:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
وزیر فرهنگ و ارشاد:

لایحه کپی رایت در اولویت مجلس قرار می گیرد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به لزوم اشغال نیمی از بازار داخلی بازی در پنج سال آینده، از در اولویت قرار گرفتن لایحه‌ای مربوط به قانون کپی‌رایت در ماه جاری خبر داد.
کد خبر: ۹۴۶۹۹
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۸
خبراقتصادي -  محمد صالحی امیری  در حاشیه بازدید از همایش TGC  با اشاره به اهمیت بازی های رایانه ای اظهار کرد: بازی رایانه ای در کشور ناشناخته است و ما باید بیشتر آن را بشناسانیم. صنعت بازی هم اقتصادی است، یعنی اشتغال و تولید و گردش مالی دارد و هم به دلیل انتقال بار معرفتی و معنوی به خانواده ها، بار فرهنگی دارد. سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد، حمایت حقوقی و حمایت مستقیم مالی و هم تلاش برای تصاحب بازار داخلی توسط جوان های ما است.
وی ادامه داد: ما باید سه اقدام را انجام دهیم. اول اینکه باید از این جوانان حمایت حقوقی، مالی و تسهیلات بانکی داشته باشیم زیرا مهم ترین نیاز این جوانان، مساله مالی است و باید به آنها کمک شود تا خلاقیت خود را به عرصه بیاورند. نکته دوم، ایجاد فضای لازم برای تولید بیشتر و اشتغال بازار داخلی است. بازار داخلی ما عمدتا در اختیار خارجی هاست در حالی که در فضای فعلی 10 تا 15 درصد از بازار داخلی را داریم، باید در یک فرآیند حداکثر پنج ساله نیمی از بازار داخلی را اشغال کنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: نکته سوم ایجاد بستر لازم برای رقابت بازی سازان داخلی با خارجی است و یکی از اهداف این نمایشگاه هم ایجاد همین فضای رقابتی است. در حال حاضر بخشی از این جوانان توانستند بخشی از بازار خارجی را تصاحب کرده و با آنها قرارداد ببندند و این مشروط بر این است که ما بستر لازم را برایشان فراهم کنیم.

کپی رایت، در ماه جاری در دستور کار مجلس قرار می گیرد

صالحی با اشاره به اهمیت موضوع کپی رایت گفت: ما اخیرا همایش ملی مالکیت معنوی را برگزار کردیم. یکی از اصلی ترین دستگاه هایی که به صورت جدی به دنبال تصویب قانون کپی رایت است، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. با کمیسیون قضایی مجلس جلسه ای داشتیم و تقاضا کردیم لایحه ای را که به عنوان دولت به مجلس ارائه کردیم در اولویت قرار دهند آنها قول دادند در اولین فرصت در ماه جاری موضوع قانون مالکیت معنوی یا کپی رایت را  در دستور کار مجلس قرار دهند.

وی افزود: امیدواریم قبل از پایان امسال، قانون کپی رایت به تصویب برسد. ورود ما به بازار جهانی چه در عرصه بازی ها و چه در عرصه کتاب و نشر و سایر عرصه ها منوط به تصویب قانون است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به موضوع عوارض بازی های خارجی بیان کرد: اخیرا بنیاد ملی بازی های رایانه ای پیش نویسی را تهیه کرده و ما در جلسه شورای برنامه ریزی وزارتخانه بحثی داشتیم که قرار شد به دولت منتقل شود. مقرر است مجموعه مباحث بازی از جمله عوارض را به دولت ببریم و در صورتی که دولت تصویب کند، حتما آن را دنبال خواهیم کرد.