:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
رتبه پنجم ايران در رشد حق بيمه كشورهاي در حال توسعه

بررسی چشم انداز جهانی بازار بیمه در 8 سال آينده

پيش بيني رشد 6.2 درصدي سالانه توليد حق بيمه ايران تا سال 2025 ، بازارهای نوظهور عامل اصلی رشد حق بیمه جهانی
کد خبر: ۹۳۵۳۱
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۸
اقتصاد گردان

اقتصادگردان _ احسان شمشیری_
پیش بینی نرخ رشد ترکیبی سالیانه حق بيمه ها در 8 سال آينده و از سال 2017 تا 2025  در بين 15 كشور در حال توسعه مانند ايران در قاره آسيا و آمريكاي جنوبي و شرق اروپا  نشان مي دهد كه  نرخ رشد حق بيمه ها در هند 8.7 درصد، در عربستان سعودي 8.1 درصد، در اندونزي 7.5 درصد، در چين 7 درصد، در ايران 6.2 درصد، در امارات متحده عربي 5.6 درصد، در تركيه 5.3 درصد، در مالزي 4.5 درصد، در اسرائيل 4.4 درصد، در مكزيك 4.2 درصد، در كلمبيا 4.2 درصد، در لهستان 4.1 درصد، در تايلند 3.9 درصد، در شيلي 36.6 درصد و در آرژانتين 3.3 درصد خواهد بود . براين اساس ايران در بين اين كشورها رتبه پنجم بالاترين نرخ رشد ها را به خود اختصاص داده است.  
، ايران همچنان تحت تاثير بيمه هاي اجباري از جمله بيمه ثالث قرار دارد و ميزان رشد حق بيمه 6.2 درصدي سالانه ايران در 8 سال آينده بيشتر تحت تاثير بيمه هاي شخص ثالث خواهد بود و البته پيش بيني شده كه در سال هاي اينده ايران به تدريج در رديف كشورهاي با رشد حق بيمه عمر قابل توجه قرار خواهد گرفت و رشد حق بيمه عمر در ايران نيز افزايش خواهد داشت.  
انتظار میرود در سال ۲۰۲۵ حق بیمه اولیه جهان به همان اندازه که تولید اقتصادی رشد می کند (۴٫۵ درصد به نرخ  اسمي   یا به نرخ واقعی ۳ درصد با كسر نرخ تورم) افزایش یابد. بر این اساس پیش بینی می شود حجم حق بیمه در جهان به حدود ۶ هزار و 35 میلیارد یورو برسد. عامل اصلی رشد حق بیمه جهانی، بازارهای نوظهور هستند، كه در این کشورها رشد حق بیمه متاثر از بازارهاي نوظهور به ميزان نرخ سالانه ۹٫۵ درصد (نرخ واقعی ۷٫۵ درصد) از رشد اقتصادی حدود ۶٫۵ درصد (نرخ واقعی ۴٫۵ درصدی) پیشی خواهد گرفت.  
بر اساس پیش بینی ها انتظار میرود نرخ رشد ترکیبی سالیانه منطقه منا در سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۵ با احتساب نرخ تورم، معادل ۷٫۱ درصد باشد و پیش بینی می شود امارات متحده عربی نرخ رشد ۱۰ درصدی را تجربه کند.  
 در ایران برای سالهای 2017 تا 2025 نیز حدود 6.2 درصد است  این در حالی است که برای هند این نرخ معادل 8.7 درصد و برای عربستان سعودی معادل 8.1 درصد انتظار میرود.
  براساس پیش بینی موسسه ميونيك ره  از نرخ رشد ترکیبی سالیانه حق بيمه ها در 8سال آينده و از سال 2017 تا 2025  در بين 15 كشور در حال توسعه مانند ايران در قاره آسيا و آمريكاي جنوبي و شرق اروپا، ايران از رشد قابل توجه 6.2 درصدي متوسط حق بيمه رشته هاي مختلف بيمه برخوردار خواهد بود.
اقتصاد گردان
به گزارش اقتصادگردان ، براساس اين برآوردها،  نرخ رشد حق بيمه ها در هند 8.7 درصد، در عربستان سعودي 8.1 درصد، در اندونزي 7.5 درصد، در چين 7 درصد، در ايران 6.2 درصد، در امارات متحده عربي 5.6 درصد، در تركيه 5.3 درصد، در مالزي 4.5 درصد، در اسرائيل 4.4 درصد، در مكزيك 4.2 درصد، در كلمبيا 4.2 درصد، در لهستان 4.1 درصد، در تايلند 3.9 درصد، در شيلي 36.6 درصد و در آرژانتين 3.3 درصد خواهد بود . براين اساس ايران در بين اين كشورها رتبه پنجم بالاترين نرخ رشد ها را به خود اختصاص داده است.  
بررسي رشد بيمه هاي عمر بين 15 كشور در حال توسعه نيز نشان مي دهد كه امارات متحده عربي با رشد 10 درصدي، اندونزي با 9.2 درصد و فيليپين با 9.1 درصد در رتبه هاي بالاي رشد بيمه عمر قرار خواهند داشت و  ايران در بين اين كشورها كه داراي رشد بالاي بيمه هاي عمر هستند، قرار ندارد.  
به عبارت ديگر، ايران همچنان تحت تاثير بيمه هاي اجباري از جمله بيمه ثالث قرار دارد و ميزان رشد حق بيمه 6.2 درصدي سالانه ايران در 8 سال آينده بيشتر تحت تاثير بيمه هاي شخص ثالث خواهد بود و البته پيش بيني شده كه در سال هاي اينده ايران به تدريج در رديف كشورهاي با رشد حق بيمه عمر قابل توجه قرار خواهد گرفت و رشد حق بيمه عمر در ايران نيز افزايش خواهد داشت.  

