:
كمينه:۲۱.۵۱°
بیشینه:۲۱.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
مدیرکل نظارت بر بانک ها و موسسات اعتباری خبر داد

هشدار جدی بانک مرکزی در برخورد با شایعات

قائم مقام بانک ملت: نامه منتسب به گروه مالی ملت جعلی است / مديركل نظارت بانك مركزي: با توجه به فضای انتخابات ریاست جمهوری، مباحثی در مورد بانکها مطرح شد که صد درصد کذب بود؛ بانکها علاوه بر سپرده قانونی با صندوق سپرده گذاری و خطوط اعتباری و بازار بین بانکی نه تنها ورشکسته نمی شوند بلکه می توانند اعتبارات لازم را برای بازپرداخت سپرده گذاران را نیز تامین کنند
کد خبر: ۹۳۷۹۸
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۶
اقتصاد گردان -  به دنبال انتشار شايعاتي كه هفته گذشته، برخي بانك ها از جمله بانك پارسيان را هدف گرفت و با انتشار فيلم و عكس تجمع سپرده گذاران ثامن الحجج مقابل شعب بانك پارسيان در سال 94 تلاش كردند كه شايعه ورشكستگي بانك ها را مطرح كنند. هر چند كه بانك مركزي نسبت به اين گونه شايعات و برخورد با عوامل آن هشدار داده و رسانه ها و مسوولان بانكي به صورت گسترده اين گونه اخبار را تكذيب كرده اند، اما ظاهرا بخشي ديگر از شايعات و اخبار جعلي به نام ساير بانك ها در شبكه هاي اجتماعي منتشر شده و از جمله  روز گذشته خبري به نقل از گروه مالي بانك ملت  منتشر شده كه در آن تاكيد شده كه در برخي بانكها سپرده گذاري و مبادلات بانكي انجام نشود. 


گروه مالی ملت طی اطلاعیه‌ای نامه منتسب به این شرکت که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، را جعلی عنوان کرده است. اما در عين حال، اخبار و شنيده هاي مختلف نشان مي دهد كه نوعي رقابت منفي بين موسسات مالي و بانكي براي جذب سپرده وجود دارد و عده اي تلاش دارند كه با اين شايعات، روي  روند سپرده گذاري در بانك هاي كشور و تضعيف نظام پولي و بانكي اثر بگذارند و سپرده هارا از برخي بانك ها به سمت بخش ديگري از بانك ها هدايت كنند و تعدادي از بانكها را مشكل دار و تعدادي ديگر را بدون مشكل معرفي نمايند.
 براين اساس، لازم است كه بانك هاي كشور ضمن حفظ آرامش و دعوت سپرده گذاران به آرامش، شرايط بازار پول را به سمت ثبات و پايداري حركت دهند و بانك مركزي و بانك هاي كشور نيز لازم است با اعلام گزارش شاخص ها و وضعيت مالي خود، نگراني مردم را برطرف كرده و نسبت به اينگونه شايعات، واكنش منطقي نشان داده و شاخص هاي علمي و حرفه اي و حسابداري را منتشر كنند تا به صورت ريشه اي با اين موضوع برخورد شود و هرگونه شايعه در مورد وضعيت برخي بانك ها، از ابتدا متوقف شود . زيرا اگر مردم از وضعيت مالي موسسات مالي و بانك ها با خبر و آگاه باشند، تحت تاثير اينگونه خبرها و شايعات قرار نخواهند گرفت. 
گروه مالی ملت در اطلاعیه ای اعلام کرد نامه منتسب به این شرکت که در شبکه های اجتماعی منتشر و در آن به نام برخی از بانک‌ها و موسسات پولی اشاره شده، جعلی است و به هیچ عنوان صحت ندارد.
براساس این گزارش، در اطلاعیه گروه مالی ملت تاکید شده که انتشار اینگونه اسناد مجعول با هدف ایجاد مشکل برای اقتصاد و نظام بانکی کشور انجام شده و این در حالی است که نظام بانکی در وضعیت باثباتی قرار دارد و با توجه به روند تحولات مثبت ناشی از اقدامات و عزم جدی دولت برای اصلاح ساختار نظام بانکی در طی چهار سال اخیر، چشم انداز توسعه نظام پولی و مالی کشور بسیار مطلوب ارزیابی می شود.
تاکید می شود که مراوده این بانک و شرکت های تابعه گروه مالی ملت با بانک ها و موسسات مورد تایید بانک مرکزی- از جمله بانک ها و موسسات نامبرده شده در نامه جعلی مذکور- کما فی السابق استمرار داشته و هیچ گونه تغییر رویه ای در این زمینه اعمال نشده است.از این فرصت استفاده کرده و از آحاد جامعه درخواست می شود تا تسلیم فضاسازی های مسمومی که با هدف تشویش اذهان سپرده گذاران و ایجاد نگرانی در بین آنان صورت می گیرد، نشوند.
بانک ملت در عین حال تاکید کرده است که تنها مرجع رسمی اطلاع رسانی درباره وضعیت بانک ها و موسسات، سایت رسمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به نشانیwww.cbi.irاست
علیرضا لگزایی قائم مقام بانک ملت نيز درباره نامه منتشره  از سوی گروه مالی ملت درفضای مجازی اظهار داشت:  نامه ای که از سوی گروه مالی ملت در فضای مجازی در حال انتشار است و نام برخی بانک ها در آن اشاره شده کاملا جعلی است.
وی با بیان اینکه، نظام بانکی کشور در وضعیت باثباتی است و شرایط آن تغییر خاصی نکرده که مردم نگران باشند، افزود: متاسفانه عده ای بی انصافی می کنند.
وی همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص برخی شایعات درباه تشویق سپرده گذاران سایر بانک ها برای سپرده گذاری در بانک ملت نیز گفت: هیچ دستوری از سوی مدیریت این بانک به شعب داده نشده است و البته نه بانک ملت و نه بانک دیگری چنین کاری را انجام نمی دهد. لگزایی با انتقاد از فضا سازی های انجام شده گفت: نباید شرایط نا مناسبی را ایجاد و فضا را متلهب کرد.

