:
كمينه:۱۵.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
هنرمند قلم زنی کرمانشاه:

صنایع دستی ایرانی در رقابت با ورود هند و پاکستان و ترکیه به خوبی عمل کرده است

محمد صالحی از هنرمندان قلم‌زنی استان کرمانشاه که پنج سالی است فعالیت در این هنر را آغاز کرده، رقابت و فروش صنایع دستی ایرانی نسبت به آثار هند و پاکستان و ترکیه‌ای را غیرقابل قیاس می‌داند.
کد خبر: ۹۲۹۳۰
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۲





اقتصادگردان_ محمد صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا قدمت این هنر را در کرمانشاه غنی‌تر از اصفهان و دیگر شهرها می‌داند و می‌گوید: «اگر ارزش قلم‌زنی اصفهان 200 هزار تومان فروخته شود، قلم‌زنی کرمانشاه چیزی حدود یک میلیون تومان است.»
صالحی قلم‌زنی کرمانشاه را پیش از اصفهان می داند و نوع قیمت‌گذاری هر قلم زنی را بر اساس وقت و نوع ریزه‌کاری‌هایی که انجام می‌شود، تخمین می‌زند. او بازار اصلی فروش محصولات حخود را بازار سنتی کرمانشاه معرفی می‌کند و یکی از ضعف‌های موجود در ارائه صنایع دستی را آشنانبودن هنرمندان نسبت به بازار فروش می‌داند.
صالحی در سخنانش به این نکته تاکید دارد که قلم زنی برروی یک کاسه نزدیک به یک هفته زمان لازم دارد. او در این باره می‌گوید: «اکثر کارهای قلم‌زنی در استان کرمانشاه بازاری نیست و اصولا هنرمندان ترجیح می‌دهند که اثری ماندگار خلق کنند و زمانی که برای کار روی یک شی می‌گذارند، برای صنایع دستی زیبا، با کیفیت و ارزشمند باشد.»
وی در خصوص بازار صنایع دستی استان کرمانشاه عنوان می‌کند: «ما از هند و پاکستان و ترکیه میناکاری وارد می‌کنیم اما کار داخلی را بهتر می‌خرند با این تفاوت که صنایع دستی ایرانی بهتر خریداری می‌شود. البته فروش صنایع دستی در این استان فصلی است و در زمان تعطیلات بیشتر رونق می‌گیرد. بیشترین زمان فروش صنایع دستی در ایام عید و بعد در اوایل تابستان است که میزان سفرهای گردشگران به کرمانشاه سرازیر می‌شود.»
او بیمه هنرمندان و دیگر تسهیلاتی که یک هنرمند برای ادامه فعالیت و گذران معیشتش لازم دارد را از جمله مشکلاتی دانست که هنرمندان این خطه از کشور را رنج می دهد.