انتظار میرود در سال ۲۰۲۵ حق بیمه اولیه جهان به همان اندازه که تولید اقتصادی رشد می کند (۴٫۵ درصد به نرخ  اسمي   یا به نرخ واقعی ۳ درصد با كسر نرخ تورم) افزایش یابد. بر این اساس پیش بینی می شود حجم حق بیمه در جهان به حدود ۶ هزار و 35 میلیارد یورو برسد. عامل اصلی رشد حق بیمه جهانی، بازارهای نوظهور هستند، كه در این کشورها رشد حق بیمه متاثر از بازارهاي نوظهور به ميزان نرخ سالانه ۹٫۵ درصد (نرخ واقعی ۷٫۵ درصد) از رشد اقتصادی حدود ۶٫۵ درصد (نرخ واقعی ۴٫۵ درصدی) پیشی خواهد گرفت.
 
بر اين اساس، ضريب نفوذ بيمه در كشورهاي مختلف، بيشتر متاثر از رشد بازارهاي نوظهور و صنايع با فناوري هاي پيشرفته و جديد  خواهد بود و به ميزاني كه بازارهاي نوظهور رشد اقتصادي دارد حق بيمه افزايش خواهد يافت و در نتيجه، رشد حق بيمه و ضريب نفوذ بيمه بيش از نرخ متوسط رشد اقتصادي  خواهد بود.   
محیط اقتصاد جهانی همواره یکی از محرکهای کلیدی بازار بیمه است.و پيش بيني بازار و چشم انداز  وضعيت حوزه هاي مختلف اقتصادي همواره مورد توجه سرمايه گزاران و فعالان اقتصادي است . شركت  میونیك ره ( munichre ) که بعنوان یکی از بزرگترین شرکت ها در حوزه ارائه خدمات بیمه های اتکایی در جهان است هر ساله گزارشی از چشم انداز صنعت بیمه جهان ارائه میکند، پيش بيني كرده كه  در دو سال آینده، حق بیمه جهان به اندازه رشد اقتصادی با میانگین نرخ رشد اسمی 4.5 درصد و نرخ رشد واقعی 2.9 درصد افزایش یابد همچنین پیش بینی می شود حجم حق بیمه جهان از حدود 4.18 تریلیون یورو در سال 2016 به بیش از 4.56 تریلیون یورو در سال 2018 برسد.
بر اساس اين گزارش ، بهبود اقتصادی در تعدادی از بازارهای نوظهور، موتور رشد بزرگی برای صنعت بیمه، بخصوص در کسب و کار،  اموال و حوادث جهانی خواهد بود. انتظار میرود در بازارهای نوظهور تقاضا برای بیمه عمر در سطح بالا و در کشورهای صنعتی در حد متوسط باقی بماند.
اقتصاد گردان
براساس پیش بینی های شرکت  میونیک ره ، انتظار می رود رشد GDP جهان در دو سال آینده سرعت بیشتری به خود بگیرد. برآوردها نشان مي دهد كه رشد حق بیمه واقعی جهان که در سال ۲۰۱۶ معادل ۲٫۶ درصد بوده و در سال ۲۰۱۷ به2.9  درصد و در سال ۲۰۱۸ به ۳٫۱ درصد برسد. عامل اصلی این روند، رشد اقتصادی قوی تر در ایالات متحده آمریکا، انتظارات نسبت به پایان رکود اقتصادی در برزیل و روسیه و بهبود وضعیت کشورهای صادرکننده کالا در نتیجه افزایش قیمت ها و افزایش جزئی تجارت جهانی خواهد بود.  
به نظر می رسد در منطقه یورو و ژاپن رشد اقتصادی نيز ادامه یابد . اما احتمال می رود در انگلستان اولین اثرات برگزیت  احساس شود و شتاب رشد اقتصادي  در چین نیز احتمالا همچنان آرام خواهد ماند. براين اساس در مجموع متناسب با افزايش رشد اقتصادي جهان، رشد حق بيمه ها و نفوذ صنعت بيمه نيز بيشتر شود.  

افزايش رشد بيمه عمر  
 