هشدار جدی بانک مرکزی در برخورد با شایعات

در اين رابطه، مدیرکل نظارت بر بانک ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی نيز با درخواست از هم وطنان برای توجه نکردن به شایعات درباره ورشکستگی بانک ها، به تمامی افراد به ویژه همکاران نظام بانکی توصیه کرد که از دامن زدن به این شایعات خودداری کنند.
عباس کمره ای شامگاه سه شنبه  در گفت و گویی تلویزیونی با انتقاد از شایعاتی که در فضای مجازی درباره ورشکستگی بانک ها منتشر شده است، گفت: با توجه به فضای انتخابات ریاست جمهوری، مباحثی در مورد بانکها مطرح شد که صد درصد کذب بود؛ بانکها علاوه بر سپرده قانونی با صندوق سپرده گذاری و خطوط اعتباری و بازار بین بانکی نه تنها ورشکسته نمی شوند بلکه می توانند اعتبارات لازم را برای بازپرداخت سپرده گذاران را نیز تامین کنند.
وی با بیان اینکه بانک ها سپرده های مردمی را به شکل تسهیلات در اختیار مشتریان خود قرار می دهند، افزود: بانک مرکزی نظارت کافی را بر موسسات اعتباری دارای مجوز و بانک ها دارد و از هموطنان می خواهیم تا به شایعات توجهی نکنند.
مدیرکل نظارت بر بانک ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی با تشریح روند کسب مجوز بانک ها و موسسات اعتباری از بانک مرکزی اظهار داشت: در پشت برخی از موسسات اعتباری، سازمان ها یا ارگان هایی هستند اما به هرحال تک تک این موسسات باید مجوزهای لازم را از بانک مرکزی دریافت کنند.
وی با بیان اینکه بانک مرکزی ابزارهای لازم را برای برخورد با بانک ها و موسسات اعتباری مجاز دارد، افزود: در همین حال بانک مرکزی ابزارهای لازم را برای برخورد با تخلفات موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز ندارد.
کمره ای با تاکید براینکه هرآنچه در مورد بانکها به لحاظ قوانین مالی صادق است، برای موسسات مالی نیز صدق می کند، گفت: بانکها موسساتی اقتصادی هستند که از محل جذب سپرده های بانکی، سرمایه جذب و در پروژه های اقتصادی سرمایه گذاری می کنند؛ این سپرده گذاری با ریسک هایی همراه است که ما برای حفاظت از آن، بانکها را مکلف به سپرده گذاری برخی از منابعشان در بانک مرکزی کرده ایم وصندوق ضمانت سپرده ها کار بیمه سپرده های مردمی را انجام می دهد.
وی خاطرنشان کرد که هیات انتظامی بانک ها با موسسات و بانک هایی که سود سپرده بالاتر از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار را پرداخت می کنند، برخورد می کند.
این مقام مسئول در پاسخ به سوالی درباره امکان ایجاد این شایعه توسط برخی کارکنان بانکی اظهار داشت: ما نظارت کافی را داریم ولی از تمام ابزار خود برای برخورد با تخلفات استفاده می کنیم؛ بانک مرکزی به طور قطع با فضایی که در آن رقابت ناسالمی شکل بگیرد، برخورد خواهد کرد و ابزار لازم برای این کار را نیز در اختیار دارد.
مدیرکل نظارت بر بانک ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی گوشزد کرد که هر رقابتی دارای یکسری از اصول اولیه است که باید رعایت شود. بانک هایی که دارای منابع مازاد هستند می توانند در بازار بین بانکی ریالی منابع مازاد خود را در اختیار سایر بانک ها و موسسات اعتباری قرار دهند.
کمره ای درباره هشت تعاونی منحل شده و ایجاد موسسه کاسپین نیز گفت: این تعاونی ها هیچ یک مجوز فعالیت از سوی بانک مرکزی را نداشتند و مجوز فعالیت آنها از سوی مراجع دیگری صادر شده بود.
کمره ای خاطرنشان کرد در حالی که هنوز فرایند نقل و انتقال دارایی ها و بدهی های این هشت تعاونی به موسسه کاسپین احصا نشده بود، تابلوهای کاسپین نصب شد.
کمره ای در پایان گفت: در صورتی که موسسه کاسپین با مجوز شورای پول و اعتبار تشکیل نمی شد، وضعیت بیش از یک میلیون سپرده گذار هشت تعاونی منحل شده که مجوزی از بانک مرکزی نداشتند، نامشخص باقی می ماند و آنها باید برای تعیین تکلیف به مرجع قضایی مراجعه می کردند.

