:
كمينه:۱۰.۴°
بیشینه:۱۰.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

راز گنج بین النهرین در خانه مرد ورامینی

اشیا متعلق به تمدن بین‌النهرین در شهرستان ورامین توسط پلیس امنیت کشف شد.
کد خبر: ۹۵۲۵۹
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۴



اقتصادگردان_ به گزارش ایلنا، شهاب پازوکی پیش از ظهر پنجشنبه در نشست خبری که در دفتر دادستان ورامین برگزار شد، گفت: همکاری بسیار خوبی بین اداره میراث فرهنگی شهرستان ورامین با پلیس امنیت و نیز دادسرای عمومی و انقلاب این شهرستان وجود دارد.

پازوکی گفت: هفته گذشته دو اتفاق مهم در زمینه صیانت از آثار ملی را در بحث کشف عتیقه و نیز دستگیری حفاران میراث فرهنگی در جواد آباد را داشتیم که همکاری پلیس امنیت ستودنی بود.

رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی ورامین گفت: با همکاری خوب پلیس امنیت و نیز دستگاه قضایی، ۵۹ قطعه عتیقه با قدمت بالا شامل ۲۹ شی تاریخی برای هزاره سوم تا اول میلاد و متعلق تمدن جنوب غرب ایران از عده‌ای قاچاقچی کشف شد.

وی ادامه داد: عتیقه‌های کشف شده شباهت‌هایی را با آثار تمدن بین‌النهرین دارد و از آن جایی که آثار کمی از این تمدن در جنوب غرب ایران در دست است، این اشیاء بسیار نفیس و گرانبها هستند.

پازوکی این آثار شامل ظروف، اشیا تاریخی، مهره‌های مکتوب، مجسمه و اشیاء زینتی عتیقه دانست و گفت: البته برخی از این آثار برای دوران اسلامی است.

وی در ادامه گفت: این آثار بسیار ارزشمند است و الواح مکتوب و خطوط میخی آن‌ها می‌تواند برای کارشناسان بسیار ارزشمند و برای تحقیقات باستان شناسی بسیار راهگشا باشد.

رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی ورامین گفت: اهمیت این آثار در ارزش فرهنگی و قدمت آن‌ها است و قیمت گذاری روی آن ها پس از تحقیقات بیشتر و خوانش خطوط آن‌ها ممکن است.