در این گزارش وضعیت سه نوع حق بیمه اولیه ، حق بیمه اموال - حوادث  و حق بیمه عمر در جهان مورد بررسی قرار گرفته است كه براساس پیش بینی های  میونیک رہ  رشد واقعی حق بیمه عمر افزایش قابل توجهی خواهد داشت، اما رشد واقعی بیمه اموال- حوادث و حق بیمه اولیه تغییر چندانی را تجربه نخواهند کرد
همچنین در این گزارش پیش بینی شده که در سال ۲۰۱۷ بیشترین رشد واقعی حق بیمه اولیه را کشورهای نوظهور آسیایی (با نرخ ۱۱ درصد) تجربه کنند و کمترین رشد به اروپای غربی اختصاص خواهد داشت

بیمه اموال - حوادث

براساس پیش بینی ها انتظار میرود حق بیمه اموال - حوادث جهان در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، سالانه معادل ۴ درصد و بعد از تعدیل با نرخ تورم (نرخ رشد واقعی) تقریباً معادل ۲٫۵ درصد رشد کند. نرخ رشد واقعی حق بیمه اموال- حوادث بیش از 0.5واحد درصد پایین تر از نرخ رشد انتظاری خواهد بود. با این حال، تفاوتهای قابل ملاحظهای در رشد حق بیمه پیش بینی شده در مناطق مختلف وجود دارد
در آمریکای شمالی رشد حق بیمه اموال- حوادث نسبت به سال 6-12 ، به طور اسمی ثابت خواهد ماند اما به طور واقعی، با توجه به نرخ بالای تورم ایالات متحده آمریکا در دو سال گذشته، به احتمال زیاد حق بیمه با کاهش همراه خواهد بود.  
با توجه به مدت زمان رکود و کاهش واقعی حق بیمه انتظار میرود که کسب و کار اموال- حوادث در کشورهای توسعه یافته منطقه آسیا و اقیانوسیه، آمریکای لاتین و کشورهای جنوب صحرای آفریقا بهبود یابد.
 در آمریکای شمالی رشد حق بیمه اموال - حوادث نسبت به سال ۲۰۱۶، به طور اسمی ثابت خواهد ماند  اما به طور واقعی، با توجه به نرخ بالای تورم ایالات متحده آمریکا در دو سال آينده، به احتمال زیاد حق بیمه با کاهش همراه خواهد بود.
 با توجه به مدت زمان رکود و کاهش واقعی حق بیمه انتظار می رود که کسب و کار اموال - حوادث در کشورهای توسعه یافته منطقه آسیا و اقیانوسیه، آمریکای لاتین و کشورهای جنوب صحرای آفریقا بهبود یابد. در دو منطقه آمریکای لاتین و کشورهای جنوب صحرای آفریقا انتظار می رود پایان رکود و سقوط شدید رشد اقتصادی در بازارهای مهم، مانند برزیل و آرژانتین، نیجریه و آفریقای جنوبی، در سال ۲۰۱۷ موجب بازگشت رشد حق بیمه به روند مثبت شود.  
انتظار می رود در سال ۲۰۱۸ در هر دو منطقه آمریکای لاتین و کشورهای جنوب صحرای آفریقا نرخ رشد سالانه حق بیمه بیش از5 درصد باشد.
اقتصاد گردان
برای کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، انتظار میرود هنگامی که اثرات منفی کاهش قیمت کالاها بر اقتصاد وصنعت بیمه برطرف شود، نرخ رشد حق بیمه به سطح بالای7 درصدو 5.5 درصد نرخ واقعی سالانه برسد.
 برای بازارهای نوظهور آسیایی بر فرض وجود کاهش جزئی در رشد حق بیمه، که ناشی از کاهش بیشتر رشد اقتصادی چین است ادامه دارد، اما احتمال میرود که رشد در سطح بالای 9درصد  حدود 7.5 درصد سالانه به نرخ واقعی رقم بخورد
 
