:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۸.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مطرح کرد؛

رد شایعه سوال كاسپيني از رئیس جمهور و حمایت مجلس از بانک ها

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به شرایط کشور به هیچ عنوان سوالی از رئیس جمهوری درباره موسسه کاسپین مطرح نبوده و اساسا چنین بحث هایی مطرح نیست
کد خبر: ۹۳۸۰۹
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰
اقتصاد گردان - حسین شهبارزاده بیگلری در پاسخ به سوالی درباره انتشار برخی ادعاها در فضای مجازی مبنی بر سوال تعدادی از نمایندگان از رئیس جمهوری درباره موسسه کاسپین با بیان این مطلب، اظهار داشت: منشا چنین ادعاهایی مراجعه زیاد مردم به نمایندگان درباره سپرده های خود در هشت تعاونی منحله ای است که در موسسه کاسپین تجمیع شده اند.
نماینده سیرجان و بردسیر در مجلس ادامه داد: به دلیل مراجعات زیاد مردم، جمعی از نمایندگان درخواستی را امضا کرده و از رئیس جمهوری خواستیم با توجه به اختیاراتی که دارند، موضوع کاسپین و فرشتگان را حل و فصل کنند.
شهباززاده برگزاری جلسه اخیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی را یادآور شد و افزود: اولین بحث ما در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی که به ریاست معاون اول رئیس جمهوری و با حضور حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای معاون اول قوه قضاییه، مسعود پزشکیان نائب رئیس اول مجلس و وزرای اطلاعات، صنعت و اقتصاد و ۴ تن از نمایندگان مجلس برگزار شد، درباره کاسپین بود.
وی توضیح داد که براساس جمعبندی حاصل شده در این جلسه مقرر شد، یک خط اعتباری از طرف بانک مرکزی برای حل مشکل سپرده گذاران تعاونی های بدون مجوز تجمیع شده در موسسه کاسپین اختصاص یابد تا وضعیت سپرده گذاران کمتر از ۲۰ میلیون تومان تعیین تکلیف شود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه بسیاری از اقدامات مثبت انجام شده توسط بانک مرکزی جهت حل مشکل سپرده گذاران در تعاونی های بدون مجوز بدرستی اطلاع رسانی نشده است، گفت: فرشاد حیدری معاون نظارتی بانک مرکزی در جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی گزارش مبسوطی درباره اقدامات انجام شده ارائه کرد؛ در حال حاضر اموال اعضای هیات مدیره تعاونی منحل شده فرشتگان شناسایی و در حال قیمتگذاری است.
شهباززاده اظهار داشت: از آنجایی که موسسه کاسپین یک موسسه دارای مجوز از بانک مرکزی و شناسنامه دار است، در جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی مقرر شد که علاوه بر ۲۰ شعبه فعلی، در صورتی که نیاز باشد مجوز ایجاد ۶۰ شعبه دیگر نیز به آن داده شود تا هرچه سریعتر نسبت به ساماندهی وضعیت سپرده گذاران تعاونی های منحل شده اقدام کند.

لغو مجوزهای گذشته وزارت کار برای تاسیس تعاونی های اعتباری

وی یکی از تصمیمات مهم دیگر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی را لغو تمامی مجوزهایی عنوان کرد که در گذشته از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تاسیس تعاونی های اعتباری صادر شده بود.
این نماینده مجلس توضیح داد که در گذشته وزارت کار مجوزهای فراوانی را برای تاسیس تعاونی های اعتباری در اختیار افراد و نهادها قرار داده بود اما هیچ اقدامی برای راه اندازی آنها از سوی بسیاری از این افراد و نهادها صورت نگرفته بود و مقرر شد که تمامی مجوزهای آنها لغو شود و تنها موسساتی مجاز به فعالیت باشند که از بانک مرکزی مجوز دریافت کرده باشند.

وضعیت مطلوب نظام بانکی

نماینده سیرجان و بردسیر با اشاره به برخی شایعات به ویژه در فضای مجازی درباره وضعیت بانک ها که منجر به نگرانی مردم شده است، تاکید کرد: با توجه به گزارشاتی که از وضعیت نظام بانکی داریم، می دانیم که وضعیت نظام بانکی در شرایط بسیار مطلوبی قرار دارد و قرار شد که ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی برای اطمینان خاطر بیشتر مردم، اطلاع رسانی شفاف تری داشته باشد.
وی اقدامات اخیر بانک مرکزی را بسیار مثبت و راهگشا توصیف کرد و افزود: در حال حاضر بیش از ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان پروژه در سیرجان آماده افتتاح است که سرمایه گذاری تمامی این پروژه ها توسط بانک ها انجام شده است.

لزوم برخورد دستگاه قضا با شایعه سازان

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه کسانی که به شایعات مربوط به ورشکستگی بانک ها دامن می زنند، در حال ریختن آب به آسیاب دشمن هستند، افزود: این گونه شایعات به نفع هیچ کسی نیست و ما از دستگاه قضایی می خواهیم هرچه سریعتر افرادی که در فضای مجازی اقدام به انتشار این گونه شایعات می کنند را شناسایی و با آنها برخورد کند.
شهباززاده قانون در کشور را فصل الخطاب عنوان کرد و اظهار داشت: مردم در صورتی که حقی دارند، باید به مراجع ذی‌صلاح مراجعه کنند؛ مردم باید توجه داشته باشند که تنها در بانک ها و موسساتی سپرده گذاری کنند که از مجوز بانک مرکزی برخوردار باشد.
نماینده سیرجان همچنین تصریح کرد که علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به طور جدی از بانک مرکزی و بانک های رسمی کشور اعلام حمایت کرده است و مجلس شورای اسلامی نیز با چشمانی باز در حال رصد فعالیت نظام بانکی است تا مشکلی برای سپرده گذاران به وجود نیاید.