:
كمينه:۲۲.۷۹°
بیشینه:۲۴.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
امضای قرارداد با توتال کاملا قانونی است

وزیر نفت در مجلس:خسارت یک سال تاخیر پارس جنوبی ۵ میلیارد دلار است

تاکنون در تاخیرهای طرح‌های پارس جنوبی حدود ۲۲ میلیارد دلار به کشور زیان وارد شده است، این زیان‌ها از جیب بنده نبوده بلکه از جیب مردم رفته که این به معنای افزایش فقر و بیکاری در کشور است
کد خبر: ۹۵۰۶۲
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۵
خبراقتصادی - وزیر نفت گفت: یک سال تاخیر در اجرای یک طرح پارس جنوبی می تواند پنج میلیارد دلار خسارت به کشور وارد کند، تاکنون در تاخیرهای طرح‌های پارس جنوبی حدود ۲۲ میلیارد دلار به کشور زیان وارد شده است، این زیان‌ها از جیب بنده نبوده بلکه از جیب مردم رفته که این به معنای افزایش فقر و بیکاری در کشور است.


مهندس بیژن زنگنه صبح امروز (چهارشنبه، ۲۱ تیرماه) در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در تشریح جزییات قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت: در آبان‌ماه سال ۱۳۹۴ هیئت دولت مصوبه‌ای داشت که بر اساس آن قانون الگوی جدید قراردادهای نفتی تصویب شد، پس از آن نشست‌های متعددی برگزار شد که آخرین نشست آن در محضر دکتر لاریجانی، ریاست محترم مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

وی افزود: در جلسه غیر علنی نیز در مجلس حضور یافتم و دغدغه‌ها و نگرانی‌ها را شنیدم که پس از آن تصمیم گرفته شد این دغدغه‌ها و نگرانی‌ها در نظر گرفته و رفع شود که پس از آن الگوی جدید قراردادهای نفتی در هیئت دولت تصویب شد و در مجلس هم مورد تایید قرار گرفت.

الگوی جدید قراردادهای نفتی با اجماع در کشور تصویب شد

وزیر نفت تصریح کرد: اجماعی در کشور ایجاد شد و پس از آن ما مذاکرات خود را برای امضای قرارداد با شرکت‌های داخلی و خارجی آغاز کردیم.

زنگنه ادامه داد: یکی از مواردی که مورد نظر ما بود برای طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در تاریخ هشتم بهمن ماه یادداشت تفاهمی میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت توتال فرانسه به منظور پیشنهاد توسعه فاز ۱۱ امضا شد و قرارداد رازداری و محرمانگی را نیز با توتال امضا کردیم. هر شرکتی که پیشنهادی برای توسعه میدان‌های نفتی دارد باید اطلاعات مربوطه به آن داده شود.

وی دری توضیح بیشتری در این باره تصریح کرد: همانند یک پزشک که اگر بخواهد در موردی تشخیص دهد باید همه اطلاعات را داشته باشد؛ بر این اساس چارچوب قرارداد میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از توتال فرانسه با سهم ۵۰,۱ درصدی، شاخه بین المللی شرکت ملی نفت چین (CNPCI) با ۳۰ درصد سهم و شرکت پتروپارس با ۱۹.۹ درصد سهم امضا و مذاکرات طولانی انجام شد که سرانجام ۱۲ تیرماه قرارداد نهایی هم امضا شد.

وزیر نفت تصریح کرد: این قرارداد از نظر کارشناسان اقتصادی نوعی عملیات سرمایه‌گذاری خارجی قلمداد می‌شود نه قرارداد عادی پیمانکاری که هدف از آن تولید دو میلیارد فوت مکعب گاز است.

وی عنوان کرد: با اجرای این قرارداد در دوره ۲۰ ساله ۳۳۵ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی ترش تولید خواهد شد، همچنین ۲۹۰ میلیون بشکه میعانات گازی، ۱۴ میلیون تن گاز مایع، ۱۲ میلیون تن اتان، دو میلیون تن گوگرد و ۳۱۵ میلیارد مترمکعب گاز سبک شیرین تولید خواهد شد. ارزش این تولیدات در دوره ۲۰ ساله قرارداد و با قیمت نفت ۵۰ دلار به ۸۵ میلیارد دلار می‌رسد و در دوره عمری که ما در نظر گرفته ایم بالای ۱۳۰ میلیارد دلار ارزش تولیدات فاز ۱۱ پارس جنوبی است.

