:
كمينه:۶.۷۹°
بیشینه:۱۱.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

اجرای بیمه قالیبافان مصوبه فراکسیون فرش، منوط به تامین اعتبار است

کد خبر: ۹۴۱۶۳
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۷
اقتصادگردان_ رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: اجرای بیمه قالیبافان مصوبه فراکسیون فرش مجلس شورای اسلامی، منوط به تامین اعتبار است. 
محسن جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه زنجان، اظهار کرد: اخیرا فراکسیون فرش مجلس شورای اسلامی، مصوبه‌ای را در رابطه با بیمه قالیبافان در سراسر کشور داشت که بر اساس آن دولت مکلف شده است افرادی را که قالی‌بافی شغل دائمی آنان است را بیمه کند که البته اجرای این طرح منوط به تامین اعتبار است. 
این مسئول ادامه داد: از سال 81 که بیمه فرش‌بافان در کشور و به تبع آن در استان زنجان مطرح شد، برخی از افراد اقدام به پرداخت حق بیمه کردند که بیمه این افراد به صورت 50 درصد بود که از سال 89 این طرح تکمیل و بیمه آنان به صورت 100 درصدی اجرا شد. 
وی افزود: در ماه‌های گذشته در استان طرح پالایش فرشبافان اجرا شد تا فرشبافانی را که قالیبافی شغل اصلی آن‌ها است را از کسانی‌که قالیبافی شغل دوم آنهاست و یا کسانی‌که ارتباطی با شغل فرش‌بافی ندارند و فقط از بیمه آن استفاده می‌کنند، متمایز شوند. 
جعفری با اشاره به استانداردهای تعریف شده برای بیمه فالیبافان، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه محدودیت‌هایی برای بیمه فرشبافان وجود دارد، برای پالایش این افراد، استانداردهایی تعیین شده است که اگر فرشبافان استان استانداردهای لازم را نداشته باشند، از لیست بیمه حذف خواهند شد؛ ولی در قانون جدید مصوبه فراکسیون مجلس نحوه‌ی بازرسی از واحدهای قالیبافی و قالبافان برای بیمه تغییراتی داشته است. 
مدیر اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، یادآور شد: بر اساس قانون قبلی به هنگام مراجعه بازرس، فرد قالیباف باید در محل کار خود حضور می‌داشت ولی بر اساس قانون فعلی اگر در هنگام مراجعه بازرس بیمه فرد قالیباف در محل حضور نداشته باشد، مشکلی از این لحاظ وجود ندارد ولی باید استاندارد بافت طی دوره را رعایت کند که با وجود این قوانین شرایط بیمه برای قالیبافان تسهیل شد. 
وی تصریح کرد: در حال حاضر در سطح استان 8 هزار و 600 نفر بیمه شده در بخش قالیبافی وجود دارد و بیمه فالیبافان، بافت مهم انواع فرش را شامل می‌شود.