:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
احسان شمشيري

ادغام بانک‌ها و موسسات در راستاي اصلاح نظام بانکی

کد خبر: ۹۳۴۲۹
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۲


اقتصادگردان - احسان شمشيري - طي چند سال گذشته و پس از بحران مالي سال 2008  اجراي برنامه هاي ادغام یا انحلال برخی بانک‌ها و موسسات در راستاي اصلاح نظام بانکی به یک روش استاندارد و راهكاري براي اجتناب از رو به رو شدن با بحران ها تبديل شده است 
اکنون حدود 39 بانک و موسسه اعتباری مجاز در حال فعالیت هستند که تعدادي از آنها مشکلاتی در زمينه جذب سپرده ،تسهيلات دهي و بانكداري الكترونيك و .... دارند و باعث شده تا با هدف جبران كاستي ها در ارايه خدمات بانكي ، رقابت‌های ناسالم مانند مسابقه سپرده گيري  در بازار پول کشور شكل بگيرد و مي توان اميدوار بود با ادغام بانكها و موسسات نقاط ضعف آنها پوشيده شود و پتانسيل انها در ارايه خدمات مال و بانكي مناسب با تحولات جهاني افزايش يابد .
طبق اخبار رسیده قرار است با ادغام موسسه اعتباری کوثر که از بانک مرکزی مجوز دارد و موسسه اعتباری ثامن و بانک مهر اقتصاد، یک بانک جدید در کشور تشکیل شود که جزو بزرگترین بانک‌های کشور خواهد شد. این تصمیم موجب قوی‌تر شدن پشتوانه پولی سپرده‌گذاران خواهد شد و با هدف بهبود شرایط خدمت‌رسانی صورت مي گيرد بعد از ادغام با موسسه اعتباری ثامن ، كوثر و بانک مهر اقتصاد  بانک کوثر تشکیل و از ابتداي تیرماه 96 فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.
با توجه  به مجوز موسسه اعتباری کوثر، نام بانک جدید با عنوان بانک کوثر خواهد بود اما با توجه به منابع مالی فراوان موسسه اعتباری ثامن و بانک مهر اقتصاد، بانک جدید یکی از بانک‌های قدرتمند در کشور خواهد بود.
با توجه به کثرت شعب این موسسات و بانک مهر اقتصاد، بانک کوثر حداقل ۱۲۰۰ شعبه خواهد داشت و پشتوانه قوی این بانک موجب قدرتمندتر شدن بانک می‌شود به همین علت هیچ چیز نگران‌کننده‌ای سپرده‌گذاران این موسسات را تهدید نمی‌کند.
در صورت نهایی شدن ادغام‌ها و تشکیل بانک کوثر قطعا وضعیت کارمندان بهتر خواهد شد چراکه طبق اخبار واصله قرار نیست تعدیل نیرو صورت بگیرد و سیاست سهامداران حفظ کارمندان و تشکیل قوی بانک است. بدین ترتیب وضعیت شغلی کارمندان بهبود می‌یابد و  بازنشستگی همکاران نیز تابع صندوق بازنشستگی کارکنان بانکها خواهد شد. دایره های خزانه. بازرسی. کارگزینی. تدارکات حسابداری.  تسهیلات رفاه  پرسنلی. نگهبانی   نقلیه  وغیره با چارت سازمانی کامل ایجاد می شود.
طبق تصمیم‌گیری‌ها چارت سازمانی  شعب شامل رئیس شعبه، معاون شعبه، دایره تسهیلات، دایره خدمات نوین، دایره حسابداری، دایره صندوق وحساب جاری، دایره ارزی و… تشکیل می‌شود.
قطعا همکاری و مساعدت کارکنان موسسات اعتباری کوثر و ثامن و بانک مهر اقتصاد می‌تواند روند ادغام و تشکیل بزرگترین بانک خصوصی کشور را تسریع ببخشد.
در چنین شرایطی به راحتی می‌توان نتیجه گرفت نه تنها هیچ خطری سپرده سپرده‌گذاران را تهدید نمی‌کند، بلکه بهبود شرایط خدمت‌رسانی موجب قوی‌تر شدن پشتوانه پولی سپرده‌گذاران می‌شود.
ادغام کوثر، ثامن و مهراقتصاد موجب خواهد شد یکی از بزرگترین بانک‌ها از نظر تعداد شعبه تشکیل شود و  اگر بانک کوثر با ۱۲۰۰ شعبه ایجاد شود و مشکلی بر سر ادغام ها پیش نیاید این بانک جدید هشتمین بانک بزرگ از نظر وسعت و تعداد شعبه خواهد بود و عملا بزرگترین بانک خصوصی کشور تشکیل می‌شود. در صورت نهایی شدن ادغام‌ها، بانک کوثر در جدول تعداد شعب بانکی بالاتر از بانک‌هایی مثل رفاه کارگران، اقتصاد نوین، شهر، سامان، سرمایه، پست بانک و قوامین قرار می‌گیرد.
سپرده‌گذاران نگران نباشند
ادغام بانک مهر اقتصاد، موسسه کوثر و موسسه ثامن در حالی مطرح است که ظاهرا هنوز هیچ تصمیم نهایی در این رابطه در بانک مرکزی و یا شورای پول و اعتبار اتخاذ نشده و چنین ادغامی رسمیت ندارد؛ گردش اخباری غیر رسمی در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها که خود می‌تواند عاملی برای ایجاد نگرانی سپرده‌گذاران باشد
