:
كمينه:۲۱.۵۱°
بیشینه:۲۱.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶

چهار کیلومتری که فرودگاه را از چابهار گرفت!

جانمایی فرودگاه بین‌المللی جدیدی که قرار است در چهار کیلومتری محدوده منطقه آزاد چابهار ساخته شود، موجب شده تا این منطقه کماکان از کمبود یک فرودگاه در محدوده خود طبق تعاریف مناطق آزاد رنج ببرد.
کد خبر: ۹۴۶۴۸
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۰
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- عبدالرحیم کردی-  مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار - در ارتباط با آخرین وضعیت فرودگاه بین‌المللی که قرار بود تحت عنوان فرودگاه بین‌المللی چابهار ساخته و افتتاح شود، اظهار کرد: قبل از جانمایی قرار بود که فرودگاه در محدوده منطقه آزاد چابهار باشد اما بعد از جانمایی و مجوز کمیته فضایی فرودگاه خارج از محدوده قرار گرفت و منطقه آزاد اگر بخواهد خارج از محدود خود فرودگاهی داشته باشد برایش چهار یا ۴۰ کیلومتر فرقی نمی‌کند و ما ترجیح می‌دهیم از همان فرودگاه فعلی که در ۴۵ کیلومتری منطقه آزاد قرار دارد، با انجام زیرساخت‌های جدید و در نظر گرفتن امکانات بیشتر استفاده کنیم.

وی ادامه داد: یکی از الزامات منطقه آزاد چابهار و نگرانی‌های جدی این منطقه مسئله فرودگاه در محدوده خود است و فرودگاهی که در حال حاضر در کنارک مورد استفاده قرار می‌گیرد در ۴۵ کیلومتری منطقه آزاد چابهار بوده و یک فرودگاه نظامی است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه از دو سال قبل پیگیری‌های جدی جهت اخذ مجوز ایجاد یک فرودگاه بین‌المللی درون منطقه آزاد چابهار مدنظر قرار گرفت، خاطرنشان کرد: در  نهایت توسط کمیته فضایی مجوز یک فرودگاه بین‌المللی صادر شد اما بر اساس جانمایی صورت گرفته، این فرودگاه در چهار کیلومتری خارج از محدوده منطقه آزاد قرار دارد.

کردی با تاکید بر اینکه فرودگاه جدیدی که قرار است در چهار کیلومتری منطقه آزاد تاسیس شود، در محدوده منطقه آزاد نبوده و خارج از آن جانمایی شده است، گفت: بر این اساس متولی این فرودگاه منطقه آزاد چابهار نیست و مربوط به وزارت راه و شهرسازی و شرکت فرودگاه‌های کشور می‌شود که آنها نیز در حال پیشبرد کار هستند.

وی با اشاره به اینکه اگر منطقه آزاد چابهار درون محدوده خود فرودگاه نداشته باشد، خیلی از کارکردهای منطقه معنا پیدا نمی‌کند، بیان کرد: به دنبال این هستیم که محدوده منطقه را توسعه دهیم تا محدوده‌ای که فرودگاه قرار دارد، درون منطقه آزاد تعریف شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در پایان خاطرنشان کرد: فرودگاه جدیدی که قرار است در چهارکیلومتری منطقه ساخته شود، همچنان در مرحله طراحی، انجام مطالعات و مسائل تملک است.