:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
رییس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی تاکید کرد

اشتغال موجود در طرح کارورزی به خطر نیفتد

رییس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی معتقد است در طرح کارورزی نباید کارورزان جای نیروهای شاغل را بگیرند و موجب اخراج آنها شوند.
کد خبر: ۹۴۰۳۷
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹
اقتصادگردان- فتح‌اله بیات، در ارزیابی اجرای طرح کارورزی از دهه نخست تیرماه گفت: مقامات و نمایندگان جامعه کارگری در هفته‌های گذشته نسبت به این طرح حساسیت نشان دادند که به جا بود چون نگران پیامدهای اجرای طرح بودند و تاکید داشتند که حتما ایرادات طرح کارورزی برطرف شود.

وی ادامه داد: در فصل پنجم قانون کار موضوع کارآموزی مورد اشاره قرار گرفته و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای هم با داشتن تجهیزات و امکانات آموزشی مجهز، آموزش مورد نیاز متقاضیان را ارائه ‌می‌کند بنابراین هم قانون و هم ابزار برای کارورزی و مهارت آموزی را در اختیار داریم.

بیات تصریح کرد: اینکه طرح کارورزی با وجود انتقادات و ایرادات وارده به آن اجرایی می‌شود، بعد روانی دارد و وزارت کار می‌خواهد از این طریق فشار نیروهای فارغ التحصیل را کم و بازار کار را آرام کند ولی واقعیت این است که باید دو روی سکه را ببینیم.

این مقام مسئول کارگری با تاکید بر لزوم پیش‌بینی ضمانت‌های اجرایی طرح، گفت: اگر بخشی از کارفرمایان در این طرح تخطی کردند به این نحو که کارورز را به خدمت گرفتند و یک سوم حقوق را به او دادند ولی بعد نیروی شاغل خود را تعدیل و کارورز را جایگزین او کردند، در آن صورت طرح محل ایراد است چون هم اشتغال موجود به خطر افتاده و هم کرامت و امنیت نیروی کار زیر سوال رفته است.

رییس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی با بیان اینکه در این طرح کارورز صرفا باید آموزش ببیند و جای نیروی کار شاغل در کارگاه را نگیرد، افزود: اگر این موارد در طرح کارورزی دیده نشود شاهد تشکیل پرونده‌های شکایات در هیات‌های تشخیص و حل اختلاف و ادارات کار خواهیم بود و حاصل اجرای آن چیزی جز یک محصول معیوب و فاقد کیفیت و بهره‌وری نخواهد بود.