اجرای این سیاست خواهد بود.