:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر کشور تاکید کرد

کاهش یک درصدی تلفات انرژی با حذف کاربران غیرمجاز

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر کشور اظهار کرد: کاهش یک درصد تلفات انرژی با حذف کاربران غیرمجاز میسر می‌شود.
کد خبر: ۹۵۴۰۴
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۵
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- محمودرضا حقی‌فام در حاشیه مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت برق استان زنجان در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه شاهد ۱۱ درصد تلفات انرژی در کشور هستیم، گفت: این آمار متوسط جهانی‌اش برابر ۸ درصد بوده و در کشورهای صنعتی چهار تا ۵ درصد است و ما انتظار داریم که این میزان را در ابتدا به نرم جهانی برسانیم و بعد در مراحل بعدی برآوردهای ما این است ۹۶ در صد تلفات فنی و غیرفنی را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: بخشی از تلفات غیرفنی به خاطر مشکلات کنتورها بوده که امری طبیعی است و بخشی دیگر استفاده غیرمجاز از سیستم‌های شبکه توزیع برق است که بر اساس قانون ماده ۸ که توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شده که امیدواریم با استفاده از این قانون، حدود یک درصد از تلفات کاهش پیدا کند.

این مسئول افزود: ولی همچنان انتظار داریم در بحث تلفات دو تا سه درصد کاهش را محقق کنیم و با توجه به اینکه سال اقتصاد مقاومتی است، انتظار داریم این میزان را به زیر ده درصد برسانیم و این نرم را ادامه می‌دهیم تا به نرم جهانی برسانیم.

حقی‌فام با اشاره به ساعات خاموشی و پیک گرما، خاطرنشان کرد: اواسط تیرماه قبل به پیک بار ۵۵.۴ درصد رسیدیم که ۴۰۰ مگابایت خاموشی داشتیم که از آن زمان تاکنون به این میزان پیک مصرف نرسیده‌ایم و اگر مصرف به ۵۵ درصد برسد ما توان تولید برق را نخواهیم داشت و اگر بالاتر از این میزان برود خاموشی خواهیم داشت و اگر از نیمه مرداد که اوج گرما خواهد بود، عبور کنیم، پس از آن مشکلی نخواهیم داشت.

وی در ارتباط با هوشمندسازی شبکه توزع برق، افزود: در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، باید مشترکان تقاضامدار ما که در حدود ۴۰۰ هزار نفر بودند، تا پایان سال به کنترل‌های هوشمند مجهز کنیم که استان زنجان به عنوان پایلوت، سال قبل این امر را به خوبی انجام داد.

این مسئول خاطرنشان کرد: طبق مصوبه هیئت دولت، ۲۰ درصد انرژی الکتریکی در ادارات باید از طریق پنل‌های خورشیدی تولید شود که این کار در زنجان هم شروع شده است و ما می‌توانیم این را به مشتریان خانگی و تجاری تسری بدهیم.

حقی‌فام  ادامه داد: تامین انرژی برق از طریق پنل‌های خورشیدی در ادارت دو حسن دارد که تولید انرژی خورشیدی مصادف است با پیک انرژی برق سراسری و بحث دیگر جایگزین انرژی برق که می‌توان از آن استفاده کرد.