:
كمينه:۲۱.۷۹°
بیشینه:۲۲.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶

هفته گذشته بانک ملی ایران در یک نگاه

بیست و هفتم تا سی و یکم خرداد ماه، برای بانک ملی ایران هفته پرخبری بود.
کد خبر: ۹۳۹۳۳
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۱
اقتصاد گردان


اقتصادگردان- مدیرعامل بانک ملی ایران اعلام کرد: این بانک نسبت های مالی و اعتباری مورد تاکید بانک مرکزی را به خوبی رعایت کرده است.
 به گزارش روابط عمومی بانک ملی ایران، دکتر محمد رضا حسین زاده با اشاره به این که این بانک نسبت به بخشنامه ها و ابلاغ های بانک مرکزی به شدت حساس است، گفت: انضباط مالی، در راس امور بانک ملی ایران است و به همین دلیل همه تلاش همکاران من این است که نسبت های مالی را به درستی رعایت کنند.
 رئیس هیات مدیره بانک ملی ایران در پاسخ به این سوال که هم اکنون نسبت تسهیلات به سپرده در این بانک چقدر است، اظهار کرد: هم اکنون این نسبت در بانک ملی ایران 90 درصد است که عددی استاندارد و مورد تایید بانک مرکزی است.

در این هفته صندوق سرمایه گذاری اعتماد کارگزاری بانک ملی ایران با حضور اعضای هیات مدیره و جمعی از مدیران کارگزاری بانک ملی ایران به صورت رسمی افتتاح شد.  
در این مراسم ناصر شاهباز عضو هیات مدیره بانک ملی ایران با بیان این که نرخ 18 درصد سود در نظر گرفته شده برای این صندوق در بازار مالی کنونی جذابیت دارد، گفت: با تلاش یک ساله هیات مدیره، این صندوق در کارگزاری بانک ملی ایران ایجاد شد که اقدام مهمی در حوزه اقدامات بانک است.
 وی افزود: با توجه به این که نام بانک ملی ایران مورد اعتماد مردم است و این نام، پشتوانه صندوق قرار گرفته است، امیدواریم در مدت کوتاهی صندوق سرمایه گذاری کارگزاری بانک ملی ایران در رده های نخست صندوق های سرمایه گذاری موجود در بازار قرار بگیرد.  
شاهباز همچنین از شعب منتخب بانک ملی ایران خواست در جذب منابع برای این صندوق حداکثر تلاش خود را داشته باشند و گفت: امیدواریم آغاز به کار این صندوق به جذب منابع جدید بیانجامد.
 محمد حسن ابراهیمی مدیرعامل کارگزاری بانک ملی ایران نیز در این مراسم با بیان این که راه اندازی این صندوق، بانک را در جریان تکمیل خدماتش یک پله به هدف نزدیک تر کرد، گفت: پیش از این کارگزاری بانک ملی ایران مجبور بود از خدمات سایر صندوق ها برای عملیات خود استفاده کند ولی خوشبختانه با راه اندازی این صندوق، همه امور این بخش توسط کارگزاری بانک انجام می شود.
 وی اظهار کرد: نرخ سود همه صندوق های موجود در بازار حدود 18 تا 20 درصد است و صندوق سرمایه گذاری اعتماد نیز نرخ 18 درصد را تضمین می کند، اما اگر عملکرد سیستم خوب باشد، می توانیم سود بیشتری نیز تخصیص دهیم.
 در ادامه، با حضور محمود شایان عضو هیات مدیره بانک ملی ایران، به صورت نمادین یک فقره پذیره نویسی این صندوق انجام شد.
 پذیره نویسی صندوق اعتماد کارگزاری بانک ملی ایران به مدت شش روز و به صورت همزمان در 101 شعبه منتخب بانک ملی ایران آغاز شد. این پذیره نویسی درمرحله اول به میزان 1000 میلیارد ریال است.  
سرمایه گذاران می توانند با اهداف بلند، میان و کوتاه مدت به سرمایه گذاری در این صندوق بپردازند. بهای هر واحد پذیره نویسی یک میلیون ریال است. این صندوق برای نخستین بار در بانک ملی ایران شکل می گیرد و این بانک، ضمانت صندوق را بر عهده دارد.