نرخ رشد ترکیبی سالیانه CAGR حق بیمه دارایی- تلفات، در سالهای 2017 تا 2025  را برای مناطق مختلف جهان در اين گزارش پيش بيني شده است و نشان مي دهد  انتظارات از نرخ رشد ترکیبی سالیانه ، برای کشورهای نوظهورآسیایی در بیشترین سطح قرار دارد و منطقه منا پس از آن قرار دارد.
پیش بینی نرخ رشد ترکیبی سالیانه حق بيمه ها در ایران برای سالهای 2017 تا 2025 نیز حدود 6.2 درصد است  این در حالی است که برای هند این نرخ معادل 8.7 درصد و برای عربستان سعودی معادل 8.1 درصد انتظار میرود.
 
بیمه عمر
در کشورهای صنعتی، حق بیمه عمر با نرخ بهره پایین همچنان به عنوان یکی از مسائل چالش برانگیز باقی مانده است. علاوه بر این، در سال ۲۰۱۶ بسیاری از بازارها کاهش قابل توجهی را به خصوص در فروش محصولات با حق بیمه یکجا  و محصولات با واحد همراه (ULIP) – از جمله در ژاپن، آلمان و ایتالیا - شاهد بوده اند.
 نوع اول صرفاً در قالب حق بیمه صورت می گیرد در حالی که در نوع دوم ترکیبی از حق بیمه و سرمایه گذاری است بدین صورت که بخشی از منابع برای حق بیمه و بخشی دیگری برای سرمایه گذاری در دوره ای مشخص در اشکال حقوق صاحبان سهام یا اوراق بدهی، سرمایه گذاری می شود.
برای سالهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ پیش بینی می شود که کشورهای صنعتی به طور متوسط رشد حدود ۳ درصدی (رشد واقعی حدود ۱٫۵ درصدی) را در حق بیمه عمر شاهد باشند. متقابلا، در اغلب بازارهای نوظهور، پیش بینی می شود که حق بیمه به سطوح بالا توسعه یافته و نسبتاً پایدار بماند
 پیش بینی متوسط رشد حق بیمه برای سال  و 2018 ۲۰۱۷، در اروپای شرقی معادل 6٫۵ درصد (نرخ واقعی حدود ۵ درصد)، در آمریکای لاتین حدود ۸٫۵ درصد (نرخ واقعی حدود 6٫۵ درصد) و در منطقه منا خاورمیانه و شمال آفریقا  ۸ درصد (با نرخ واقعی حدود ۶/۵ درصد) است
 در صحرای آفریقا نیز این نرخ تقریباً ۶ درصد (با نرخ واقعی حدود دو درصد) پیش بینی شده که به دلیل رشد پایین حق بیمه در آفریقای جنوبی، سطح رشد این منطقه به طور قابل توجهی پایین تر از سطح سایر مناطق قرار دارد. انتظار میرود رشد حق بیمه در بازارهای نوظهور آسیایی  منطقه به طور قابل توجهی پایین تر از سطح سایر مناطق قرار دارد. انتظار میرود رشد حق بیمه در بازارهای نوظهور اسیایی در مقایسه با رشد تقریبا ۱۶ درصدی (نرخ واقعی ۱۴ درصد) سال ۲۰۱۶، در سال ۲۰۱۷ کاهش بیش از ۵۰ درصدی را تجربه کنند  
بر اساس پیش بینی ها انتظار میرود نرخ رشد ترکیبی سالیانه منطقه منا در سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۵ با احتساب نرخ تورم، معادل ۷٫۱ درصد باشد که در این بین پیش بینی می شود امارات متحده عربی نرخ رشد ۱۰ درصدی را تجربه کند.
 
