:
كمينه:۱۵.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
افزايش اندك در قيمت طلا و سكه

ثبات بازار ارز و طلا

در بازار آزاد نيز دلار آمریکا بدون تغییر قیمت ۳۷۳۵ تومان، یورو با 4 تومان افزایش 4248 تومان و هر پوند انگلیس هم با 3 تومان افزایش قیمت، 4848 تومان دادو ستد شد.
کد خبر: ۹۳۱۱۶
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
اقتصاد گردان -  بازار سکه و ارز تهران روز یکشنبه در آرامش  بود و فقط برخی از نرخ‌ها نوسانات اندکی را تجربه کرد.  بانك مركزي نرخ ارز مبادله را بدون تغيير اعلام كرد و دلار 3245.8 تومان، پوند 4136.3 تومان و یورو 3633.9 تومان ارزش‌گذاری شد. در بازار آزاد  نيز دلار آمریکا  بدون تغییر قیمت ۳۷۳۵ تومان، یورو با 4 تومان افزایش 4248 تومان و هر پوند انگلیس هم با 3 تومان افزایش قیمت، 4848 تومان  دادو ستد شد. 


در بازار طلا نيز هر اونس به سمت 1266دلار در حال كاهش بود اما هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز 231 تومان افزایش، ۱۱۴ هزار و 371 تومان ارزش‌گذاری شد.
  قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار ارز و سکه با ۱۵۰ تومان افزایش قیمت نسبت به روز گذشته، یک میلیون و ۱۹۹ هزار و 250 تومان معامله شد. 
همچنین نرخ هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز بدون افزایش قیمت، یک میلیون و ۱۷۳ هزار تومان، نیم سکه بدون تغییر قیمت ۶۳۶ هزار تومان و هر ربع سکه بهار آزادی نیز با دو هزار تومان کاهش قیمت 364 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی نیز بدون تغیر قیمت، ۲۴۵ هزار تومان داد و ستد شد. 

 

انواع طلا

قیمت

هر گرم طلای ۱۸ عیار

۱۱۴ هزار و ۳۷۱ تومان

مثقال طلا

۴۹۵ هزار تومان

اونس در بازار جهانی طلا

۱۲۶۷ دلار و ۴۰ سنت

انواع سکه

سکه تمام طرح جدید

یک میلیون و ۱۹۹ هزار تومان

نیم سکه

۶۳۶ هزار تومان

ربع سکه

۳۶۴ هزار تومان

سکه گرمی

۲۴۵ هزار تومان

انواع ارز

دلار

۳۷۳۵ تومان

یورو

۴۲۴۴ تومان

پوند

۴۸۴۸ تومان

لیر ترکیه

۱۰۷۷ تومان

یوان چین

۵۷۳ تومان

درهم امارات

۱۰۲۵ تومان




زیان هنگفت مسافران بریتانیایی 

گردشگران بریتانیایی که قصد سفر به دیگر کشورهای اروپایی در تابستان امسال را دارند، به دلیل تضعیف پوند، صدها یورو از دست خواهند داد.
به گزارش گاردین، با توجه به کاهش ارزش پوند به دلیل ادامه آشفتگی سیاسی در انگلیس پس از برگزاری انتخابات در این کشور، مسافران اکنون باید هر یک هزار یورو را در ازای حدود 879 پوند بخرند.
این در حالیست است که در ژوییه سال 2015 و یک سال قبل از همه پرسی انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا، مسافران بریتانیایی هر یک هزار یورو را در ازای حدود 700 پوند می خریدند. این یعنی اختلاف تقریبا 200 پوندی در مدت 2 سال.
کاهش ارزش پوند انگلیس علاوه بر این موجب افزایش هزینه بیرون غذا خوردن و اقدامات اولیه سفر از جمله خرید کرم های ضد آفتاب و ضد حشرات در برخی از پرطرفدار ترین مقاصد گردشگری اروپا شده است.
ارزش پوند در روز جمعه و تحت تأثیر اعلام نتایج انتخابات انگلیس، به شدت کاهش یافت. این در حالی است که ارزش 1 پوند از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون به بیش از 1.21 یورو نرسیده است که پایین تر از 1.30 یورو قبل از همه پرسی برای خروج از اتحادیه اروپا و کمتر از 1.43 یورو دو سال پیش است.
کارشناسان معتقدند که نوسانات نرخ پوند با توجه به مذاکرات برگزیت، همچنان ادامه خواهد یافت.
بنابراین گزارش، ارزش پوند در حالی کاهش یافته است که قیمت ها در برخی از پرطرفدارترین مکان های گردشگری در اروپا طی پنج سال گذشته به شدت افزایش یافته است.
تحقیقاتی که در این زمینه در مورد هزینه مواد غذایی، انواع نوشیدنی و دیگر هزینه های ضروری سفر انجام شده است نشان می دهد که هزینه ها در منطقه پالما واقع در جزیره مایورکا اسپانیا در حال حاضر تقریبا 25 درصد گران تر از سال 2012 است. هزینه ها در سورنتو ایتالیا نیز 18 درصد افزایش یافته است. البته در همین مدت در برخی از نقاط مثل کاستا دل سل اسپانیا و آلگارو پرتغال هزینه ها به ترتیب 14 و 19 درصد کاهش یافته اند.
به اعتقاد کارشناسان، افزایش ارزش استرلینگ به سطح دو سال پیش علاوه بر تقویت پوند، مستلزم تضعیف یورو هم هست.

كاهش رتبه اقتصاد انگليس
 
به گزارش  اینترنشنال بیزنس تایمز، انتخابات روز جمعه انگلیس در حالی برگزار شد که حزب حاکم محافظه کار به رهبری ترزا می نخست وزیر این کشور نتوانست اکثریت مطلق آرا را به دست بیاورد. این بی‌ثباتی سیاسی در انگلیس می‌تواند موضع این کشور در مذاکرات خروج از اتحادیه اروپا را به شدت تحت تأثیر قرار دهد. مذاکراتی که باید تا مارس 2019 به پایان برسد.
مؤسسات رتبه‌بندی از زمان اعلام نتایج انتخابات انگلیس در روز جمعه، با دقت وضعیت سیاسی و اقتصادی این کشور را زیر ذره‌بین قرار داده‌اند.مؤسسات رتبه بندی استاندارد و پور (S&P)، فیچ و مودی با چشم انداز منفی نسبت به شرایط سیاسی و اقتصادی انگلیس، به دقت وضعیت این کشور را زیر نظر گرفته اند.این در حالی است که دو مؤسسه S&P و فیچ بعد از رأی گیری برگزیت، رتبه اعتباری انگلیس را به AA کاهش داده بودند.
فیچ در این باره اعلام کرده است: ابهامات سیاسی، انسجام و دوام دولت بعدی انگلیس بعد از برگزاری انتخابات، پیامدهای عظیمی برای برگزیت و همچنین سیاست های مالی این کشور خواهد داشت.
S&P نیز اعلام کرد: نتایج انتخابات احتمالا باعث به تعویق افتادن مذاکرات برگزیت خواهد شد.
سرانجام مؤسسه مودی نیز تأکید کرده است که از نزدیک مذاکرات انگلیس با اتحادیه اروپا و تدوین سیاست های مالی این کشور در زمینه کسری بودجه و افزایش بدهی‌های دولتی را زیر نظر دارد. دو مؤسسه مودی و S&P در اوایل سال جاری میلادی رتبه های دو کشور چین و قطر به عنوان ابرقدرت های اقتصادی دنیا را هم کاهش داده بودند.