گزارش اقتصادی سال گذشته شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) نشان داد بانک ملی ایران در حوزه پرداخت الکترونیک یکی از سرآمدان نظام بانکی بوده است. 
در حوزه پذیرندگی در کل سال 1395، در هر دو شاخص سهم تعدادی و مبلغی، بانک ملی ایران جزو سه بانک برگزیده بوده است.
 بررسی سهم تعدادی کارت های بانکی تراکنش دار بانک های صادر کننده در سال گذشته نشان می دهد بیشترین کارت برداشت تراکنش دار متعلق به بانک ملی ایران بوده و در تعداد کارت هدیه و بن کارت تراکنش دار نیز بانک ملی ایران جزو سه بانک برتر بوده است.
 در سال گذشته بیشترین سهم از تعداد و مبلغ تراکنش های صادره و پذیرش شده به بانک ملی ایران تعلق داشته است. به طور کلی بانک ملی ایران رتبه دوم سهم تعدادی از کل تراکنش های شاپرکی را داشته است.
 از منظر گردش مالی شاپرکی که مجموع مبالغ صادرکنندگی و پذیرندگی هر بانک است نیز بانک ملی ایران بیشترین گردش مالی را در سال گذشته از آن خود کرده است.


 بانک ملی ایران در سی و هشتمین دوره قرعه کشی حساب های قرض الحسنه پس انداز خود بیش از 970 میلیارد ریال جایزه در نظر گرفته است.  
در این دوره از قرعه کشی که در هشتاد و نهمین سال تاسیس بانک برگزار می شود، به 89 نفر از دارندگان حساب های پس انداز، کمک هزینه خرید واحد مسکونی به مبلغ یک میلیارد ریال اهدا خواهد شد. 
 289 کمک هزینه خرید خودرو داخلی هر یک به مبلغ 500 میلیون ریال، 389 کمک هزینه خرید لوازم خانگی تولید داخل هر یک به مبلغ 200 میلیون ریال و 989 کمک هزینه ازدواج هر یک به مبلغ 150 میلیون ریال، بخشی از جوایز این دوره از قرعه کشی حساب های پس انداز بانک ملی ایران است. 
 1089 کمک هزینه تحصیلی هر کدام به مبلغ 25 میلیون ریال، 189 کمک هزینه سفر به عتبات عالیات هر کدام به مبلغ 10 میلیون ریال و 1089 کمک هزینه خرید صنایع دستی هر کدام به مبلغ 5 میلیون ریال بخش دیگری از این جوایز است. همچنین 680 هزار و 89 نفر از دارندگان این حساب ها هر کدام مبلغ 700 هزار ریال جایزه نقدی دریافت خواهند کرد. 
 در مجموع 684 هزار و 212 نفر از دارندگان حساب، در این دوره قرعه کشی برنده جایزه خواهند شد.  
آخرین مهلت افتتاح حساب یا تکمیل موجودی حساب های قرض الحسنه پس انداز بانک ملی ایران، پایان تیرماه 1396 و حداقل موجودی برای شرکت در قرعه کشی 500 هزار ریال است.


 بانک ملی ایران در دو ماه نخست امسال بیش از 261 میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه برای ایجاد اشتغال پرداخت کرده است.
 این تسهیلات در سه بخش خود اشتغالی و مشاغل خانگی کمیته امداد امام خمینی (ره)، خود اشتغالی و مشاغل خانگی بهزیستی و مشاغل خانگی وزارت کار پرداخت شده است.
 بیشترین میزان تسهیلات پرداختی به مبلغ بیش از 217 میلیارد ریال بابت یک هزار و 679 پرونده در حوزه خود اشتغالی و مشاغل خانگی کمیته امداد امام خمینی (ره) پرداخت شده است.  
همچنین در حوزه خود اشتغالی و مشاغل خانگی بهزیستی، بابت 211 پرونده بیش از 19 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.
 بانک ملی ایران در حوزه مشاغل خانگی وزارت کار نیز در 142 فقره مبلغی بیش از 23 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده است. 