در جریان رجوع تعدادی از سپرده‌گذاران برخی از موسسات برای دریافت وجوه خود، خبری در این حین منتشر و در رسانه‌ها می‌چرخد که ظاهرا اعلام شده قرار است با تشکیل بانک کوثر دو موسسه کوثر که اکنون دارای مجوز بانک مرکزی است به همراه موسسه ثامن و بانک مهر اقتصاد که مجوز رسمی فعالیتی از بانک مرکزی ندارند با یکدیگر ادغام شوند.
انتشار چنین خبری در شرایط فعلی که به هر حال شبکه بانکی و جامعه ماجرای اخیر موسسه کاسپین و حواشی آن را پشت سر می‌گذارند و یا از سویی برخی مقامات از ورشکستگی بانک‌ها سخن می‌گویند و در سویی دیگر شایعاتی درباره برخی بانک‌های خصوصی منتشر می‌شود، ظاهرا سپرده‌گذاران را بیش از آنکه مطمئن کند، نگران کرده است.
این در حالی است که پیگیری ماجرای ادغام این سه بانک و موسسه نظامی و اینکه آیا نهایی شده است یا خیر از منابع مطلع، با این توضیحات همراه بود که به هر حال پیشنهاد ادغام بانک‌های نظامی از سال‌های قبل مطرح شده و موضوع عجیبی نیست تا اینکه بتوانند با ترکیب با یکدیگر بانکی قوی‌تر و در یک مجموعه را تشکیل دهند. 
كارشناسان نظام بانكي معتقدند، در جریان ادغام باید روال معمول آن طی شود به طوری که در ابتدا موضوع از طریق سهامداران که با یکدیگر به توافق رسیده‌اند با بانک مرکزی مطرح شده و در صورت تأیید پیشنهاد بانک‌ها و موسسات مورد نظر باید فرایند لازم را در چارچوب ضوابط طی شود.   به گونه‌ای که در این مسیر در مورد ارزیابی و کارشناسی دارایی‌ها، کسری منابع و سایر جوانب با یکدیگر به توافق رسیده و گزارش نهایی را به بانک مرکزی ارائه کنند. آنگاه بانک مرکزی پیشنهاد و گزارشات مطرح شده را در جریان بررسی قرار داده و آن را از نظر کارشناسی مورد ارزیابی قرار می‌دهد. اگر در این مسیر تمامی مسائل رعایت شده و آسیبی متوجه سپرده‌گذاران و منابع آن‌ها نباشد آنگاه گزارش نهایی در بانک مرکزی تهیه، تأیید و در نهایت  به شورای پول و اعتبار ارجاع داده می‌شود. در این جریان اگر موضوع ادغام بعد از بررسی در شورای پول و اعتبار به تصویب نهایی برسد آنگاه دستور ادغام و ادامه اجرای فرایند از جمله تغییر تابلوها و یکی شدن بانک‌ها شکل می‌گیرد.
اما نکته اینجاست که در رابطه با پیشنهاد تشکیل بانک کوثر و ادغام بانک مهر اقتصاد و دو موسسه کوثر و ثامن تاکنون گزارش نهایی در بانک مرکزی تهیه و تصویب نشده است که آن را به شورای پول و اعتبار ارائه و مورد تصویب این شورا قرار گیرد.
با این وجود باید یادآور شد که ادغام بانک‌ها و موسسات در راستای ساماندهی غیرمجازها انجام می‌شود و چندی پیش هم رئیس کل بانک مرکزی در این باره اظهاراتی داشت.
در این بین نگرانی سپرده‌گذاران نیز قابل توجه است که در این باره نیز رئیس کل بانک مرکزی اطمینان داده است اگر قرار بر ادغام باشد به طور حتم هیچ اتفاقی برای سپرده‌گذاران رخ نداده و وجوه آن‌ها کاملا صیانت می‌شود. وي موضوع ادغام بانک‌ها را اتفاق عجیبی ندانسته و گفته بود که می‌تواند یکی از سیاست‌هایی باشد که برای ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی به کار گرفته شده و در عین حال عاملی برای انطباق هر چه بیشتر بانک‌های ایرانی با استانداردهای روز دنیا باشد، چرا که وی تأکید دارد در حال حاضر بانک‌های ما به ویژه از نظر کفایت سرمایه در سطح پایینی قرار دارند که با ادغام ضابطه‌مند می‌توانند از این لحاظ به استاندارد نزدیک‌تر شده و از سوی دیگر با صرفه‌جویی قابل توجهی نیز همراه باشند.
هیچ وقت با ادغام بانک‌ها و موسسات که با نظارت بانک مرکزی انجام خواهد شد سپرده‌گذاران از این تصمیم متأثر نخواهند شد چرا که سپرده‌گذاران سرمایه گذاران بانک‌ها هستند و بانک مرکزی هرگز اجازه نخواهد داد که منافع آن‌ها دچار مشکل شود. از سوی دیگر بانک‌ها در فضای مجازی به هیچ عنوان اقدامی انجام نخواهند داد که مشتریان خود را از دست بدهند. از این رو هیچ جای نگرانی در ادغام‌هایی که ممکن است انجام شود برای سپرده‌گذاران وجود ندارد.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهدی هاشمی
|
Germany
|
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۳
0
0
چطور بخواهند از یک طرف مردم و طرف دیگر از پرسنلی که این مدت خون دل خوردند و از بلاتکلیفی و نداشتن جواب قانع کننده برای مشتری ها عذر خواهی کنند مسئله ای هست که اگر بهش توجه نشه کمال بی انصافی مسئولین مربوطه رو میرسونه