هیچ محدودیتی برای کار با شرکت‌های داخلی نداریم

وزیر نفت افزود: در این نوع قرارداد هیچ محدودیتی برای کار با شرکت‌های داخلی نداریم. ۱۰۰ درصد کار می‌تواند به شرکت‌های داخلی واگذار شود در صورتی که این شرکت ها در مناقصه برنده شوند.

وی ادامه داد: اگر شرکتی در مناقصه آمد که سهم ایرانی اش بیشتر بود ساز و کاری نوشته شده است که تا ۱۰ درصد قیمتش می تواند بالاتر باشد. این امتیازی است که به شرکت‌های ایرانی داده ایم. همچنین کف تعهدهای طرف قرارداد، قانون حداکثر ساخت داخل است، اگر شرکت‌های ایرانی خوب فعال شوند این قرارداد قابل انتقال به شرکت‌های داخلی است.

 نفت پیشران جذب سرمایه خارجی است

زنگنه ادامه داد: برخی دوستان می گویند چرا خودمان طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را به دست نگرفتیم. باید بگویم اگر تنها همین فاز بود اشکالی نداشت اما ما فازهای مختلفی داریم همچنین در برنامه ششم توسعه مطرح شده است که ما بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار نیاز به سرمایه گذاری داریم. حال این سوال را مطرح می کنم که چگونه باید سرمایه‌گذاری انجام شود؟ اگر بخواهیم از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کنیم که این صندوق منابع محدودی دارد. از این رو نفت پیشران ترین بخش است که می تواند از سرمایه خارجی استفاده کند.

وزیر نفت تصریح کرد: می گویند چرا با توتال قرارداد امضا کردیم؟ بالاخره شرکت‌ها باید بیایند و کار را آغاز کنند تا بقیه شرکت‌ها نیز وارد کار وند و با ایران فعالیت کنند.

وی ادامه داد: برخی دوستان عنوان می کنند که چرا با توتال بدون مناقصه وارد کار شده‌اید؟ باید بگویم اگر تنها یک نفر پیشنهاد داد مناقصه معنایی ندارد وقتی یک شرکت یعنی توتال برای طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی پیشنهاد ارائه می کند، مناقصه معنایی نخواهد داشت.

 قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی امنیت زاست

وزیر نفت ادامه داد: می گویند ممکن است شرکت ما را معطل کند، پیش بینی‌ها در این باره انجام شده چنین کاری نمی توانند انجام دهند، آنها موظف شده‌اند طبق زمانبندی کار را انجام دهند. در این قرارداد کمترین مبالغ را در مورد بازگشت سرمایه داریم؛ اگر این شرکت در حین اجرای قرارداد در هر مرحله ای و به هر دلیلی فعالیت های پیمانکاری خود را متوقف کند، هیچ پرداختی به آن صورت نخواهد گرفت مگر اینکه دوباره کار آغاز شود و پرداخت‌ها از محل تولید خودش خواهد بود حتی خسارتی نیز به این شرکت پرداخت نخواهد شد. این خود برای ما امنیت زاست.

زنگنه تصریح کرد: شرکت‌هایی که ما با آنها قرارداد امضا کرده‌ایم، کشورهایشان دو عضو دائم شورای امنیت هستند، اگر بخواهند فعالیت خود را متوقف کنند بدون تردید ضرر خواهند کرد.

وی تصریح کرد: هدف ما در این قرارداد این است که طرح در زمانبندی تعیین شده و قیمت تمام شده اجرایی شود وگرنه می توان کار را با ۶ سال تاخیر و با قیمت دو برابر انجام داد. یک سال تاخیر در اجرای یک طرح پارس جنوبی ۵ میلیارد دلار خسارت دارد.

زنگنه عنوان کرد: با تاخیرهایی که در فازهای پارس جنوبی داشته‌ایم ۲۲ میلیارد دلار ضرر به کشور وارد شده است این ضرر را مردم می دهند چنین ضررهایی از جیب بنده نرفته بلکه مردم زیان می دهند که این امر یعنی افزایش فقر و بیکاری.

وزیر نفت افزود: در طول ۱۰ سال گذشته بالای به ارزش ۱۰۰ میلیارد دلار سوخت مایع تنها در نیروگاه‌ها مصرف شده است که اگر پارس جنوبی زودتر به بهره برداری می‌رسید، این دلارها سوزانده نمی‌شد.