 هفت شعبه بانک ملی ایران برای خدمت رسانی به مشتریان محترم به منظور تامین مسکوک مورد نیاز در نظر گرفته شد.
 در این شعب سکه های رایج یک هزار ریالی، دو هزار ریالی و پنج هزار ریالی توزیع می شود و محدودیت خاصی در تخصیص سکه به مشتریان وجود ندارد.  
همزمان با کاهش چاپ اسکناس های خرد و نیاز جامعه به این مبالغ در مبادلات روزمره، سکه های نیکل برای تسهیل امور ضرب می شود.


معاون پشتیبانی بانک ملی ایران اعلام کرد: این بانک قصد دارد با انتقال شعب استیجاری خود به مناطق جدید، امکان استفاده هموطنان از خدمات این بانک را بیش از پیش فراهم کند.
 عباس شفیعی گفت: اکنون حدود یک چهارم شعب این بانک به شکل استیجاری یا سرقفلی بوده و ملکیت آن با بانک ملی ایران نیست.  
وی افزود: از این رو همزمان با اجرای برنامه بهبود نسبت های مالی بانک و نیز توزیع بهتر شعب، در نظر است با ادغام شعبی که امکان همپوشانی دارند، شعب آزاد شده به مکان های جدید منتقل شوند.  
شفیعی با بیان این که شهرک های تازه تاسیس یا حاشیه ای که در حال حاضر بانک ملی ایران در آنها حضور ندارد، برای اجرای این برنامه مد نظرند، اظهار کرد: با فراهم سازی برخی زیرساخت های تجهیزاتی، بانک ملی ایران به زودی در حوزه جدیدی از خدمات رسانی و رفع نیازهای مشتریان به عنوان بانک پیشرو حضور خواهد یافت.


مدیرعامل و رئیس هیات مدیره بانک ملی ایران با بیان این که قراردادهای پژوهشی قابل توجهی توسط این بانک با دانشگاه ها منعقد شده است، گفت: چندین گروه نخبه با حمایت بانک ملی ایران در حال عملیاتی کردن استارتاپ های خود در حوزه فناوری اطلاعات هستند.
 به گزارش روابط عمومی بانک ملی ایران، دکتر محمدرضا حسین زاده در دیدار با دکتر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بانک ملی ایران هر دو از نهادهای مهم و بزرگ کشور هستند و همکاری نزدیک این دو نهاد می تواند آثار مثبتی برای کل کشور در پی داشته باشد. 
او با اشاره به این که بانک ملی ایران از طرح های عمرانی خیّرین آموزش عالی در دانشگاه های کشور حمایت می کند، اظهار کرد: بانک ملی ایران آماده است با معرفی بنیادهای خیّرین آموزش عالی، تسهیلات مالی مناسبی را در اختیار آنها قرار دهد تا در اسرع وقت پروژه‌های خود را در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی به انجام برسانند. 
مدیرعامل بانک ملی ایران افزود: این بانک برای ارائه تسهیلات مالی مناسب با کارمزد بسیار پایین برای کارکنان ستاد وزارت علوم و دانشگاه ها و همچنین اعضای هیات علمی دانشگاه ها آمادگی کامل دارد. 
در این دیدار، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز با اشاره به فعالیت ۲۸۰۰ موسسه آموزش عالی در کشور گفت: این موسسات با داشتن جمعیت کارمندی، دانشجویی و اعضای هیات علمی نسبتاً قابل توجه و حجم بالای ارتباطات مالی داخل دانشگاهی و برون دانشگاهی، ظرفیت مناسبی برای همکاری با بانک ملی ایران به عنوان بزرگترین بانک کشور محسوب می شوند.
 محمد فرهادی افزود: سرمایه گذاری در شرکت های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری و انعقاد قرارداد همکاری پژوهشی در حوزه های بانکداری نوین، فناوری اطلاعات و مدیریت سازمانی می تواند به عنوان زمینه دیگر همکاری بین بانک ملی ایران و موسسات آموزش عالی کشور مورد توجه قرار بگیرد.