:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲

کاهش صادرات فرش دستباف اصفهان/تحریم‌ها و گرانی مواد اولیه بیشترین دلایل کاهش صادرات

دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف اصفهان گفت: با بیان اینکه سال گذشته تنها ۱۱ میلیون دلار صادرات فرش دستباف از اصفهان صورت گرفته، گفت: این در حالی است که در سال‌های گذشته روزانه این رقم صادرات فرش محقق می‌شد.
کد خبر: ۹۳۶۸۲
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۶
اقتصادگردان_ منوچهر طلایی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان پیرامون وضعیت صادرات فرش دستباف اظهار داشت: متاسفانه وضعیت صادرات فرش دستباف خوب نیست و هر سال نسبت به سال قبل کاهش پیدا کرد است.

وی با بیان اینکه سال گذشته تنها 11 میلیون دلار صادرات فرش دستباف از اصفهان صورت گرفته، افزود: این در حالی است که در سال‌های گذشته روزانه این رقم صادرات فرش محقق می‌شد.

دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف اصفهان با بیان اینکه یکی از دلایل کاهش صادرات فرش دستباف نبود وسیله حمل و نقل پروازی است، تصریح کرد: برخی از صادرات فرش دستباف اصفهان از طریق تهران و فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) و شیراز به دلیل داشتن هواپیماهای بزرگ انجام می‌شود و در آمار صادراتی این شهرها قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه اکنون به دلیل کاهش صادرات مشکلات زیادی برای تولید کنندگان فرش دستباف ایجاد شده، ادامه داد: بسیاری از تجار فرش دستباف اصفهان به دلایل مختلف کاهش صادرات تغییر شغل دادند و رکود اقتصادی در این حوزه به شدت حاکم است.

طلایی اضافه کرد: تولید برای یک کشور خوب است اما اگر فروش نداشته باشد منجر به رکود اقتصادی، بسته شدن کارگاه‌های تولیدی و بیکاری می‌شود و بیشترین دلیل نبود صاردات فرش دستباف، مشکلات بخش تولید است.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات مهم بخش تولید فرش دستباف گران بودن مواد اولیه تولیدی است و از طرفی با توجه به تنوع طرح و کیفیت در فرش ماشینی و قیمت نازل آن، عملا بازار فروش فرش دستباف در داخل و خارج از کشور از بین رفته است.