استفاده از سبد قراردادی برای توسعه میدان‌های نفت و گاز ایران

وی با بیان این‌که قراردادهای نفتی ایران تنها به الگوی جدید قراردادی محدود نمی‌شود و  شرکت ملی نفت ایران از انواع دیگر قراردادها از جمله بیع‌متقابل، خرید خدمت و EPCF بهره می‌گیرد، گفت: الگوی جدید قراردادهای نفتی به عکس قراردادهای فاینانس هیچ محدودیتی برای استفاده از ظرفیت‌های داخلی و ارجاع کار به شرکت‌های داخلی ندارد.

وی افزود: بازگشت اصل و سود سرمایه گذاری کنسرسیوم توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی تنها با واگذاری بخشی از محصول تولیدی میدان پرداخت می‌شود.

به گفته وزیر نفت، سهم ۱۹,۹ درصدی شرکت پتروپارس در کنسرسیوم توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی به معنای تزریق یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار پول به پروژه است و اینگونه نیست که بتوان بدون تزریق سرمایه، سهم بیشتری داشت.

وی اظهار کرد: در مسائل حقوقی قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، قانون ایران بر آن حاکم است و از نظر میزان اختیارات ایران در قرارداد، هیچ تفاوتی بین مدل جدید قراردادهای نفتی و بیع متقابل وجود ندارد.

پرداخت به پیمانکار تنها در صورت تداوم تولید در میدان صورت می‌گیرد  

وزیر نفت یادآور شد: اگر در هر مرحله ای فعالیت‌های پیمانکار متوقف شود هیچ پرداختی به پیمانکار صورت نمی گیرد مگر این که کار دوباره ازسرگرفته شود و از محل تولید و محصول میدان پرداخت صورت گیرد، از این رو پیمانکار باید طبق زمانبندی کار را پیش ببرد.

زنگنه نرخ بازگشت سرمایه در الگوی جدید قراردادهای نفتی را نسبت به قراردادهای پیشین کمترین میزان ممکن اعلام کرد و افزود: نفت پیشران ترین بخشی است که می‌تواند جذب سرمایه خارجی داشته باشد.

وی با بیان اینکه بسیاری از اشکالات به قراردادها نیست بلکه به مصوبه دولت برای چارچوب و ساختار الگوی جدید قراردادهای نفتی است، ادامه داد: قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی ساختارش به گونه‌ای است که اگر پیمانکار یک سال در فعالیتش تاخیر باشد نرخ بازگشت سرمایه اش پایین می آید، اگر تولیدش در میدان کاهش یابد بازگشت سرمایه‌ آن کاهش می‌یابد.

وزیر نفت، سهم توتال در سمت قطری میدان گازی پارس جنوبی (گنبد شمالی) را چهار درصد عنوان کرد و در هیچ بلوکی هم اپراتور نیست و شرکت‌های آمریکایی در قطر اپراتور هستند.

فراری دادن افراد کار سختی نیست اما تشویق به سرمایه‌گذاری سخت است

زنگنه گفت: قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی آغاز مهمی است نه تنها اشتغالزایی، درآمد و ثروت و امنیت می‌آورد بلکه می تواند دیگر شرکت‌ها را برای سرمایه‌گذاری در ایران تشویق کند.

وزیر نفت تصریح کرد: فراری دادن افراد و شرکت‌ها کار سختی نیست، اما تشویق به سرمایه گذاری و تولید درآمد و ثروت در کشور سخت است.


امضای قرارداد با توتال کاملا قانونی است

وزیر نفت امضای قرارداد با توتال را کاملا قانونی عنوان کرد و گفت: ارکان کشور، اقتدار است و پیوستگی میان همان ارکان کشور وجود دارد.

به گزارش شانا، بیژن زنگنه امروز (چهارشنبه، ۲۱ تیرماه) در صحن علنی مجلس شورای اسلامی پس از شنیدن سخنان موافقان و مخالفان درباره قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با بیان این که این افتخار نظام ماست که همه حرف‌ها (موافق و مخالف) در آن زده می شود و پس از آن تصمیمی که  اتخاذ می‌شود بر اساس اجماع است، تصریح کرد: ان‌شاءالله تحت رهبری مقام معظم رهبری بتوانیم برای توسعه و افتخار کشور تلاش کنیم و کشور را جلو بیریم.

