:
كمينه:۱۴.۸۴°
بیشینه:۱۵.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان خبرداد؛

کار آفرینان حوزه صنایع دستی در مناطق روستایی اصفهان تجلیل می شوند

اصفهان - ایرنا - کارآفرینان حوزه صنایع دستی در مناطق روستایی استان اصفهان به همراه هنرمندان تزئینات وابسته به معماری و خادمان میراث فرهنگی استان اصفهان به مناسب روز جهانی صنایع دستی تجلیل می شوند.
کد خبر: ۹۲۹۲۸
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۴





اقتصادگردان_معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: در مراسمی که عصر شنبه 20 خرداد در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی اصفهان برگزار می شود، از این افراد تجلیل خواهد شد. 
10 ژوئن مصادف با 20 خرداد روز جهانی صنایع دستی نامگذاری شده است. 
' جعفر جعفر صالحی ' اضافه کرد: در مراسم یاد شده، فعالان صنایع دستی که در مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته توانسته اند برای حداقل 15 تا 50 نفر در این حوزه اشتغالزایی کنند به همراه تعدادی از هنرمندان تزئینات وابسته به معماری و خادمان میراث فرهنگی، مورد تجلیل قرار می گیرند. 
وی افزود: همچنین نمایشگاه صنایع دستی مناطق روستایی استان اصفهان در حاشیه این مراسم برگزار می شود و چنانچه مورد استقبال قرار گیرد به مدت یک هفته در سالن ' نقش خانه' اصفهان برپا خواهد شد. 
وی رونمایی از آثار قلمزنی یکی از هنرمندان این رشته را از دیگر برنامه های مراسم یاد شده اعلام کرد و افزود: این اثر هنری تابلوی قلمزنی با عنوان 'صلح و دوستی' است که کار خلق آن همزمان با برگزاری هجدهمین اجلاس شورای جهانی صنایع دستی آغاز شده بود.
هجدهمین اجلاس شورای جهانی صنایع دستی مهر سال گذشته به میزبانی اصفهان برگزار شد. 
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تجلیل از رئیس بازرسی اتاق اصناف اصفهان را از دیگر برنامه های این مراسم عنوان کرد و افزود: بازرسی اتاق اصناف اصفهان در سال گذشته اقدام های ارزنده ای را در راستای مبارزه با قاچاق صنایع دستی و جلوگیری از عرضه این محصولات در بازار اصفهان انجام داد. 
وی تجلیل از مدیران ادارات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان های مبارکه، کاشان و نایین که در زمینه آموزش ، تولید و صادرات صنایع دستی فعالیت چشمگیری داشته اند همچنین تقدیم گواهی کیفیت کارگاههای تولیدی که از سوی معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور صادر شده به 24 تن از هنرمندان صنایع دستی استان را از دیگر برنامه های این مراسم اعلام کرد. 

*** یک شهر و یک روستای اصفهان به عنوان شهر ملی و روستای ملی در حوزه صنایع دستی معرفی می شوند
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در ادامه با اشاره به اینکه عملیات اجرایی احداث شهرک صنایع دستی شهرضا که سال گذشته کلنگ زنی شد، امسال آغاز می شود، گفت: نیمه دوم امسال نیز شهر کاشان بعنوان شهر ملی نساجی و روستای مهرگرد سمیرم بعنوان روستای ملی ' بافته های داری ' معرفی خواهند شد. 
وی با اشاره به اینکه در مراسم تجلیل از فعالان صنایع دستی کشور که سال گذشته در تهران برگزار شد، بیشترین و شاخص ترین تولیدکنندگان، کارآفرینان و بازرگانان صنایع دستی کشور از استان اصفهان بودند، افزود: 9 رشته صنایع دستی اصفهان نیز سال گذشته موفق به دریافت نشان ملی جغرافیا شدند. 
جعفر صالحی به اقدام های انجام شده برای حمایت از هنرمندان صنایع دستی و فعالان این صنعت اشاره کرد و گفت: طی هماهنگی های انجام شده با صندوق انجمن حامیان کارآفرینی صنایع دستی این صندوق از طرح های کارآفرینی در این حوزه حمایت مالی می کند. 
وی اضافه کرد: در زمینه بسته بندی کردن صنایع دستی نیز اقدام های خوبی در استان اصفهان انجام شده است اما به دلیل تنوع محصولات، باید فعالیت های بیشتری در این زمینه انجام شود. 
وی تصریح کرد: بسته بندی صنایع دستی تاثیر بسزایی در حفظ کیفیت این محصولات دارد و معتقدم برای ارتقای سطح کیفی صنایع دستی باید بسته بندی این محصولات را اجباری کنیم . 
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان بااشاره به توسعه روابط بین الملل کشورمان پس از توافق هسته ای و تاثیر میزبانی هجدهمین نشست شورای جهانی صنایع دستی بر معرفی بیش از پیش صنایع دستی کشورمان به جهانیان گفت: تجارت الکترونیک صنایع دستی استان اصفهان پس از این نشست رونق فزاینده ای گرفت. 
وی بدون اشاره به میزان صادرات صنایع دستی اصفهان اظهارکرد: صنایع دستی استان اصفهان هم اکنون به کشورهای حوزه خلیج فارس، اروپا، شرق آسیا و هندوستان صادر می شود. 
جعفر صالحی افزود: در پی توسعه ارتباطات بین المللی کشورمان، هنرمندان صنایع دستی اصفهان طی سه سال گذشته باشرکت در نمایشگاه های سن پترزبورگ، هلند، ایتالیا و هندوستان محصولات هنری خود را عرضه کردند. 
بیش از 18 هزار هنرمند در بیش از 196 رشته صنایع دستی این استان فعالیت دارند.
297 رشته صنایع دستی ثبت و شناخته شده در کشور وجود دارد که 196 رشته آن مربوط به استان اصفهان است.
شورای جهانی صنایع دستی در سال 2015 میلادی اصفهان را به عنوان شهر جهانی صنایع دستی معرفی کرد. 
شورای جهانی صنایع دستی در سال 1964 و پس از جنگ جهانی دوم تشکیل شد که اکنون به عنوان یکی از سازمان های زیر مجموعه سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) با عضویت 90 کشور فعالیت دارد.
ایران از سال 1347 ( 1968 میلادی) به عضویت این شورا در آمد.
اصفهان و شهر جیپور هندوستان به عنوان دو شهر جهانی صنایع دستی در دنیا شناخته شده اند.