:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
خالق سند استراتژی توسعه صنعت:

ما هنوز سند راهبردی برای توسعه صنعت نداریم

مشاور اقتصادی رئیس جمهور گفت: با وجود تدوین سند توسعه صنعتی در سال ۱۳۸۰، همچنان سند راهبردی دقیقی برای توسعه صنعت نداریم.
کد خبر: ۹۵۳۵۵
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۱






اقتصادگردان_ به گزارش خبرنگار مهر مسعود نیلی مشاور رئیس جمهور در مراسم پنجاهمین سالگرد تاسیس ایدرو گفت:  باید بررسی کرد سازمان گسترش چه نقشی برای توسعه صنعت در آینده ایفا خواهد کرد؟
وی افزود: ما هنوز یک مدل توسعه صنعتی برای کشور نداریم. سند استراتژی توسعه صنعتی کشور از سال ۸۰ و ۸۱ هنوز با جندین بار بازنویسی هنوز به صورتی که راهبرد مشخصی ارائه دهد درنیامده است.
این مقام مسئول تاکید کرد: سال ۱۳۴۵ که موضوع تاسیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع تصویب شد رسالت این سازمان ایجاد صنعت بود.
چرا که در آن زمان ما صنعتی نداشتیم و موضوعاتی مانند بهره وری مطرح نبود.
نیلی گفت: سهم صنعت در تولید ناخالص ملی آن زمان زیر ۳ درصد بود. هرچند که اقتصاد ما از آن سال تاکنون ۵ برابر شده اما صنعت ۳۰ برابر شده و توسعه چشمگیری داشته است.
وی ادامه داد: از همان زمان که صنعت در کشور ما درست شد تا به امروز آنچه مبنای عمل و استراتژی نانوشته بوده است این بود که صنعت ما برای پاسخگویی به نیاز داخل طراحی شده بود.
مشاور رئیس جمهور گفت: صنعت برون گرا و صنعتی که برای صادرات به خارج از کشور باشد آن زمان مبنای ما نبود. بنابراین ادامه حیات صنعت و بازار داخل از نظر میزان و ترکیب تقاضا بسیار مد نظر بود.
وی با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم گفت: بازار داخل از آن سالها دچار تحولاتی شده است. سطح درآمد خانوارهای شهری در سال ۹۲ ۲۲ درصد نسبت به سال ۱۳۸۶ کاهش یافت.
به گفته وی سطح تقاضا در سال ۱۳۹۲ تقریبا معادل سطح تقاضا در سال ۱۳۸۰ و ۱۳۸۱ شد.
وی افزود: بخش دیگری از تقاضا برای کالاهای سرمایه ای بود که مقدار سرمایه گذاری در سال ۱۳۹۲ تقریبا معادل سال ۱۳۸۰ شده و میزان سرمایه گذاری رشد منفی داشت.
مشاور اقتصادی روحانی تصریح کرد: برای اینکه درآمد خانوارهای شهری به سطح سال ۱۳۸۶ که قله درآمدهای خانوارهای شهری است بازگردد ۷ تا ۸ سال نیاز است. از این ۸ سال ۳ سال تا به امروز گذشته است.
وی تاکید کرد: ما طی سالهای جنگ تحمیلی در صنعت رشد منفی نداشتیم اما سال ۱۳۹۲ ۱۷ درصد افت در صنعت داشتیم.
نیلی گفت: صنعت ما الان ۲ برابر سال ۱۳۸۱ است اما مقدار تقاضا در حد همان سال است. این شکاف بزرگ منجر به کاهش درآمد واحدهای صنعتی و مشکل بخش تولید است.
این مقام مسئول ادامه داد: مشکل واحدهای صنعتی جدی‌تر از تامین نقدینگی است. 
وی تاکید کرد: اقتصاد ما چاره ای جز برون گرایی ندارد. کوچک شدن بازار و کم شدن تقاضای بازار داخلی در نهایت منجر به کاهش رشد صنعت کشور خواهد شد.
سازمان گسترش می تواند با تغییر در وظایفی که الان تناسبی با وضعیت فعلی اقتصاد ندارد و بازنگری در اهداف، موجبات رشد اقتصاد و صنعت را فرعام کند و از تله فقری که برای سالهای آینده پیش رو داریم نجات پیدا کنیم.