قانونی قرارداد امضا کردیم

وی در پاسخ به حسینعلی شهریاری، نماینده زاهدان که قراردادهای جدید نفتی را خلاف قانون اساسی عنوان کرده بود، گفت: نظر ایشان این است که این نوع قراردادها خلاف قانون است، با این که طبق قانون تصویب شده و به رسمیت شناخته شده است. من به نظر ایشان احترام می‌گذارم اما من به نظر ایشان عمل نمی‌کنم بلکه قانون و مقرراتی را در دست دارم که به من اجازه می‌دهد قرارداد امضا کنم و جلو بروم.

زنگنه در پاسخ به این انتقاد که می گویند؛ «به جای توتال با یک شرکت خوشنام قرارداد ببندید» اظهار کرد: چند تا شرکت خوشنام به ما معرفی کنید؟ (یکی از نمایندگان از قرارگاه خاتم به عنوان یکی از شرکت‌های خوشنام نام برد)، غیر از قرارگاه و شرکت‌های داخلی‌ها ۲ شرکت خوشنام را نام ببرید.

وزیر نفت ادامه داد: اگر با انگلیس قرارداد ببندیم می‌گویند روباه پیر است؛ فرانسه که داستانش این است.در مورد آمریکایی هم حتما می‌گویید نیایند؛ در حالی که من رسما بارها گفته ام موافقیم آمریکایی‌ها بیایند اما آنها نمی‌آیند و دولتشان سبب ضررشان شده است.

فرانسه، قوی‌ترین قدرت سیاسی اروپا

زنگنه با بیان این که اتفاقا در مجموعه سیاست خارجی اگر قرار است با اروپا کار کنیم قوی‌ترین قدرت سیاسی اروپا، فرانسوی‌ها هستند، افزود: فرانسوی‌ها با چینی‌ها آمدند.

وی با اشاره به این که خیلی‌ها می‌گویند با سرمایه گذاری خارجی موافقیم و لکن ...، ادامه داد: این ولکن ها آن‌قدر زیاد است که در عمل یعنی هیچ کاری نشود.

وزیر نفت تصریح کرد: اگر با سرمایه گذاری خارجی مخالفید صریحا بگویید با سرمایه گذاری خارجی مخالفیم و به من بگویید حق نداری قرارداد امضا کنی و می گویم چشم و ما تابع قانونیم.

زنگنه ادامه داد: اما مگر با چند شرکت می شود قرارداد درجه یک امضا کرد؟ می‌گویند توتال رشوه گرفته است. من بارها گفته‌ام اگر اسنادی وجود دارد آن را به قوه‌قضائیه بدهید تا محکوم و ممنوع المعامله‌اش کند. این اسناد را حتی به من هم ندادند. از توتال هم پرسیدم و آنها گفتند ما در هیچ جای محکوم نشدیم و موضوعی که در بورس آمریکا بوده مربوط به آمریکا نیست.

وزیر نفت تاکید کرد: اگر شما نظری غیر از این دارید اسناد آن را در اختیار من یا قوه قضائیه قرار دهید. من نمی‌توانم بدون حکم قضایی با یک عده قرارداد امضا نکنم.

توتال تحت نظارت کامل  است

وی به یکی از منتقدان که عنوان کرده، می گویند ممکن است توتال بیاید و در تکمیل چاه‌ها و عملیات میدانی به ما ضربه بزنند، یعنی عملیات خلاف کند؛ پاسخ داد: نخست این که توتال خودش ‌طور مستقیم کاری نمی‌کند و باید پیمانکار این کار را انجام دهد و حتی اگر بخواهد کاری هم انجام دهد به اندازه یک قدم باید با اجازه، نظارت و تایید باشد.

زنگنه ادامه داد: همه اموالی که توتال با خود می‌آورد از روز نخست متعلق به شرکت ملی نفت ایران است و همه اقداماتی که می‌کند از روز نخست به نام  ما و ازطرف ماست. اینها در قرارداد سفت و محکم آمده و جای نگرانی نیست.

وی با بیان این که «می گویند توتال گفته در شرایط تحریم می رویم.» توضیح داد: اگر تحریم شورای امنیت سازمان ملل اتفاق بیفتد مگر اینها می توانند بمانند؟ مگر سایرین ماندند؟ اما حضور این شرکتها و تعدد حضورشان سبب می شود تحریمها هرگز اتفاق نیفتد، که لازم بشود بروند یا نروند. زیرا خودشان ضرر می‌کنند.

زنگنه ادامه داد:  اینها به خاطر خدا با ما ارتباط برقرار نمی‌کنند؛ هر کس با ما ارتباط دارد از همسایه و غیرهمسایه به خاطر منافعشان است و ما باید کاری کنیم که آنها احساس کنند اگر آسیب ببینم آنها هم آسیب می بینند واین نباید یک طرفه باشد.

