:
كمينه:۱۰.۴°
بیشینه:۱۰.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

شیب تند کاهش صادرات فرش ایران/مخالفت آمریکا با برجام، تجار ایرانی را نا امید می‌کند

مشاور مرکز ملی فرش ایران گفت: تنش‌های سیاسی به‌ویژه مخالفت آمریکا با برجام، موجب عدم استقبال تجار ایرانی از صادرات فرش به آمریکا شده است.
کد خبر: ۹۳۵۸۰
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶




اقتصادگردان_ محمدرضا عابد، مشاور مرکز ملی فرش ایران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، پیرامون افت صادرات فرش دستباف در دوماهه ابتدا سال 96، گفت: هنوز آمارهای رسمی صادرات در فروردین و اردیبهشت سال 96 توسط گمرک منتشر نشده است، اما آنطورکه از شواهد بر می‌آید ، صادرات در این دوماه نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.
 
وی در ادامه افزود: سال گذشته به دلیل شروع مجدد صادرات فرش دستباف به آمریکا ، توانستیم آمارهای صادرات در حوزه فرش را به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش دهیم.
 
عابد همچنین اذعان داشت: البته نباید از تأثیرات تنش‌های سیاسی، به‌ویژه مخالفت آمریکا با برجام غافل بود، بطور حتم این محدودیت‌ها، موجب عدم استقبال تجار ایرانی از صادرات فرش به آمریکا شده است.
 
مشاور مرکز ملی فرش ایران در پایان با اشاره به حذف قانون معافیت فرش ایرانی از مالیات تأکید کرد:  قالیبافی منبع درآمدی برای اقشار ضعیف جامعه است و در صورت اخذ مالیات بر ارزش افزوده در این حوزه ، قیمت فرش دستباف بالا رفته و در نتیجه با رکود بازار فرش، این قشر محروم، آسیب پذیرتر خواهند شد.