:
كمينه:۲۴.۸۴°
بیشینه:۲۸.۷۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰

تولید فرش دستباف در بدره نقش مهمی در ایجاد اشتغال و تحقق اقتصاد مقاومتی دارد

ایرنا - معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام گفت: یک هزار و 200 بافنده فرش دستباف در شهرستان بدره فعالیت می کنند که می توانند نقش مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی و کمک به درآمد خانوارها داشته باشند.
کد خبر: ۹۵۰۳۷
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵






اقتصادگردان_ به گزارش ایرنا، جمیل شوهانی عصر دوشنبه در حاشیه بازدید رئیس مرکز ملی فرش ایران از کارگاه های قالی بافی شهرستان بدره اظهار کرد: قدمت، کمیت و کیفیت بسیار بالای فرش دستباف بدره ما را برای توسعه و تثبیت این هنر اصیل ایرانی مصمم کرده است.
به گفته وی، امسال با حضور رئیس صندوق کار آفرینی امید کشور و همچنین رئیس مرکز ملی فرش ایران در شهرستان بدره و بازدید از کارگاه های تولید فرش دستباف، بر حفظ و توسعه این صنعت تاکید شد.
شوهانی افزود: بیش از یک هزار و 200 بافنده فرش دستباف در بدره اکنون در قالب کارگاه های کوچک خانگی و کارگاه های متمرکز فعالیت می کنند و در یک سال گذشته 40 نفر از آنان با شرکت در دوره های آموزشی از خدمات آموزش تخصصی نیز استفاده کرده اند.
وی با بیان اینکه پارسال 2 میلیارد و 600 میلیون ریال تسهیلات به بافندگان فرش در استان ایلام پرداخت شد، تاکید کرد: پنج هزار و 166 بافنده در استان زیر پوشش بیمه قالی بافی هستند که 280 نفر آنها فرشبافان شهرستان بدره هستند.
شوهانی بیمه پوششی قالی بافی را بسیار کار آمد و مفید دانست و گفت: در این طرح بیمه ای، بیمه شده فقط هفت درصد از هزینه مربوط را پرداخت می کند و مابقی آن را دولت تامین و پرداخت می کند که در مقایسه با سایر پرداخت های مشابه در بیمه مشاغل آزاد و تخصصی، مناسب است.
وی یادآور شد: بافندگان فرش استان ایلام در سال گذشته 6 هزار و 518 متر مربع فرش بافتند.
فرماندار بدره هم در حاشیه این بازدید به خبرنگار ایرنا گفت: قالی بافی قدمت دیرینه ای در بدره دارد و این شهرستان به عنوان یکی از پایگاه های مهم این صنعت و هنر ایرانی در استان ایلام شناخته می شود که سعی شده در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی و با هدف ایجاد اشتغال پایدار، برنامه های مختلف حمایتی برای بافندگان اجرا شود.
سیروس مراد حاصلی اظهار کرد: قول های مساعدی از مسئولان مربوطه برای کمک به تثبیت قالی بافی در بدره و همچنین توسعه و جذب بافندگان جدید ارائه شده و مقرر گردید تسهیلات مناسبی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و کمک های فنی و اعتباری به بافندگان این شهرستان پرداخت شود.
وی با اشاره به نقش قالی بافی در کمک به اقتصاد خانوارهای روستایی افزود: توسعه و تثبیت قالی بافی در قالب برنامه های حمایتی و ارائه تسهیلات می تواند از طریق تحقق درآمد مناسب نقش خوبی در پیشگیری از مهاجرت روستاییان داشته باشد.
به گزارش ایرنا، فرش های بافته شده در بدره در ابعاد ذرع و نیم، سه متری و تابلو فرش با استفاده از نقشه های شاه عباسی، افشان، کمپ ترنج، اسلیمی، تبریز و نقشه نایینی بافته می شوند که برای آنها از نخ کرک و چله ابریشم استفاده می شود.
علاوه بر بازار های داخلی فرش های دستباف قالی بافان بدره ای طرفداران خوبی در بازارهای اروپایی و کشورهای حوزه خلیج فارس دارد. 
شهرستان بدره در فاصله 87 کیلومتری ایلام واقع شده و دارای دو بخش مرکزی و هندمینی است.