:
كمينه:۵.۷۹°
بیشینه:۵.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
ییس سازمان امور مالیاتی با تاکید بر برقراری عدالت مالیاتی:

براي عدالت مالياتي باید حقوق حقه دولت را دریافت کنیم

رییس سازمان امور مالیاتی بر این باور است که باید نظام مالیاتی در کشور به سمتی حرکت کند که مودیان شرکای اقتصادی دولت باشد.
کد خبر: ۹۵۱۸۵
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۳
خبراقتصادي - سیدکامل تقوی‌نژاد که اجرای عدالت مالیاتی و مودی ‌محوری را رویکرد اصلی دستگاه متولی نظام مالیاتی می‌داند بر این باور است كه در این مسیر اعتمادآفرینی مهم‌ترین رکن است. او سامانه‌های نوین اطلاعاتی را ابزاری مهم در ارتقای عدالت مالیاتی قلمداد می‌کند و بر این باور است که باید در دریافت اطلاعات مودیان دقت کافی را به کار برد تا مالیات قابل پرداخت مودیان به درستی تشخیص داده و عدالت مالیاتی برقرار شود. به گفته رییس سازمان امور مالیاتی، پر کردن خزانه به هر قیمتی با برقراری عدالت مالیاتی در تناقض است و سازمان امور مالیاتی بنا ندارد که به بهای ویرانی یک بخش، جای دیگری را آباد کند.

