:
كمينه:۲۷.۶۲°
بیشینه:۲۸.۷۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
مسعود بيرمي كارشناس اقتصادي

رفتار غيرحرفه اي و دومينوي مشكلات مالي بانك ها

رفتار غيرحرفه اي عده اي براي جذب سپرده بانك هاي خصوصي در بانك هاي دولتي و انتشار شايعه ورشكستگي بانك ها، خطر دومينوي بحران مالي را تشديد مي كند و كارشناسان، مسوولان بانكي و سپرده گذاران بايد نسبت به اين شايعات واكنش نشان داده و مردم و سپرده گذاران نيز با اطمينان به بانك ها و تلاش مسوولان بانكي براي حفظ حقوق سپرده گذاران بايد توجه داشته باشند كه اخبار را تنها از طريق بانك مركزي و رسانه هاي مورد اعتماد پيگيري كنند و به شايعات كساني كه به دنبال اهداف خاص هستند، توجه نكنند
کد خبر: ۹۳۷۹۹
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۳
اقتصاد گردان - اكنون بخشی از جامعه به خاطر عملكرد برخي موسسات اعتباري غيرمجاز و برخي شايعات كه توسط افراد معلوم الحال منتشر شده، دچار هيجانات و نگراني شده و  از همه جا و همه کس سوال میکنند كه چه بايد كرد؟ اگرچه در روزنامه های اقتصادی و مصاحبه دکتر سیف  واطلاعيه هاي بانك مركزي در روزهاي اخير سعی شده شفاف سازی شود ولی متاسفانه برخی همکاران شبکه بانکی،  به طمع جذب سپرده به این آتش دامن میزنند که اين رفتار غيرحرفه اي و غيراخلاقي،‌بسیار جای تأمل و تأسف دارد.
بايد توجه داشت كه اگر بهر دلیلی یکی از بانکهای بزرگ کشور به ورطه ورشکستگی برسد دومینوی ورشکستگی راه خواهد افتاد و گریبان همه بانکها را خواهد گرفت بنابراین همکاران در شبکه بانکی بايد کمی مدبرانه و حرفه‏ ای تر برخورد كنند  زيرا جذب منابع به قیمت بی اعتمادی عمومی به نظام بانکی راه حل عقلانی بنظر نمی رسد، بی اعتمادی به شبکه بانکی به نفع هیچ یک از بانکها و مجموعه نظام اقتصادی کشور نیست و خود بانك هاي بزرگ را نيز تحت تاثير قرار مي دهد. 
مردم عزیز ایران نيز بايد اخبار را  از مرجع درست و معتبر پیگیری کنند و در صورت نگرانی با بانک مرکزی و ادارات نظارت بر بانک ها تماس بگیرند و از اوضاع و احوال بانکها باخبر شوند. همه مردم و فعالان بانكي بايد  با فهم و درک شرايط، به نگرانی بیش از پیش سپرده گذاران احترام گذاشته و از حقوق سپرده گذاران دفاع كنند و اجازه ندهند  كه شايعات و رفتار غيرحرفه اي براي جذب سپرده ساير بانك ها، افزايش يابد.
بانک پارسیان و ساير بانك هاي خصوصي كشور نيز قاطعانه و به همت مدیران و کارکنان خود که رابطه بانک و مشتری و بانکداری را در کشور تعریف مجدد كرده و الگوی بانکها شده اند با سرفرازی به کار خود ادامه میدهند و نه تنها به وظیفه بانکی خود عمل میکنند بلکه وظایف اجتماعی خود را نیز به خوبی ایفا میکنند و بارها ثابت كرده اند كه در كنار مردم در ساماندهي موسسات غيرمجاز از جمله ثامن الحجج و ساماندهي كسبه پلاسكو و تامين نياز خانوارها و نيازمندان بوده اند. 
شنيده ها حاكي از آن است كه در كنار انتشار شايعات ورشكستگي بانك ها، برخي افراد تلاش مي كنند كه وضعيت بانك هاي خصوصي را تضعيف كرده و به افراد مختلف توصيه مي كنند كه سپرده خود را از برخي بانك  هاي خصوصي خارج كرده و به تعدادي ديگر از بانك ها از جمله بانك دولتي منتقل كنند.
با توجه به گردش مالي زنجيره وار و ارتباط بانك هاي مختلف در تجهيز منابع، تامين مالي طرح هاي اقتصادي، پيگيري مطالبات و تسهيلات در كل اقتصاد كشور  بايد توجه داشت كه همه بانك ها و موسسات اعتباري، حساب ها و سپرده ها و مطالبات مختلفي كه در بازار بين بانكي ايجاد شده با هم در ارتباط هستند و تضعيف يك بانك و موسسه  مالي، به معناي تضعيف همه بانك ها است.
براين اساس، شروع حركت هاي غير حرفه اي و رقابت منفي و تخريب رقيب براي جذب سپرده، عملا به معناي شروع دومينوي بحران مالي است و باعث خواهد شد كه بعد از موسسات غيرمجاز، موسسات اعتباري و بانك هاي خصوصي و دولتي نيز  با مشكلاتي مواجه شوند و در نتيجه كساني كه تصور مي كنند  برخي بانك ها وضعيت بهتري دارند نيز شاهد رشد بحران در ساير بانك ها خواهند بود .
نگاهي به تجربه بحران مالي در ساير كشورهاي جهان از جمله بحران مالي 1929 و 2008 نيز نشان مي دهد كه اين دومينو از يك نقطه شروع  و به ساير نقاط انتقال يافته و لذا بايد از نقطه ابتداي شايعات با آن برخورد شود و اجازه ندهيم كه به ساير مراكز و موسسات مالي و بانك ها انتقال يابد.