:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
سهم 20 درصدی لواسان در تولید گیلاس کشور

شهردار لواسان خبر داد: سومین جشنواره گیلاس کشور 25 تيرماه برگزار مي شود

علی مرادی شهردار لواسان با اشاره به برگزاری سومین جشنواره گیلاس در لواسان گفت: سالانه حدود 61 هزار تن گیلاس از باغات لواسان و شمیرانات برداشت می شود که در مقایسه با تولید 350هزار تنی گیلاس در کشور سهم مناسبی از تولید در این منطقه است.
کد خبر: ۹۵۰۱۶
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۱

اقتصادگردان - علی مرادی در یک نشست خبری با بیان اینکه جشنواره گیلاس کشور با حضور مسئولان منطقه ای و کشوری به مدت سه روز از تاریخ 25 تا پایان روز 27 تیرماه برگزار می شود خاطرنشان کرد: این جشنواره در راستای نهادینه کردن تولید و اشتغال و در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی برگزار می شود و شهرداری تلاش عملی انجام داده تا بتواند با برگزاری جشنواره محصولات کشاورزی از جمله گیلاس زمینه تولید صادرات محور را فراهم کند.

به گزارش اقتصادگردان ، وی خاط نشان کرد: اگر چه ترکیه رتبه اول تولید گیلاس جهان را در اختیار دارد اما کیفیت گیلاس ایران بسیار مناسب تر است و در حال حاضر ایران در تولید گیلاس از نظر کمی رتبه سوم و از نظر کیفی رتبه اول جهان را به خود اختصاص داده است

مرادی در خصوص میزان صادرات گیلاس ازاین منطقه نیز گفت: با توجه به نیاز کشور بیشتر تولیدات مصرف داخلی دارد .

وی با اشاره به وجود سایر امکانات از جمله اقامت، پیست دوچرخه‌سواری و مناظر زیبای دیدنی و همچنین گلخانه‌ هوشمند در کنار جشنواره گیلاس گفت: این امکانات شرایط بسیار مفرحی را برای بازدیدکنندگان ایجاد خواهد کرد. علاوه بر این  برنامه‌های هنری هم تدارک دیده شده و غرفه‌های عرضه‌کننده محصولات کشاورزی هم در این جشنواره وجود خواهد داشت که بازدیدکنندگان می‌توانند بازدید و خریداری کنند.

شهردار لواسان در پاسخ به عنوان گیلاس های تولید شده در این منطقه نیز گفت: گیلاس تک دانه محصول جغرافیای شمیرانات است و در جشنواره گیلاس نیز تلاش می شود تا انواع مختلفی از گیلاس تولیدشده در معرض نمایش قرار گیرد.

وی با بیان اینکه توجه به نشاط عمومی در تولید دوره سه روزه جشنواره مورد توجه قرار گرفته است عنوان کرد: شهرداری با هماهنگی سایر دستگاه ها پیشنهاد برگزاری این جشنواره را ارائه داده و در حاشیه دریاچه های سد لتیان و در مسیر رودخانه جاجرود نیز فضای مفرحی برای استفاده مردم فراهم شده است.

شهردار لواسان در ادامه این نشست از ایجاد گلخانه های هوشمند خبر داد و افزود: با توجه به شرایط اقلیمی مناسب افزایش تولید در واحد سطح از گلخانه های این شهرستان برنامه ریزی شده است.

مرادی در ادامه از اجرای 60 پروژه عمرانی در لواسان با سرمایه گذاری 210 میلیارد تومانی خبر داد و افزود: مطابق با شاخص های جهانی لواسان اولین شهر ایران است که تناسب بودجه جاری و عمرانی آن در وضعیت مناسبی قرار دارد به گونه ای که 76 درصد درآمدها به صورت عمرانی هزینه شده و 24 درصد صرف هزینه های جاری شده است.

مرادی عنوان کرد: در سال 96 بوجه مصوب شهرداری 35 میلیارد تومان بوده که این رقم در سال 96 به 150 میلیارد تومان افزایش یافته و در سال 95 نیز 146 میلیارد تومان از بودجه مصوب وصول شده است.

وی با تاکید بر اهمیت توسعه بخش کشاورزی در کشور خاطرنشان کرد: به منظور تقویت تولیدات باغی ایجاد اشتغال و شناسایی و معرفی ظرفیتهای تولیدی در این بخش برپایی چنین جشنواره هایی ضروری است.

وی در پایان ساعت برگزاری جشنواره گیلاس را از ساعت 20 تا 24 پایان روز 27 تیرماه اعلام کرد.