:
كمينه:۲۲.۷۹°
بیشینه:۲۴.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
ادغام بانکی را در دستور کار نداریم

اطمينان خاطر بانك مركزي: از سپرده های مردم صیانت می کنيم

معاون نظارت بانک مرکزی با بيان اينكه سپرده گذاران بانک ها و مؤسسات مجوزدار نباید نگران سپرده های خود باشند، گفت:مؤسسه ثامن و بانك مهر اقتصاد از ثبات نسبی برخوردارند و سپرده گذاران آنان نگرانی نداشته باشند.
کد خبر: ۹۳۷۷۸
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۷
اقتصادگردان- فرشاد حیدری با حضور در استودیوی بخش خبری 21 شبکه یک سیما افزود: در کشور بیش از 35 بانک رسمی و صاحب مجوز شامل بانک ها و مؤسسات اعتباری داریم که همه آن ها تحت نظارت بانک مرکزی هستند.

وی ادامه داد: در دو روز گذشته شایعاتی منتشر شد مبنی بر اینکه مشکلاتی برای مؤسسات ثامن و مهر اقتصاد ایجاد شده است که موجب نگرانی هایی شد و هموطنان به این دو مؤسسه مراجعاتی داشتند.

حیدری تاکید کرد: این فقط شایعه بود و حمایت های لازم از این دو موسسه انجام شد و بانک مرکزی قاطعانه از این دو حمایت می کند.

وی افزود: طبیعی است که هر بانکی در هر جای دنیا اگر همه مشتریان در یک روز به آن مراجعه کنند و وجه خود را مطالبه کنند امکان پرداخت برای هیچ بانکی وجود ندارد زیرا اساساً بانک ها سپرده های مردم را دریافت و در جاهایی سرمایه گذاری می کنند و تسهیلات می پردازند و درصدی را به صورت نقد برای مصارف و نیازهای مشتریان نگه می دارند تا روزانه پرداخت هایی را داشته باشند.

معاون بانك مركزي افزود: بررسی ها درباره وضعیت دو مؤسسه در شرف کسب مجوز ثامن (ع) و مهراقتصاد در بانک مرکزی همچنان ادامه دارد.

وی گفت: برای تعیین تکلیف وضعیت بانک های نظامی هم اقداماتی در دست انجام است.

حیدری افزود: توافقات اولیه میان مؤسسات کوثر و ثامن میان خودشان صورت گرفته بود هرچند که ادغام شدن این دو مؤسسه نباید برای مردم و سپرده گذاران نگرانی ایجاد کند.

معاون بانك مركزي با بیان اینکه این برخوردها با قاطعیت در حال انجام است ابراز امیدواری کرد در پایان سال 1396 شاهد حضور هیچ مؤسسه غیرمجاز در عرصه اقتصادی کشور نباشیم.

وی با اشاره به اینکه ادغام بانکی را در دستور کار نداریم، افزود: ادغام برخی مؤسسه های مالی در جهت بهبود فرآیند است و باید با اجازه بانک مرکزی انجام شود و در ادغام ها کنترل، حسابرسی و نظارت می کنیم.

حیدری اضافه کرد: اگر قرار باشد ادغامی به سپرده گذاران لطمه وارد کند از آن جلوگیری می شود.

معاون نظارت بانک مرکزی درباره آخرین وضعیت مؤسسه های کاسپین و فرشتگان هم گفت: مؤسسه کاسپین مجوز گرفته و در حال فعالیت است.

وی افزود: یکی از وظایف این مؤسسه، ساماندهی 8 تعاونی منحله بود که قرار بود این مؤسسه جدید کار ساماندهی آن را انجام دهد.
حیدری ادامه داد: 7 تعاونی از تعاونی های منحله ساماندهی شدند و مورد خاصی ندارند و آخرین آنها که مؤسسه فرشتگان است که از 28 اردیبهشت در مرحله نخست سپرده های زیر 10 میلیون تومان و در مرحله دوم سپرده های زیر 20 میلیون تومان را پرداخت کردیم که با این کار مسئله حدود 90 درصد سپرده گذاران حل و فصل خواهد شد.

وی افزود: در اقدام بعدی که برنامه زمان بندی آن از طریق سایت مؤسسه کاسپین به اطلاع سپرده گذاران خواهد رسید قبل از عید سعید فطر پرداخت سپرده های زیر 50 میلیون تومان را آغاز خواهیم کرد که با این کار مسئله 93 درصد سپرده گذاران حل و فصل می شود.

معاون نظارت بانک مرکزی ادامه داد: اعلام آمادگی می کنیم که ارزیابی املاک تعاونی منحله فرشتگان چنانچه هر چه زودتر به پایان برسد و مرجع قضایی این املاک را به مؤسسه کاسپین منتقل کند پرداخت سپرده های بالای 50 میلیون تومان را بر اساس برنامه آغاز خواهیم کرد.

حیدری افزود: برای تسریع در خدمات رسانی به هموطنان ، مؤسسه کاسپین قبلاً 20 شعبه مجاز داشت که طی روز گذشته 60 شعبه جدید به این مؤسسه اجازه دادیم و از فردا چهارشنبه این مؤسسه با 80 شعبه در کشور فعالیت خواهد کرد تا هموطنان بتوانند راحت تر به این شعبات مراجعه و سپرده های خود را تعیین تکلیف کنند.

وی ادامه داد: مردم می توانند سپرده های خود را در مؤسسه کاسپین نگهداری و یا وجه خود را دریافت و استفاده کنند.