به فرزندان خود اعتماد کنید

وزیر نفت به یکی از انتقادها که عنوان شد؛  گفته‌اند توتال ۱۲ میلیارد دلار سود می‌برد، پاسخ داد: چطور توتال اینقدر سود خواهد برد؟ یک میلیارد دلار به خزانه دولت می‌دهد و پنج میلیارد دلار  جنس، کالا، خدمات و تاسیسات برای ما می‌آورد. اگر ما وام از صندوق توسعه می‌گیرم با کمتر از ۱۰ درصد سود است و با ریزش‌ها ۱۲ تا ۱۳ درصد خواهد شد.
وی ادامه داد: حال که قرارداد خوب است می گویند حتما کلکی در کارش است؛ نه خیر. هیچ کلکی در کارش نیست. از این رو اعتماد کنید و قابلیت‌های فرزندان جوان خود را باور کنید.

وزیر نفت با بیان این که ما نیروهای باارزشی داریم که در جاهای مختلف کار می کنند، تصریح کرد:  در شرایط تحریم هم کارهای ارزشمندی انجام داده‌اند. دستشان درد نکند. اما هم طولانی و هم گران شده است.

مردم نگران نباشند

وی ادامه داد: تحریمها از سال ۹۱ اعمال شده ما قراردادی داشتیم که سال ۸۴ بسته شده و باید سال ۸۸ تمام می شد اما در سال ۹۵ هم تمام نشده است لذا باید خود را درست ارزیابی کنیم. هر چیزی جای خودش، همه چیز خوب و با اعتماد به نیروهای خودمان کار را جلو می بریم.

زنگنه گفت: به مردمان می گویم راهی که برای توسعه کشور هست و  انتخاب شده  تحت رهبری مقام معظم رهبری و رهنمودهای ایشان، که قطعا باید در نفت ادامه پیدا کند راه روشنی است و ان‌شاءالله ادامه پیدا خواهد کرد. این بحث‌های که انجام می شود مردم ما نگران نباشد، این بحثها نشانه رشد است

وزیر نفت تصریح کرد: شرکتهای خارجی نگرانی از بحثهای که انجام می شود نداشته باشند و گمان نکنند که در کشور هر کس یک ساز می زند؛ اصلا اینطور نیست ممکن است اقلیت خارج از مجلس کارهای بخواهند انجام دهند اما کشور ارکانش، اقتدار دارد و پیوستگی میان همان ارکان است و انشاء ا.. با مساعدت مجلس و همه ارکان می‌توانیم کارها را جلو ببریم و سبب سعادت مردم و توسعه کشور باشیم.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
سهیل موسوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
0
0
با سلام من بعنوان یک مهندس از وزیر محترم خواهشی دارم که در زمینه بستن پروژ ه هایی شبیه فاز 11 پارس چنوبی با شرکتهای خارچی اینکار ادامه پیدا کند و به حرفهایی که شبه دار است و غیره توچهی نکنیذ و به امید خدا عقب ماندگی کشور در برداشت از منابع مشترک با کشور های همسایه را بتوان چبران کرد و پروژ های بیشتری به شرکتهای خارچی واگدار بشود و بخصوص میدان فرحزاد b رت هم زود تر با هندی ها ببندیم تا هم تولید نفت هم گاز زیاد تر بشود از میادین مشترک و خواهش میکنم قرار دادهای بزرگ هم در زمینه تولید lng با شرکتهای حارچی ببندید با تشکر
سهیل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۲
0
0
یا سلام
من یک سوال مهم از وزیر نفت محترم دارم ایران با پزوژ های نیمه کاره درزمینه تولید lng رو بروست که اگر کامل بشوند جدود 40 میلیون تن سالانه ایران lng تولید خواهد کرد از طرفی در میدان فرحزاد b ایران اگر برای تولید lng اقدام کند میتواند جذاقل 20 میلیون تن هم تر آنجا به تولید lng اضلفه کند وبه 60 میلیون تن میرسیم و اگر در میادین مشترک با امارات هم این اقدام انچام شود تولید lng ایران از قطر بیشتر خواهد شذ از طرفی چرا نسبت به احداث خط لوله از طریق افغتنستان یل ترکمنستان برای صادرات گاز به چین اقدام نمیشه و یا از پاکستان یا افغانستان به هند ممنون