مردم نگران سپرده های خود نباشند

كورش پرويزيان رئیس کانون بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی نيز در واكنش به شايعات ورشكستگي بانك ها و اطمينان دادن به مردم در مورد وضعيت مالي و سپرده هاي مردم نزد بانك پارسيان و بانك هاي مجوزدار كشور گفت:  تعدادی از افراد و اشخاص به هر دلیل منافعی در بازار غیرمتشکل پولی دارند که به این نوع شایعات دامن می زنند، شایعاتی مبنی بر ورشکستگی بانک پارسیان مربوط به کلیپی در خصوص تجمع سپرده گذاران موسسه مالی ثامن الحجج بوده که در سال‌های 94 و 95 صورت گرفته است. برخی از این شایعات در پی اقدام اخیر بانک مرکزی در رابطه با ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی تشدید شده است.
وی ادامه داد: ساماندهی موسسه مالی ثامن‌الحجج با حکم شورای پول و اعتبار، دستور بانک مرکزی و با هماهنگی قوه قضائیه و دستگاه‌های امنیتی و مصوبه شورای امنیت از سوی بانک پارسیان در حال انجام است که در این میان عده‌ای را علیه بانک مرکزی و بانک پارسیان تحریک کردند و تجمعاتی را سامان دادند؛ امروزه برخی از تجمعات را در قالب کلیپ‌ها منتشر کرده تا موضوع ورشکستگی را تشدید کنند.
رئیس کانون بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی با تاکید بر اینکه مردم و سپرده‌گذاران بانک‌های و موسسات مالی مجاز کشور نباید هیچ نگرانی از حیث سپرده های خود داشته باشند، تصریح کرد: بانک‌های خصوصی پشتوانه‌های قوی سهامداری دارند از این رو هیچ نگرانی از این بابت وجود ندارد.
وی ادامه داد: منابع مردم و سپرده‌های آنان در بانک ها و موسسات مالی مجاز تحت نظارت بانک مرکزی بوده و همه سپرده‌های مردم  در این نوع بانک‌های و موسسات مالی پوشش سپرده قانونی و پوشش بیمه سپرده دارد از این رو این شایعات در حقیقت برای مقابله با آرامش در بازار غیرمتشکل پولی کشور و مقابله با موضوعات مرتبط با اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری است.