تقوی‌نژاد با بیان اینکه سیاست سازمان امور مالیاتی در دولت یازدهم بر بحث اعتمادآفرینی استوار شد، اظهار کرد: نخستین شعار ما اعتماد مردم و آحاد جامعه به عنوان مودیان به نظام مالیاتی است. اگر این اتفاق بیفتد هم فرهنگ مالیاتی جا می‌افتد و هم مردم با رضایت بیشتری نسبت به پرداخت مالیات اقدام می‌کنند. این جهت‌گیری در عمل هم مشاهده شد و در سال‌های گذشته بازخوردی که از اصناف، تولیدکنندگان صادرکنندگان و اتحادیه‌ها و اصناف داشتیم، موید همین موضوع است. در این راستا سعی کردیم تصمیمات خود را با کمک مودیان یا نمایندگان آنها اتخاذ کنیم و به این ترتیب تصمیمات ما با روح اخلاقی و فرهنگی همراه شد.
رییس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه بنای سازمان امور مالیاتی ایجاد عدالت در جامعه است، افزود: اعتقاد نداریم که عدالت یعنی پر کردن خزانه به هر قیمتی و این برنامه را هم نداریم که جایی را ویران کنیم تا جایی دیگر آباد شود. باید به مودیان به عنوان شرکای اقتصادی دولت نگاه کنیم؛ به این معنی تمام افرادی که در اقتصاد کشور فعالیت می‌کنند و درآمدی به دست می‌آوردند، حقوق حقه دولت را به عنوان مالیات به سازمان پرداخت کنند.
وی تصریح کرد: این امر باید با تعامل و رضایت مودیان با حداکثر اطلاع‌رسانی درخصوص حقوق قانونی آنها انجام شود. تلاش ما بر این است که مودیان را با مواد مختلف قانون آشنا کنیم و به این ترتیب هر کجا که قانون امتیازی برای مودیان در نظر گرفته ازجمله انواع بخشودگی‌ها، معافیت‌ها و... مودیان در عمل هم بتوانند از آنها استفاده کنند.
  ابزارهای نوین اطلاعاتی برای ارتقای عدالت مالیاتی
معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه باید حقوق حقه دولت را از کسانی که قانون آنها را ملزم به پرداخت مالیات کرده است، دریافت کنیم، اظهار کرد: به دنبال آن‌ هستیم که با حداکثر اطلاعات، اسناد و مدارک، مالیات قابل پرداخت از سوی مودیان را درست تشخیص دهیم همچنین کاری کنیم که مودیان احساس نکنند به آنها ظلم شده است. به دید ما مالیات هم بیت‌المال، هم حق‌الناس و هم ابزار ایجاد عدالت است.
وی افزود: فعالان اقتصادی و اشخاصی که مالیات پرداخت می‌کنند نباید احساس کنند که ما از مرزهای قانون پای خود را فراتر گذاشتیم. به عبارتی مودی محوری مساله اصلی ماست و احترام مردم و کسب رضایت آنها و سهولت در ارائه خدمات به آنها و به حداقل رساندن هزینه‌های وصول مالیات و استفاده از ابزار نوین در اخذ مالیات ازجمله مواردی است که بر آن تاکید بسیار داریم. به همین جهت هم به طور جدی امور سامانه‌های اطلاعاتی خود را پیگیری می‌کنیم.
او همچنین اظهار کرد که سازمان امور مالیاتی به دنبال تقویت روحیه اعتمادآفرینی در جامعه است و گفت: به همین دلیل عمده مالیات را با ابراز مودیان و اظهارنامه آنها وصول کردیم و به همین دلیل در بخش ارزش‌افزوده ۸۰ درصد مالیات اخذ شده از اظهارات مودیان است و فقط ۲۰درصد موارد به این ترتیب بوده که از اطلاعات اشخاص ثالث استفاده کردیم. بنابراین در حلقه‌های مختلف ارزش‌افزوده براساس ابراز شخص مودی، مالیات از آنها دریافت می‌کنیم. حالا ممکن است در جریان حسابرسی اعداد کم یا زیاد شود ولی مهم‌تر این است که ما به مودیان اعتماد کردیم و تلاش کردیم به آنها ثابت کنیم.
رییس سازمان امور مالیاتی درخصوص اصناف نیز چنین توضیح داد: در بخش اصناف در یک سال گذشته حدود یک میلیون و ۲۰۰هزار برگ قطعی برای افرادی که عملکرد سال ۱۳۹۴را بر مبنای سال ۱۳۹۳ پرداخت کردند، صادر کردیم و در سال ۱۳۹۵ براساس جمیع جهات ما باز با اصناف توافق کردیم در سال جاری تمامی صاحبان مشاغل گروه سوم موضوع ماده ۲ آیین‌نامه اجرایی موضوع ماده ۹۵ که مجموع فروش کالا و خدمات آنان در سال ۱۳۹۵ حداکثر ۱۰برابر معافیت موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم بوده جزو مشمولین تبصره ماده ۱۰۰ تلقی کردیم و میزان مالیات عملکرد سال ۱۳۹۵ این دسته از صاحبان مشاغل را تنها با افزایش ۸ درصدی نسبت به مالیات قطعی عملکرد سال ۱۳۹۴ به صورت مقطوع تعیین کردیم. تقوی‌نژاد بیان کرد: باید این نگرش در جامعه تقویت شود که سازمان امور مالیاتی فقط می‌خواهد از افرادی که سودی به دست می‌آوردند، مالیات دریافت کند و با جدیت به دنبال حل مشکلات مودیان است. سال گذشته حدود ۴۰ بخشنامه راهگشا در بخش‌های مختلف صادر کردیم که عمده آنها برای حل مشکلات لاینحل مودیان بوده است. به عنوان مثال مشکلات مربوط به ارزش‌افزوده سنگ‌فروش‌ها و آهن‌فروش‌ها را حل کردیم همچنین اختیار بخشودگی ۱۰۰درصد را به مدیران دادیم که از آن استفاده مطلوب کنند همچنین تلاش کردیم تقسیط بدهی مالیاتی را هم تا جایی که قانون برای مودیان در نظر گرفته، انجام دهیم.
  تقویت رویکرد مودی ‌مداری
تقوی‌نژاد به اقدامات سازمان امور مالیاتی در راستای مودی‌ مداری اشاره کرد و گفت: با پیش ‌گرفتن اموری مانند توسعه خوداظهاری مالیاتی و حذف شیوه تشخیص علی‌الرأس، برنامه‌ریزی برای حذف شیوه علی‌الرأس از نظام مالیاتی و جلوگیری از اعمال سلیقه ماموران مالیاتی، ساده‌سازی قانون مالیات‌های مستقیم و شفاف‌سازی آن(به ویژه در منبع مالیات بر ارث) تعدیل نرخ‌های مالیاتی از طریق کاهش طبقات(از ۵ طبقه به ۳طبقه)، افزایش فاصله طبقات و کاهش نرخ مالیاتی از ۳۵درصد به حداکثر ۲۵درصد در جهت مودی مداری پیش رفتیم.
وی افزود: از دیگر اقدامات انجام‌ شده در این راستا، تسهیل خدمات‌رسانی به مودیان از طریق برقراری نظام مالیات الکترونیک، بخشودگی جرایم قابل بخشش مالیاتی در حوزه مالیات‌های مستقیم و تفویض اختیار این امر به مدیران کل و روسای امور مالیاتی در سراسر کشور، کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌ها در هیات‌های حل اختلاف مالیاتی از ۵۰۰ روز(در سال ۹۴) به کمتر از ۲۵۰روز(در سال ۹۵) همچنین تسریع در رسیدگی‌ها در شورای عالی مالیاتی با اولویت‌ پرونده‌های بزرگ است.
او به اقدامات سازمان در راستای اجرای عدالت مالیاتی هم اشاره و بیان کرد: پیاده‌سازی طرح جامع مالیاتی برای اجرای عدالت مالیاتی و شفاف‌سازی درآمدها، تدوین و تقدیم لایحه استقرار صندوق‌های مکانیزه فروش به مجلس شورای اسلامی، کاهش فشار مالیاتی از دوش مودیان کم ‌درآمد و تمرکز بر شناسایی مودیان جدید و مبارزه با فرار مالیاتی و اجرای اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم از ابتدای سال ۱۳۹۵ از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در این خصوص است. همچنین افزایش سالانه سقف معافیت پایه حقوق در این زمینه انجام شده که براساس آن حقوق‌بگیران در سال ۱۳۹۶ ماهانه تا سقف ۲میلیون تومان و سالانه تا سقف ۲۴میلیون تومان از معافیت مالیاتی بابت حقوق پرداختی بهره‌مند می‌شوند.
تقوی‌نژاد به تحقق قابل توجه درآمدهای مالیاتی اشاره و بیان کرد: حدود ۹۶درصد درآمدهای پیش‌بینی شده سال ۱۳۹۵ محقق شده و سازمان توانست حدود 83.4هزارمیلیارد تومان مالیات مستقیم و کالاها و خدمات را با کمترین فشار بر مودیان وصول کند. همچنین سازمان امور مالیاتی سال گذشته بالغ بر ۱۳هزار و 500 میلیارد تومان عوارض به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌های سراسر کشور واریز کرد که از این میزان بالغ بر ۴هزارمیلیارد تومان عوارض به حساب شهرداری تهران واریز شده است.