:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
معاون وزیر کشاورزی عنوان کرد

اوضاع مناسب تولید محصولات کشاورزی، از دست دادن فرصت با لغو قانون انتزاع

معاون وزیر جهاد کشاورزی تولید محصولات باغی از جمله انواع میوه را در سال جاری مناسب عنوان و پیش‌بینی کرد: تولید این محصولات به همراه محصولات گلخانه‌ای به حدود ۲۲ میلیون تن می‌رسد اما لغو قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی برای احیای وزارت بازرگانی از دست دادن فرصتی است که در بر دارنده منافع بخش کشاورزی و منافع ملی است.
کد خبر: ۹۴۰۴۰
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۳
اقتصادگردان- محمدعلی طهماسبی، اظهار کرد: تولید انواع میوه در سال جاری بسیار مناسب بوده و پیش‌بینی‌ها مبنی بر ادامه این روند تا پایان سال است؛ به‌گونه‌ای که این تولید از اول فصل بهار آغاز شده و به میوه‌های هسته‌داری مانند گیلاس، آلبالو، آلو، زردآلو و غیره رسیده و از سوی دیگر نیز میوه‌های دانه‌داری مانند انگور، سیب، گلابی و نهایتا مرکبات نیز تا پایان سال به تدریج به بازار می‌رسد و برآوردها با توجه به شرایط اقلیمی و وضعیت تولید حاکی از تولید بیش از ۲۰ میلیون تنی انواع محصولات باقی در سال جاری است.

وی با بیان اینکه آسیب کمی به باغ‌های کشور وارد شده است، افزود: در زمینه محصولات گلخانه‌ای نیز وضعیت مناسبی پیش‌بینی می‌شود به‌گونه‌ای که به نظر می‌رسد تا پایان سال حدود ۲.۵ میلیون تن انواع محصولات گلخانه‌ای تولید شود که به همراه محصولات باغی به حدود ۲۲ میلیون تن خواهد رسید.

لغو قانون تمرکز از دست دادن فرصت است

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی گفت: گرچه قیمت خرید محصولات کشاورزی از تولیدکنندگان فاصله بسیاری با آن چیزی که مصرف‌کنندگان برای تامین نیازشان خریداری می‌کند، دارد اما ایران یکی از مطرح‌ترین تولیدکنندگان جهان از نظر محصولات باغی است و این فاصله زیاد ارتباطی به کشاورزان ندارد باید در زنجیره تولید تا مصرف نواقص را برطرف کرد.

طهماسبی با تاکید بر اینکه اگر یک تفکر و اندیشه از مراحل پیش از تولید تا بازار و مصرف محصولات کشاورزی حاکم باشد به نفع بخش کشاورزی و منافع ملی است، ادامه داد: نباید فرصت را از دست داد. بنابراین باید به این مساله توجه کرد که تنظیم بازار داخلی و خارجی یک محصول کشاورزی به بررسی و ارزیابی آن محصول از پیش تا پس از تولید برمی‌گردد بنابراین اجرای قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی بهترین حالت تنظیم بازار این محصولات بوده که مستقیم و غیرمستقیم در راستای منافع تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و نهایتاً منافع ملی است.

وی تصریح کرد: گرچه قانون تمرکز به تازگی نهایی و اجرا شده و زیرساخت‌های آن فراهم شده است اما در سال‌های اخیر موفقیت‌های بسیاری در این زمینه کسب شده و اگر کسی بخواهد منصفانه آن را بررسی کند علی‌رغم وجود مشکلات موفقیت‌آمیز بوده بنابراین باید از این فرصت به وجود آمده بهتر استفاده کند چراکه زمان قابل برگشت نیست و اگر این فرصت را از دست بدهیم در واقع وحدت رویه به وجود آمده را تکیه تکیه کرده‌ایم و این به ضرر بخش کشاورزی و کشور است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی گفت: یکی از کارهایی که در آینده باید انجام شود این است که بخش خصوصی باید در حوزه تنظیم بازار و صنایع تبدیلی و تکمیلی فعال‌تر شود و وزارت جهاد کشاورزی باید این حوزه را بیش از گذشته به بخش خصوصی واگذار کند.