:
كمينه:۲۲.۷۹°
بیشینه:۲۳.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰

افزایش 30 درصدی عملکرد باغات سیب از طریق تولید نهال‌های برتر به روش کشت بافت

رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی ‌کشاورزی با اشاره به دستیابی این پژوهشکده به دانش فنی تولید نهال برتر سیب به روش کشت بافت، گفت: کاشت این نهال در باغات موجب افزایش 30 درصدی در عملکرد سیب شده است.
کد خبر: ۹۳۵۸۱
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲
اقتصادگردان- دکتر اعظم خوش‌ خلق‌ سیما، با بیان اینکه دانش فنی تولید نهال سیب مالینگ از طریق کشت بافت توسط این پژوهشکده تولید و به بخش خصوصی واگذار شده است، افزود: با این اقدام شرکت‌های‌ دریافت‌کننده این دانش فنی اقدام به تولید نهال‌های سالم و شناسنامه‌دار کرده‌اند.

وی ادامه داد: با عرضه این فناوری می‌توان بازسازی‌ نهالستان‌های موجود را 8 تا 9 سال آینده، کامل کرد و تولید سیب کشور را با حفظ سطح زیر کشت موجود، تا میزان 2 برابر (افزایش 100 درصدی) افزایش داد.

رئیس‌ پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی میانگین عملکرد سطح زیر کشور را حدود 16.5 تن در هکتار ذکر کرد و یادآور شد: این در حالی است که عملکرد جهانی 32 تن در هکتار برآورد ‌شده است.

وی با بیان این که عملکرد حاصل از انتقال فناوری تولید پایه‌های سیب «مالینگ–مرتون» با روش کشت ‌بافت در اوایل سال 1395 مورد ارزیابی دقیق قرار گرفت، اظهار کرد: بررسی‌های اقتصادی بر اساس منافع اقتصادی حاصل در باغ‌هایی که از پایه‌های تولید شده از طریق این فناوری در داخل کشور توسعه یافته‌اند، نشانگر آن است که قیمت تمام‌شده فناوری تولید پایه‌های سیب مالینگ – مرتون از روش کشت‌ بافت برای پژوهشکده، با محاسبه نرخ بهره و تورم 984 میلیون و 887 هزار ریال است.

طبق این گزارش، تعداد یک‌ میلیون و 200 هزار اصله نهال سیب مالینگ – مرتون از روش کشت‌بافت بین بهره‌برداران استان‌های آذربایجان‌ غربی و شرقی توزیع شده است که در 800 هزار هکتار از باغات سیب در این دو استان کشت شده است.