:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۰
در نشست حرفه‌ای جامعه‌ی حسابداران رسمی ایران با حسابرسان بانک‌ها مطرح شد

مغايرت استانداردهای حسابداری ایران با برخي شاخص هاي مورد نظر صورت هاي مالي جديد بانك ها

برخی حسابداران رسمی معتقدند که ارایه‌ی گزارش جداگانه به بانک مرکزی و ارسال پیش نویس بابت رعایت مقررات بانک مرکزی و عدم درج آن در گزارش حسابرسی بانک، برخلاف دستورالعمل حسابرسی است
کد خبر: ۹۴۶۶۲
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۳
خبراقتصادي - در نشست حرفه‌ای جامعه‌ی حسابداران رسمی ایران با حسابرسان بانک‌ها که با حضور کوروش پرویزیان نماینده‌ی بانک مرکزی در شورای‌عالی جامعه حسابداران رسمی کشور، و تعدادی از مدیران جامعه حسابداران رسمی و حسابداران بانک ها، برگزار شد مواردی از شاخص ها و ویژگی های صورت های مالی جدید بانک ها براساس فرمت جدید بانک مرکزی، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و برخی کارشناسان حاضر در جلسه، ضمن اعلام مغایرت برخی ویژگی های صورت های مالی جدید با استانداردهای حسابرسی ایران، خواستار اقداماتی در این زمینه شدند.

کوروش پرویزیان نماینده‌ی بانک مرکزی در شورای‌عالی جامعه حسابداران رسمی کشور، با اشاره به سیاست‌های بانک مرکزی و لزوم شفاف‌سازی صورت‌های مالی بانک‌ها، بر ضرورت استفاده از خدمات حسابرسان حرفه‌ای به منظور اعتمادبخشی به صورت‌های مالی بانک‌ها تأکید کرد.

به دنبال ابلاغیه‌ی 13 خرداد 96 معاون نظارتی بانک‌ مرکزی  در مورد تنظیم صورت های مالی بانک ها بر اساس صورت‌های مالی نمونه‌ی بانک مرکزی شامل ابلاغیه‌های بانک مرکزی و بورس و همچنین مباحث جاری حسابرسی بانک‌ها، روز 12 تیر 96 نشست مشترک شرکای مسئول حسابرسی بانک‌ها، رئیس شورای‌عالی و اعضای هیأت مدیره‌ی جامعه‌ی حسابداران رسمی ایران برگزار شد.

در ابتدای نشست نیز رحمت‌اله صادقیان با اشاره به ضرورت دریافت دیدگاه‌ها و نظرات اعضای جامعه حسابداری در امور کلیدی  این حرفه، بر ضرورت هماهنگی حسابرسان در روش‌های انجام کار واعمال مراقبت‌های حرفه‌ای و تأمین منافع عمومی تأکید کرد.
سیدمحمد علوی  دبیرکل جامعه حسابداران نیز به‌طور خلاصه نتایج مذاکرات جامعه حسابداران و حسابرسان با بانک مرکزی را اعلام کرد. 
در این نشست، تعدادی از صاحبنظران در مورد شاخص ها و ویژگی های صورت‌های مالی نمونه بانک مرکزی، بحث و تبادل نظر کرده و اعلام کردند که برخی شاخص ها از جمله صورت عملکرد سپرده‌های سرمایه‌گذاری، حقوق سپرده‌های سرمایه‌گذاری در یک طبقه‌ی جدید در ترازنامه  بانک ها، در استانداردهای حسابداری ایران پیش‌بینی نشده و متناسب با آن باید اقدامات لازم انجام شود.
این کارشناسان اظهار داشتند که برخی ویژگی های صورت های مالی جدید از جمله  تجدید تسهیلات و افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها به عنوان  مبادلات غیر نقدی، ارایه‌ی صورت جریان وجوه نقد به صورت ترکیبی از روش مستقیم و غیر مستقیم، و  فقدان حدود و ثغور افشای ریسک‌ها، با استانداردهای حسابداری ایران مغایرت دارد که حسابرس باید موضع‌گیری مناسب بابت انحراف از استانداردهای حسابداری و تحریف آن را لحاظ کند.

همچنین در این جلسه موضوعاتی مانند مراقبت حرفه‌ای در شناسایی درآمدهایی که ورود جریان نقدی آن‌ها نامحتمل است، ذخیره‌گیری مناسب برای مطالبات غیرجاری، طبقه‌بندی و افشای صحیح مطالبات، وجود توازن بین علی‌الحساب سود پرداختی به سپرده‌ها و سود قطعی، عدم تقسیم سود ناشی از فروش اموال غیرمنقول، و موارد مورد نظر حسابرسان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

برخی حسابداران رسمی معتقدند که ارایه‌ی گزارش جداگانه به بانک مرکزی و ارسال پیش نویس بابت رعایت مقررات بانک مرکزی و عدم درج آن در گزارش حسابرسی بانک، برخلاف دستورالعمل حسابرسی است. همچنین گزارش حسابرسی بانک برای انتشار عمومی باید بر مبنای استاندارد  حسابرسی  بخش 700 صادر شود. از سوی دیگر نیز امکان ارایه‌ی گزارش حسابرسی بر مبنای استاندارد حسابرسی بخش 800 با ذکر توأمان  طبق استانداردهای حسابداری و صورت‌های مالی نمونه بانک مرکزی میسر است.