:
كمينه:۲۰.۴°
بیشینه:۲۱.۷۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴

ایجاد موزۀ فرش و مجتمع‌های متمرکز در منطقۀ ترشیز از ضروریات است

نمایندۀ مردم کاشمر، بردسکن و خلیل‌آباد در مجلس شورای اسلامی از تشکیل یک کمیتۀ ویژه فرش دستباف خبر داد و گفت: ایجاد موزۀ فرش با حمایت میراث فرهنگی در سطح سه شهرستان‌ از ضروریات است و حمایت لازم را هم انجام می‌دهیم و جهت توسعۀ این حوزه باید به سمت مجتمع‌های متمرکز حرکت کنیم.
کد خبر: ۹۴۸۱۸
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳




اقتصادگردان_ نمایندۀ مردم کاشمر، بردسکن خلیل آباد در گفت‌و‌گو با خبرنگار کاشمر بصیر، از موفقیت‌آمیز بودن اولین جلسۀ هم‌اندیشی توسعۀ فرش کاشمر خبر داد و اظهار کرد: از اهداف برگزاری جلسه هم‌اندیشی توسعۀ فرش کاشمر این بود که عالی‌ترین مقام تصمیم گیرنده و یا سیاست گذاران در بحث فرش در منطقه حضور پیدا کنند و از نزدیک با مشکلات بافندگان و تولید‌کنندگان و سرمایه‌گذاران فرش دستباف ما آشنا شوند.
 
بهروز بنیادی با اشاره به حضور مؤثر ریاست مرکز ملی صنعت فرش ایران، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و سایر مسئولان مربوطه در کاشمر گفت: جهت ارائۀ راهکار خروح از بن‌بست توسعۀ فرش دستباف منطقه لازم بود که مسئولان کشوری و استانی این حوزه در شهرستان حضور پیدا کنند که خوشبختانه هماهنگی و برنامه‌ریزی‌های قبلی این مهم برآورده شد.
 
وی بیان داشت: با حضور تولیدکنندگان و بافندگان و افراد پیشکسوتی که در حفظ اصالت فرش کاشمر زحمات زیادی کشیدند راهکارهای خوبی پیشنهاد شد که مسئولان مربوطه هم باید در حفظ این میراث فرهنگی حمایت‌های متنوع لازم را مخصوصا در بحث بازاریابی انجام دهند.
 
نمایندۀ مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر رونق حوزۀ بازاریابی ابراز کرد: بازاریابی داخلی و خارجی از وظایف ذاتی مرکز ملی فرش ایران است و با توجه به اینکه ممکن است بافندگان و تولید کنندگان قدرت و توانمندی بازاریابی خارجی را نداشته باشند با ریاست این مرکز هماهنگی‌های لازم انجام شده که حمایت و پشتیبانی لازم را انجام دهند.
 
وی افزود: حضور در نمایشگاهای کشورهای خارجی، مالکیت میراث معنوی و حفظ نقشه‌های اصیل شهرستان و ایجاد یک موزۀ فرش از جمله مباحثی بود که در اولین جلسۀ هم‌اندیشی توسعۀ فرش کاشمر مطرح شد.
 
بنیادی بیان کرد: با توجه به قدمت و اصالت فرش این منطقه لازم است که چنین موزه‌ایی با حمایت میراث فرهنگی در سطح شهرستان‌های کاشمر، بردسکن و خلیل‌آباد ایجاد شود، در بحث سیاست کلی کشورهم باید به سمت مجتمع‌های متمرکز تولید فرش حرکت کنیم.
 
وی ادامه داد: با توجه به فضاهای کوچک خانه‌های امروز و با در نظر گرفتن تسهیلات خوبی که در این زمینه است، ضرورت ایجاد مجتمع‌ها برای تولیدکنندگان آشکار است و اگر بتوانیم این مهم را به حاشیۀ روستاها ببریم خیلی بهتر و مطلوب‌تر؛ به عبارتی کسانی که خودشان سوابق طولانی در تولید فرش دارند اعم از مادر خانواده و دختر خانوداه می‌توانند در زادگاه خودشان با دغدغۀ کمتر و امنیت شغلی بیشتری در ارتقاء هنر مورد علاقه‌شان فعالیت کنند.
 
نمایندۀ مردم کاشمر، بردسکن و خلیل‌آباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به زبانزد بودن روستاهای ترشیز در تولید فرش دستباف که از ادوار گذشته تا کنون مطرح است گفت: حضور مسئولان کلان مملکتی در شهرستانها و گوش دادن به مشکلات مردم از نزدیک خودش خوشحال‌ کننده و یک حرکت بسیار خوبی است که به مردم اعلام کنیم در مباحث مختلف، فاصله‌ای بین عالی‌ترین مقام کشور با روستاها و شهرستانهای ما وجود ندارد.
 
وی در پایان گفت‌و‌گو از تشکیل یک کمیتۀ ویژه فرش دستباف در شهرستان خبر داد و یادآور شد: امیدواریم با همکاری استادکاران پیشکسوت، فارغ‌التحصیلان و نخبگان بتوانیم هم در بحث اشتغال و هم در بحث حمایت از این هنر اصیل ایرانی، تحرکی ویژه ایجاد کنیم.