چشم انداز بلندمدت
 به طور کلی انتظار میرود در سال ۲۰۲۵ حق بیمه اولیه جهان به همان اندازه که تولید اقتصادی رشد می کند (۴٫۵ درصد یا به نرخ واقعی ۳ درصد) افزایش یابد. بر این اساس پیش بینی می شود حجم حق بیمه در جهان به حدود ۶ هزار و 35 میلیارد یورو برسد. عامل اصلی رشد حق بیمه جهانی، بازارهای نوظهور هستند، به طوریکه در این کشورها رشد حق بیمه با نرخ سالانه ۹٫۵ درصد (نرخ واقعی ۷٫۵ درصد) از رشد اقتصادی حدود ۶٫۵ درصد (نرخ واقعی ۴٫۵ درصدی) پیشی خواهد گرفت.  
پیش بینی می شود رشد بیمه عمر بلند مدت در جهان، تقریبا معادل ۵ درصد (نرخ واقعی ۳ درصد) بیشتر از بیمه اموال - تلفات رقم بخورد.
 چشم انداز بازار بیمه، همانند چشم اندازهای اقتصادی، با نا اطمینانی هایی همراه است. بحران های اقتصادی می تواند اثرات مخرب قابل توجهی بر رشد حق بیمه بخصوص در بیمه اموال - تلفات داشته و حتی ممکن است - همانند آمریکای لاتین در سال ۲۰۱۶- کاهش حق بیمه را به همراه داشته باشد. همچنین به احتمال زیاد ریسک های اقتصادی و سیاسی اخیر، اثرات منفی بر بازارهای بیمه خواهد گذاشت. با این حال، رکود اقتصادی موجود در تعدادی از بازارهای نوظهور طبیعتاً باید موقت باشند. تقاضا برای محصولات اموال - تلفات نیز همانطور که درآمد سرانه افزایش مییابد، باید دوباره به میزان زیادی افزایش باند.
افزایش سطح استانداردهای زندگی و افزایش همزمان الزامات پوشش بیمه، احتمالاً این اطمینان را حاصل می کند که در طولانی مدت بیمه عمر در بازارهای نوظهور رشد قابل توجهی را تجربه کند. علاوه بر این، کشورهایی نظیر چین با چالش های جمعیتی روبه رو هستند. طبیعی است که به دلیل آثار اشباع اشباع بازار (به وضعیتی اشاره دارد که در آن تقاضای بازار از یک محصول به بالاترین حد خود میرسد و در این وضعیت بنگاه تولیدی تنها از طریق ارائه محصول جدید به رشد دست مي یابد) روند پویایی اقتصاد کاهش یابد. در این راستا، محرکهای بیشتری که بر انعطاف پذیری بالاتر، پوشش ریسک های بیومتریک، دیجیتالی کردن فروش ها و ارزیابی ریسک و محصولات ترکیبی اثر گذار هستند، میتواند به تولید محصولات جدید منتج شود.