:
كمينه:۱۸.۷۳°
بیشینه:۱۹.۷۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
در گفتگو با نایب رئیس اتاق بازرگانی صنعت معدن و کشاورزی ایران بررسی شد:

دو الزام برای توسعه حضور بانک توسعه صادرات

انصاری: بانک توسعه صادرات برای اینکه بتواند در نقشی که برایشان تعریف شده خوب عمل کند باید دو اتفاق بیفتد؛ یکی حذف بوروکراسی شدید که در نظام دولتی وجود دارد و دیگری افزایش سرمایه بانک در حدی که بتواند موثر عمل کند
کد خبر: ۹۵۱۲۲
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۳

















اقتصادگردان_ نایب رئیس اتاق بازرگانی صنعت، معدن و کشاورزی ایران در گفتگو با اگزیم نیوز با بیان این که اگزیم بانکها نقش موثری در تقویت واردات و صادرات دارند گفت: برای اینکه بتوانند در نقشی که برایشان تعریف شده که البته نقش فوق العاده مهمی نیز هست، خوب عمل کنند باید دو اتفاق بیفتد؛ یکی حذف بوروکراسی شدید که در نظام دولتی وجود دارد و به بانکها نیز رسوخ پیدا کرده و دیگری افزایش سرمایه بانک در حدی که بتواند موثر عمل کند.
محمدرضا انصاری با بیان این که در حال حاضر بوروکراسی حاکم روند تسهیلات دهی را کند کرده است ادامه داد: بانک تخصصی چون بانک توسعه صادرات باید بتواند تصمیماتش را به موقع بگیرد و به موقع عمل کند و از طرف بوروکراسی که همچون تار عنکبوت شبکه بانکها را گرفتار کرده، خلاص شود و در عین حال مساله سرمایه بانک توسعه صادرات باید به طور جدی مورد بازبینی قرار بگیرد. به عقیده وی این مقدار سرمایه برای حوزه عظیمی چون صادرات کافی نیست. سرمایه بانک باید به حدی باشد که بتواند نقش خود را در حمایت از صادرات به خوبی عمل کند.
این فعال بخش خصوصی در ادامه با تأکید بر این که صادرات مهمترین مولفه و مهمترین محور توسعه اقتصادی ماست گفت: بسیاری از کشورهایی که در سی سال اخیر خودشان را از جرگه عقب افتاده ها و توسعه نیافته ها نجات دادند و راه توسعه را به خوبی در پیش گرفتند، این مهم را سرلوحه برنامه ریزیهای اقتصادی خود قرار دادند. بعنوان نمونه کره جنوبی، مالزی و چندین کشور مطرح دیگر توانستند طی دو دهه با سیاست اهمیت به صادرات به صادرکننده های بزرگ دنیا  تبدیل شوند.
وی گفت: این تحول عظیم نتیجه تکیه بر پتانسیل های تولید صادراتی، توسعه فناوری و تکنولوژی در این دست کشورهاست و ما هم همان مسیر را باید طی کنیم.
به گفته وی پرچمدار این قصه بانک توسعه صادرات ایران است که باید حمایت شود؛ بانکی که از سرمایه مطلوب برخوردار باشد می تواند حضور بین المللی بهتری داشته باشد.
محمد رضا انصاری ادامه داد: امیدواریم در آینده شاهد کاهش پیچیدگیهای بوروکراسی در تمام نظام بانکی به خصوص در این بانک باشیم. به عقیده من پیش زمینه تحول مثبت در کارآمدی بانک توسعه صادرات کاهش بروکراسی است.
نایب رئیس اتاق بازرگانی صنعت معدن و کشاورزی ایران در ادامه افزود: در حال حاضر سهم صادرات غیرنفتی ما نسبت به سهم و استحقاق ما در دنیا رقمی ناچیز است. به گفته وی توان صادراتی کشور ما سالانه 600 میلیارد دلار است و یکی از موتورهای محرک برای رسیدن به این رقم بانک توسعه صادرات است. امیدواریم با افزایش توان این بانک بتوانیم شاهد جهشی بلند در صادرات باشیم. این هدف جز با همکاری و حضور همه دستگاههای حمایتی محقق نخواهد شد.
وی با اشاره به این که به طور عمده مساله ضمانت نامه ها یکی از قفلهای بزرگ در امر صادرات خصوصا صادرات خدمات فنی و مهندسی بعنوان یکی از حوزه های قدرتمند صادراتی کشور است گفت: گشودن این قفل می تواند مسیر رسیدن به صادرات ۶۰۰ میلیار دلاری را هموار سازد. بانک توسعه صادرات می تواند در صورت افزایش بنیه در این بخش کمک بزرگی به صادرات صورت دهد.
محمد رضا انصاری اضافه کرد: بانک توسعه صادرات می تواند پرچمدار جهش صادرات کشور باشد. کشورهایی که امروز در امر صادرات حرف اول را می زنند روزگاری شرایط به مراتب نامساعدتری از ما را گذرانده اند. اگر به مسیر حرکت آنها نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که اگزیم بانکها نقش مهمی در تحول اقتصادی این کشورها بازی کرده اند.
به گفته وی کشوری چون چین از محل صادرات، ذخیره ارزی بالای سه هزار میلیارد دلاری بدست آورده است و تراز تجاری خود را به نفع صادرات تغییر داده است و این حرکت بزرگ بدون حضور اگزیم بانکهای قدرتمند رخ نمی داد. این مساله بیانگر اهمیت فوق العاده اگزیم بانکها در سرنوشت اقتصادی  کشورهاست.
 محمد رضا انصاری افزود: به عقیده من حمایت از بانک توسعه صادرات برای ایفای نقش تاریخی این بانک لازم و ضروری است. داشتن یک بانک تخصصی شجاع و کارآمد برای حمایت از صادرات  صادرات، برای ایجاد تحول و تحرک بزرگ در صادرات کشور لازم و ضروری است.