:
كمينه:۶.۷۹°
بیشینه:۱۱.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری معدن:

وام‌های کوتاه‌مدت ۲۶ درصدی به کار معادن نمی‌آید

در شرایطی که معادن نیاز به تزریق نقدینگی برای توسعه و بهبود فعالیت‌های خود دارند، مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت‌های معدنی عنوان کرد که بانک‌های عامل وام‌هایی با سود بیش از نرخ مجاز و کوتاه مدت می‌دهند که به کار معادن نمی‌آید.
کد خبر: ۹۳۵۸۳
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- محمدرضا عربی مزرعه شاهی، با بیان این که سال گذشته شرایط بانک‌ها برای پرداخت وام اصلا مناسب نبود، اظهار کرد: شرایط در سال گذشته برای ضمانت بانک‌های معدنی مناسب نبود و بانک مرکزی صندوق بیمه سرمایه‌ گذاری فعالیت‌های معدنی را محدود کرده بود؛ به طوری که پرونده‌های ما در آنجا انباشت شده بود و بانک‌ها تمایلی برای همکاری نداشتند.

وی ادامه داد: با مذاکراتی که انجام و بهبود شرایط امکانی فراهم شد که طی آن در سه ماهه گذشته نزدیک به ۸۰ میلیارد تومان ضمانت تسهیلات برای فعالان معدن داشتیم.

مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت‌های معدنی در ادامه با اشاره به اوضاع نابه‌سامان وام و حمایت‌های مالی از فعالان معدنی تصریح کرد: فعالیت معدنی نیاز به سرمایه‌ گذاری با دوام دارد و وام‌هایی که دریافت می‌کنند باید بزرگ باشد، اما متاسفانه وضعیت به گونه‌ای است که بانک‌ها تمایلی به ورود در این حوزه ندارند و در پرداخت تسهیلات بسیار سخت گیرانه عمل می‌کنند و آنچه با ارقام ۲۰۰ - ۳۰۰ میلیون ارائه می‌شود دردی از معدن‌کاران دوا نمی‌کند.

عربی مزرعه‌شاهی بیان کرد: از طرف دیگر بانک‌ها وام‌های خود را در کوتاه مدت ارائه می‌کنند و زمان آنها عمدتا سه تا شش ماهه است، در حالی که یک وام بخش معدن حداقل سه تا پنج سال باید مهلت بازپرداخت داشته باشد که اگر این مشکل بانک ها هم برطرف شود نرخ سودی که از فعالان معدنی معمولا خواسته می‌شود بهره‌ای بالاتر از نرخ مصوب است و به ۲۳ تا ۲۶ درصد می‌رسد که عملا فعالان بخش معدن نمی‌توانند با این وضعیت تامین نقدینگی کنند.

معادن از تسهیلات رونق کسب و کار دولت بی‌بهره مانده‌اند

حدودا دو سال است که دولت طی تصمیمی در حال فراهم کردن شرایط مناسب برای رونق کسب و کار است و بخشی از این طرح که با عنوان طرح رونق تولید مطرح شد قرار شد تا رقمی که پایه آن ۱۶ هزار میلیارد تومان بود تحت عنوان تسهیلات کم بهره به کسب و کارهای کوچک و متوسط ارائه شود که بعدتر با مذاکراتی که انجام شد این رقم افزایش یافت و قرار بر این شد که بقیه صنایع یا کسب و کارهایی که شامل این طرح نمی‌شدند مانند اتحادیه‌ها و معادن نیز در آن قرار گیرند. با وجود اینکه این حجم از تسهیلات تا حدود زیادی به کسب و کارها پرداخت شده است، می توان گفت که حوزه معدن در این زمینه مظلوم واقع شد؛ به گونه‌ای که بانک‌ها تمایل چندانی به ورود به این حوزه نشان ندادند زیرا حوزه معدن دیر بازده است و سرمایه‌شان دچار خواب می‌شود.

در همین باره مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت‌های معدنی گفت: موضوعی که باید به شکل جدی به آن توجه شود این است که سال گذشته حوزه معدن از منابعی که برای رونق کسب و کارهای کوچک و متوسط در نظر گرفته شده بود هیچ بهره‌ای نبرد و اما در این صندوق هیچ شواهدی مبنی بر استفاده از معدن کاران از این اعتبارات نداریم.

وی در خصوص برنامه‌های صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی در سال جاری اظهار کرد: به تازگی صحبت‌هایی شده که قراردادی میان صندوق فعالیت‌های معدنی و صندوق سرمایه‌ گذاری امید عقد شود تا این صندوق بتواند اعتبارات لازم را برای صنایع کوچک مثل سنگ با ارقامی کوچک تامین کند و به عنوان سرمایه در گردش در اختیار بگذارد.

مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت‌های معدنی ادامه داد: در سال قبل این صندوق، بانک‌هایی مانند رفاه، ملت صنعت و معدن را بانک عامل قرار داده بود که امسال نیز در حال رایزنی با دو بانک دیگر است تا آنها را به لیست بانک‌های عام صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی اضافه کنیم.

عربی مزرعه شاهی اضافه کرد: برنامه ریزی‌های انجام شده طی سال جاری اگر سیستم بانکی برخلاف سال گذشته امسال همکاری‌های لازم را انجام دهد و تسهیلات را در قالب نرخ‌های مصوب بانکی و زمان‌های معقول جهت فعالیت‌های معدنی ارائه کند این صندوق می‌تواند در این سال بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان ضمانت‌نامه تسهیلات را برای دریافت وام صادر کند.