:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲

23 بنگاه تولیدی در حوزه خوشه فرش سیستان فعال شده است

زاهدان - ایرنا - مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری سیستان و بلوچستان گفت: 23 بنگاه تولیدی از سال گذشته تا کنون در حوزه خوشه فرش سیستان در شمال استان فعال شده است.
کد خبر: ۹۲۹۴۵
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۵







اقتصادگردان_ ماندانا زنگنه روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با فعال شدن 23 بنگاه تولیدی خوشه فرش سیستان در این مدت زمینه اشتغال 2 هزار و 600 نفر در شمال سیستان و بلوچستان فراهم شده است.
وی میزان تولیدات خوشه فرش سیستان را پارسال چهار هزار و 500 متر مربع ذکر کرد.
مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری سیستان و بلوچستان گفت: به دلیل اهمیت صنعت فرش سیستان، خوشه فرش این منطقه از ابتدای سال 95 با مدیریت شرکت شهرکهای صنعتی استان فعال و اقدامات قابل توجهی برای ساماندهی، حمایت و آموزش های مورد نیاز در این حوزه انجام شده است.
به گزارش ایرنا قالی کهن و اصیل منطقه سیستان اغلب با رنگ های روشن و شاد از جمله آبی، زرد، سرمه ای، شتری، قهوه ای پررنگ و کم رنگ، سبز و خاکستری در کنار رنگ های سیاه و سفید در هر خانه ای خودنمایی می کرد اما به مرور زمان تحت تاثیر بافته های مناطق مجاور گرایش به رنگ های تیره و پرمایه پیدا کرده است.
طرح ها و نقشه های متداول در قالی کهن و بومی سیستان بسیار متنوع بوده و اغلب برپایه اشکال هندسی و انتزاعی نقش شده که برگرفته از عقاید، فرهنگ بومی و طبیعت اطراف بافندگان بوده است.
بسیاری از این نقش نگاره ها در گذر زمان به دست فراموشی سپرده شده و آنچه امروز از طرح ها و نقشه ها در دسترس است طرح فتح الهی، مددخانی، هراتی، گلدانی، گنبدی، قندانی، اساطیری، درختی قابی، گل پنجه ای، جانمازی، ترنجی، چپات اشتر و غیره است.
منطقه سیستان متشکل از پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده است.